International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

9 دسامبر  2010

 

 

آیا زیبایی و سلامت طبیعت مازندران همیشگی است؟

 

    از: محمد صالحی زاده

www.savepasargad.com

 

طبیعت مازندران از دور

طبیعت خیره کننده و سرشار از طراوت و رنگ  مازندران آن چنان زیباست، و هوایش آن چنان پاک و سالم است که می شود با اطمینان گفت کسی نیست که از این همه زیبایی و شادابی طبیعت لذت نبرد.

    طبیعی است که هر انسان متمدنی که به سلامت محیط زیست علاقمند باشد می خواهد که این موهبت طبیعی همیشگی باشد اما متاسفانه به نظر می آید که بخش هایی از مازندران می رود که با همه ی این زیبایی ها و سلامت خداحافظی کند. متاسفانه بسیاری از مردمانی که وارد این طبیعت می شوند کمترین اهمیتی به آن نمی دهند. تردیدی نیست که مردمان وقتی آموزش و درک و شناختی از مسایل فرهنگی و محیط زیست نداشته باشند مسئولیتی هم برای حفظ آن ها احساس نمی کنند اما در زمانه ی کنونی این دولت ها هستند که در هر کشوری موظف اند علاوه بر برنامه دقیق و حساب شده برای حفاظت از میراث های طبیعی و فرهنگی، برنامه هایی هم برای آموزش مردم داشته باشد اما به نظر نمی رسد که حکومت کنونی در ایران نه تنها چنین وظیفه ای را برای خود بشناسد، بلکه حتی بسیاری از بخش های دولتی، مثل کارخانه ها، نیز در تخریب محیط زیست نقش زیادی دارند.

 

 

طبیعت مازندران با انبارها زباله 

    در سفری که از تهران به مازندران داشتیم، در سرتاسر جاده، هر کجا که از دور به طبیعت نگاه می کردیم زیبا بود، اما هر کجا که قدم به طبیعت می گذاشتم، انواع زباله ها همه جا را فرا گرفته بود و منظره ای بسیار رقت انگیز و متاثر کننده ای بوجود آورده بود. به نظر می آمد که هر کجا عده ای غارتگر ریخته اند تا این همه زیبایی را نابود کنند.

    به راستی چه بلایی سر ما آمده است که این گونه به همه چیز بی اعتنا شده ایم. مگر مردمان همین سرزمین در چند هزار سال قبل آلوده کردن  گیاه و آب و خاک را گناه نمی دانستند، مگر آن ها را ستایش نمی کردند؟ چه بر ما گذشته که این چنین سقوط کرده ایم و بجای هر روز بهتر شدن بدتر شده ایم. ما که می دانیم دولت وظيفه اش را انجام نمی دهد، می دانیم که در مدارس به جای آموزش تاریخ و فرهنگ و محیط زیست و دوستی و مهربانی به بچه هایمان مرگ بر این کشور و آن کشور یاد می دهند. اقلا خودمان با آن ها همکاری نکنیم و برای فردای بچه هایمان هم که شده با رفتار و اعمال مان به آن ها یاد بدهیم که از سرزمین شان و زیبایی ها و سلامت آن نگاهداری کنند.

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد