International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

پریوش تجدد

فیلمساز و ژورنالیست

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

پریوش تجدد: از سال 2006 با کمیته بین المللی نجات آشنا شدم

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

پریوش تجدد: به گمان من ضروری می باشد، به خصوص برای آگاهی دادن به نسل های دوم و سوم ایرانیان در برونمرز.

 

کمیته نجات: گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟   

 پریوش تجدد:  نقش به سزایی در جهت اطلاع رسانی داشته است.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

پریوش تجدد:  شاید دلیل آن کوشش حکومت اسلامی برای به فراموشی سپردن تاریخ و تمدن ایرانی و جایگزینی آن با فرهنگ آخوندیسم که سعی بر نابودی آثار فرهنگی و تاریخی قبل از اسلام و پروموت نمودن امامزاده ها برای ثبت در سازمان یونسکو دارد باشد.

 

کمیته نجات: توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

پریوش تجدد:      از آنجائی که چیزی به عنوان شادمانی دسته جمعی در اسلام وجود ندارد و تنها نسخه ی شیعه ی آن در قالب کارنوال عاشورا و حواشی آن! موجود می باشد، برپا داشتن اعیاد باستانی شاد و فرحبخش نیاکانمان، موجب پویائی و همبستگی بین اقوام و اجتماعات کوچک و بزرگ می گردد.

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

پریوش تجدد: «آثار تاریخی» تنها تاریخ مکتوب بجامانده از نیاکانمان.

 

کمیته نجات: آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

پریوش تجدد:       موردی به نظرم نمی آید

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

پریوش تجدد: شرکت اعضای این کمیته در برنامه های پربیننده ی تلویزیون صدای امریکای_ غصب نشده در سالهای گذشته، تا حدودی حس مسئولیت پذیری در برابر حفظ تاریخ مکتوب میهنمان را برانگیخت.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com