International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

 

سیروس مروستی ـ آمریکا

 مدير گروه و سايت اکتيويست چت

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

سیروس مروستی:  دقیقا نمی دانم فکر می کنم چند ماه پس از تاسیس کمیته، و همیشه با آن همکاری داشته ام

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

سیروس مروستی:   بله به نظر من حفظ میراث فرهنگی و طبیعی کاملا ضروری است

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمینمان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟ 

سیروس مروستی:  کمیته نجات پاسارگاد با منابع انسانی محدود و بدون هر گونه پشتیبانی مالی در راستای افزایش آگاهی عمومی به خوبی از عهده وظایفی که برگزیده بود برآمده و در راستای منافع ملی و وحدت بخشی به اپوزیسیون بسیار موثر بوده  است

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

سیروس مروستی: از آنجا که ما در اکتیویست چت برای ایران آزاد، کشور را تحت اشغال ایدئولوژی اسلامی می دانیم و برای آن هیچگونه مشروعیت و حقانیتی قائل نیستیم، خود به خود معتقدیم که رژیم اسلامیست نمی تواند در راستای منافع ملی مردم ایران عمل کند.

      

کمیته نجات:   توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

سیروس مروستی:  معرفی و تبلیغ میراث مثبت تاریخ هفت هزارساله ی مردم ایران می تواند زمینه مناسبی برای تربیت نسل های آینده باشد.

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

سیروس مروستی: الف: من فکر می کنم که مهمترین جنبه فرهنگ ایرانی آن است که بیش از 300 میلیون نفر مراسمی همچون نوروز، سیزده به در و چهارشنیه سوری و .. را برگذار می کنند. که همه ی آن ها بر بنیاد یک تقویم سکولار مبتنی بر منطق و ریاضی ساخته شده اند.

و از نظر من مهمترین ایرانیانی که ویژگی های فرهنگ ما را به وجود آورده اند چهار نفر زیر هستند

ب: کورش بزرگ، از 585 تا 529 قبل از میلاد، پدر حقوق بشر و بنیانگذار ایران که در زمینه برقراری خرد، عدالت، و سکولاریسم در قلمرو حکومتت خود پیشاهنگ محسوب می شود.

پ: فردوسی که یکی از قهرمانان بزرگ ایران محسوب شده و پدر جنبش مقاومت ایرانیان است. او همچنین یکی از گسترندگان خرد، و آگاهی فرهنگ نوین ایران است.

ت: زرتشت، که حدود 3500 سال پیش بنیاد درستکاری را بر پایه خرد نهاد. و با سه اصل ساده ایرانیان را هدایت کرد. پندار نیک، گفتار نیک، و کردار نیک.

ث: خیام، کسی که می توان او را پدر خردمداری و بی مذهبی در تفکر ایرانی دانست.

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

سیروس مروستی:   به خاطر نگرانی نسبت به امنیت و سلامت محیط زیست جهانی  باید بر این نکته تمرکز کرد که  با آگاه کردن مردم نقشه های اتمی اسلامیست ها اجرا نشود هم اکنون شمارش معکوس برای ایجاد یک چرنوبیل جدید در خلیج فارس به وسیله ی روس ها و رژِیم اسلامیست، آغاز شده است

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

سیروس مروستی:   معرفی 29 اکتبر به عنوان روز کورش بزرگ و تبلیغ گسترده در مورد آن به وسیله کمیته نجات پاسارگاد

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com