International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

17 دسامبر  2010

 

 

 

بيانيه کميته بين المللی نجات پاسارگاد به مناسبت جشن ملی يلدا

یلدا را، با باور به پایان تاریکی و رسیدن به روشنایی، جشن بگیریم

با این که سال هاست فرهنگ فیزیکی و معنوی ایرانی ما و، در پی آن، جشن های بزرگ ملی ما، مورد تهاجم فرهنگ ستیزانی بیگانه با مدنیت و بیگانه با شادمانی و عشق قرار گرفته اما، از آنجا که گوهر فرهنگ ايرانی از مهربانی، روشنایی و زیبایی ساخته شده، و از آنجا که این فرهنگ آفريده ای انسانی و زمینی است و تنها بر بزرگداشت و ستایش انسان و طبیعت زيستنگاه اش استوار است، اين فرهنگ هر روز زنده تر و درخشان تر از گذشته جلوه گر می شود و، در قلب انسان های امروز جای بیشتری می يابد.

یکی از مهمترین جشن های ملی ما «یلدا» است؛ جشنی که از یک سو به تولد استوره ی ميترا و مهر (اين دو نماد مهر ورزیدن و روشنایی) مربوط می شود و، از سویی دیگر، به بلندترین شب سال؛ شبی که در طی آن نیروی اهریمن تاریکی و سرما هم به اوج و هم به آغاز پایان خود می رسد و اهورای روشنایی و گرما و طراوات فرمانروایی آغاز می کند.

اينگونه است که جشن ملی یلدا برای همه ی قرن ها زنده و نو مانده است و خواهد ماند. انديشه ای که در پشت این جشن نهفته است ـ یعنی باور داشتن به پایان رنج انسان، و نجات او از تاریکی و برودت، و رسیدن ناگزیر او به روشنایی و آرامش و آسایش ـ می تواند، به خصوص برای ما در این دوره ی تاریک و سخت سرزمین مان، آئينی بسیار  مهم و کارا باشد.   

کمیته ی بین المللی نجات پاسارگاد، ضمن شادباش جشن ملی یلدا به ایرانیان در سراسر جهان، همچون سال های گذشته شما را به برگزاری هر چه زیباتر و گسترده تر این جشن ملی دعوت می کند.

بیایید یلدا را در کنار «سفره ی یلدا»، که با سرخ ترین و روشن تر عناصر طبیعت آراسته می شود، و در کنار درخت سبزی که از هزاران سال پیش در سرزمین مان هر ساله در این هنگام به زیبایی آذین بسته می شد، جشن بگیریم؛ نفس مان را از اندوه و تیرگی دور کنیم و به نام مهر، و به نام شادمانی، به پیشواز خورشید، اين فاتح شکوهمند تاریکی، برویم.

ما، همان گونه که در شش سال گذشته اعلام کرده ایم، باور داریم که زنده نگاهداشتن، به روز کردن، و تلاش برای ثبت جهانی جشن های ملی مان، نه تنها بهترین رهایی مردمان ايران از چنگال نیروهای خرافی و سنت های ایستا و اندوهناک است، بلکه می تواند برای ما انرژی بیشتری در راستای رسیدن به برابری، شادمانی و آرامش، و هرآنچه که شایسته ی انسان امروز است به همراه آورد.

با مهر و  خرمی

شکوه میرزادگی

از سوی کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

 

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد