International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

امیل ایمانی

نویسنده و کوشنده  اجتماعی

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

 امیل ایمانی:  من تقریبا از ابتدای شروع به کار کمیته با آن همکاری داشته ام و با نوشتن مقالات وشرکت کردن در همایش‌ها حضورفعالی داشته‌ام .نوشتن مقالاتی درباره کورش بزرگ، آب گیری سد سیوند، تخریب مناطق مختلف تاریخی در ایران، و انتشار آن در نشریات انگلیسی زبان از جمله‌ی آنان است.

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

 امیل ایمانی:    البته که در قرن حاضر نیز ضروری است. در سرزمینی که دولتمردان آن درعقب ماندگی ذهنی و خرافی خود دست و پا می زنند، آگاهی دادن به مردم و حتی به خود دولتمردان ضروری است.

 

کمیته نجات: گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین  امیل ایمانی: مهم اندازه فعالیت های این کمیته نیست. این فعالیت ها انجام شده و اگر حتی به یک نفر هم آگاهی داده شده باز هم ارزش دارد.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

امیل ایمانی: به دلایل زیادی این نوع فعالیت ها مورد خشم دولتمردان ایران است. جهل و بی‌سوادی آنان، عدم جوابگویی به مردم و بی‌اعتنایی به فرهنگ غنی گذشته که راه ساز آینده‌ی فرزندان آن مرزوبوم است از دلایل بی‌توجهی و خشم آنان است.

 

کمیته نجات: توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

امیل ایمانی:  دانستن این حقیقت که بی هویتی ملی و فرهنگی باعث انحطاط هر جامعه ای است مشکل نیست. ملت بزرگ ایران از زمانی که هویت ایرانی خویش را در مقابل هویت اسلامی از دست داد به ورطه‌ی انحطاط افتاد. خوشبختانه امروز جوانان ما بار دیگر راه خود را در جامعه از خرافات گرایی مذهبی جدا کرده‌اند

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

امیل ایمانی: مشخصه ی هویت فرهنگی ایرانیان می تواند منشور حقوق بشر کوروش بزرگ باشد. می‌تواند تاریخ پر افتخار آن مرز وبوم باشد و همچنین می توان آنرا در آثارتاریخی وفرهنگی‌مان یافت. یا موسیقی پربار اصیل ایرانی. شعرای یکتا و مشهوری چون حافظ وخیام ومولانا و هنرهای دیگری که در این مقوله نمی‌گنجد

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

امیل ایمانی: باد برای هر چه گسترده کردن این کمیته کوشید و از اشخاص صاحب نظر و معروف و نیز هنرمندان در این باب یاری خواست. می توان در برنامه های صوتی تصویری اهداف کمیته را مطرح کرد و برایهرچه بیشتر برای شناساندنش به مردم درون مرزی کوشید

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

امیل ایمانی:  خاطره‌ی من از کمیته ی بین المللی نجات پاسارگارد  پیروزی آن در جمع‌آوری امضا علیه آب‌گیری سد سیوند است که خود باعث جهانی شدن این مشکل میراث‌فرهنگی ایرانیان شد به علاوه نوشتن و انتشار گسترده ی پتی شن خلیج پارس در مورد گوگل ارت و  جمع آوری امضا رکورد شکنی بیش از یک میلیون از سراسر جهان. و همچنین نامه نگاری های رسمی با موزه بریتانیا، و پتیشن در مورد نگهداری سیلندر کوروش بزرگ در موزه لندن که دراین  مورد خوشبختانه من هم فعالیت گسترده ای انجام دادم تا مطمئن باشم این کتیبه پر ارزش به دست دشمنان کورش و ایرانزمین هرگز نرسد.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com