International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

سعید سعیدی

    قهرمان دوچرخه سواری ـ کوشنده ی فرهنگی  

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

سعیدی سعیدی:   در واپسین روزهای سال 1385، و همکاری خودم را با آن این گونه شروع کردم که با دوچرخه راه افتادم دور ایران تا برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند برای کمیته از مردمان امضا بگیرم.

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

سعیدی سعیدی:  در زمانه ای که بر نابودی فرهنگ و هنر ایران زمین کمر بسته اند  تنها راه مبارزه آگاه سازی جامعه است

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمینمان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟ 

سعیدی سعیدی:  خوشبختانه دوستان و همراهان زیادی دور کمیته جمع شده اند. از دید اینجانب کمیته با توجه به محدودیت هایی که دولت برایش بوجود می آورد برنامه های بسیار خوب و کاملی در جهت آگاه سازی جامعه انجام داده است

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

سعیدی سعیدی: دولت فعلی ایران با بی تدبیری و ناآگاهی کامل سعی دارد فعالیت های مخرب خود را بپوشاند و به همین علت از هر حرکتی که فعالیت های مخرب آنها را به زیر سئوال ببرد ناراحت و خشمگین می گردد.

 .     

کمیته نجات:  توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

سعیدی سعیدی:  فرهنگ در هر جامعه ای همچون سنگ پایه و زیرساخت ساختمان است با توجه بر آن می توان جامعه ای پویا و رو به رشدی را در زمینه ی پیشرفت های اجتماعی فراهم آورد

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

سعیدی سعیدی: ادبیات و عرفان

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

سعیدی سعیدی:  توجه بیشتر و متمرکز بر فرهنگ ملی و معنوی

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

سعیدی سعیدی: هر روز همراهی با کمیته سرشار از خاطرات شیرین و اثرگذار بوده . بهترین هدیه زندگی ام را در سفری همگام با کمیته از حضرت دوست مولانا دریافت کردم، هدیه ای شیرین تر و بالاتر از آن در زندگی نچشیده بودم . در این سفر، که از مشهد تا قونیه را با آرم بنیاد و با دوچرخه ییمودم، بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد را با خود بردم تا در مقابل همگان از مولانای ایران بگویم.  و این همه از برکت همراهی و تشویق های سرکار خانم میرزادگی بوده

در پایان به عنوان عضوی کوچک،  از جمع بززگ همراهانم در  کمیته بین المللی نجات و تک تک دوستانم تشکر و قدردانی می کنم.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com