International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

 

 

فرحناز فرهی ـ اروپا

سردبیر پارس دیلی نیوز

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

فرحناز فرهی: از بدو تأسیس کمیته بین المللی نجات پاسارگاد، با آن آشنایی داشته و همواره اخبار مربوط به این کمیته را پوشش داده ام.

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

فرحناز فرهی: بدون تردید، تلاش در راستای حفظ هویت فرهنگی و میراث ملی ما ایرانیان، وابسته به مقطع زمانی خاصی نبوده و همواره بیشترین اهتمام را از سوی میهن دوستان این مرز و بوم طلب می کند. در مقطع کنونی که کشور ما با دولتمردانی نالایق و فرهنگ ستیز مواجه است، اهمیت و ضرورت چنین فعالیت های فرهنگی بیش از پیش احساس می شود.

 

کمیته نجات: گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟   

فرحناز فرهی:  در مجموع، فعالیت های کمیته بین المللی نجات پاسارگاد را در چند سال اخیر مثبت و رو به رشد ارزیابی می کنم و معتقدم با توجه به شرایط و امکانات موجود توانسته نقشی مثبت در راستای آگاه سازی هم میهنان مان نسبت به فرهنگ وهویت ملی شان ایفا کند.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

فرحناز فرهی:  برای علت یابی چنین برخوردهای خصمانه ای می بایست به ماهیت و ذات حاکمیت کنونی ایران نظر بیفکنیم. ماهیت حکومت اسلامی ایران ماهیتی ضدملی و ضدایرانی است. دولتمردان جمهوری اسلامی به خیال خام خویش گمان می کنند که با از بین بردن میراث فرهنگی و هویت ملی ما می توانند هویت و فرهنگ دست ساخته خود را به جامعه القا کنند و آیین و رسوم چندهزار ساله ما ایرانیان را از میان بردارند. زیرا نیک دریافته اند که آگاهی هم میهنان ما از تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی شان به روند اضمحلال این حاکمیت انیرانی شتاب بیشتری خواهد بخشید.

 

کمیته نجات: توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

فرحناز فرهی:  به اعتقاد من مهمترین مشخصه هویت فرهنگی ایرانیان، میراث فرهنگی و تاریخی آنان است. میراث فرهنگی یک ملت تنها آثاری باستانی و به یادگار مانده از دوران کهن نیست، بلکه نمادی از فرهنگ، تاریخ و آیین و رسوم یک سرزمین است و موجب استحکام پیوندهای مشترک نسل های مختلف یک ملت خواهد شد.

 

کمیته نجات: آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

فرحناز فرهی:  یکی از پیشنهادات من برگزاری نشست ها و همایش هایی پیرامون مسایل فرهنگی و ملی با حضور فعالان و صاحب نظران امر است که در صورت تحقق، تأثیر بیشتری در آگاه سازی هم میهنان ما نسبت به فرهنگ و هویت خودشان خواهد داشت.

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

فرحناز فرهی:  خاطره ای که همیشه از کمیته بین المللی نجات پاسارگاد در ذهن دارم، به فعالیت های گسترده این کمیته در جریان پرونده سد سیوند باز می گردد که اثر فوق العاده ای در آگاهی بخشیدن به مردم ایران و تشویق آنان به دفاع و پاسداشت از میراث های فرهنگی و ملی سرزمین شان داشت.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com