International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

شمس رنجبر

نقاش ـ کوشنده فرهنگی

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

شمس رنجبر:     من از ابتدای فعالیت های کمیته با آن همکاری داشتم و هنوز با کمال افتخار به آن ادامه می دهم.  

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

شمس رنجبر:     به نظر من وجود چنین نهاد هایی نشانه رشد فکری وفرهنگی هر جامعه مدرن است وبدون آن هرگز مردمان چوامع مترقی امکان شرکت در مسایل اجتماعی پیدا نمی کنند  در کشورهای پیشرفته حتی  دولت ها  از رهنمون های نهادهای فرهنگی و اجتماعی در امور  اداره مملکت نیز بسیار بهره گیری می کنند.

 

کمیته نجات: گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین  شمس رنجبر:     به نظر من از آغاز فعالیت ها، این کمیته و بنیاد تا کنون در آگاهی نسل جوان  ما و آشنا کردن آنان با پیشینه ی پر افتخارشان نقش والایی داشته و امید آنکه آنان که میراث داران آن دیارند در نگهداری و پاسداری گنجینه های سرزمین مان همچنان کوشا به پیش بروند.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

شمس رنجبر:     متاسفانه در کشور ما وجوامعی نظیر ما بدلیل عدم توجه به داده هایی طبیعی و عدم آگاهی از سلامت ارزش های واقعی آنها و از همه مهم تر بی اطلاعی و بی توجهی مسئولین دولتی سبب شده که  چنین فعالیت هایی بنظر دخالت در اموردولت تشخیس داده شود و مانع فعالیت این  نهادها شوند.

 

کمیته نجات: توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

شمس رنجبر:    در کشورهای مترقی   توجه به هویت ملی و  فرهنگ بسیار مورد توجه است زیرا در ساختن مردمان و پیشبرد جامعه نقش اساسی دارد.

 

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

شمس رنجبر:      مهمترین مشخصه ما ایرانیان ایرانی بودنمان است که می توان آنرا به تاریخ غنی و پرغرور و متداوم ما که با فراز و نشیب های بسیارهمراه بوده است دانست.  مردم ماهمیشه بزرگوار ودر سختی ها بردبار و مقاوم بوده اند.

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

شمس رنجبر:     نباید متوقف شد باید مرتب کوشا بود وصدای خود را بگوش همه رساند. و در عین حال  بهترین ها را برای این گونه فعالیت ها به همکاری دعوت و تشویق نمود

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

شمس رنجبر:     برای من تلاش برای جلوگیری از هر نوع تخریبی بسیار ارزشمند بوده است. اما خاطراتی که برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند داشتیم از خاطرات مهم همه ی ما است. من به شخصه برای هزارها امضایی که همراه همسرم و  ظرف سه سال از مردم امریکا جمع کردیم بسیار خوشحال و مفتخرم.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com