International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

 

بدری صفوی ـ آمریکا

مدرس ـ  کوشنده اجتماعی

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

بدری صفوی:  از نخستین سال تاسیس  کمیته با آن همیاری داشته ام 

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

بدری صفوی:  بله حتما!  و زمان و مکان ندارد. اما در شرایط فعلی، ما به خاطر میراث در خطرمان بیش از همیشه و شدیدا نیاز به فعالیت های فرهنگی داریم.

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمینمان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟ 

بدری صفوی:  اقدام به موقع کمیته بین المللی نجات توانسته است تا اندازه زیادی بی توجهی و  حتی تخریب زمامداران کنونی ایران را جبران کند. آگاهی کمیته و بر انگیختن توجه مردم به میراث فرهنگی و تاریخی شان اهمیت بسزایی داشته است.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

بدری صفوی:      پرسش به جایی است.  سی ویک سال است که فرهنگ و اثار تاریخی ما مورد بی توجهی و یورش قرار گرفته است. ما  دولتمدارانی داریم که  نه به انسانها اهمیت می دهند و نه به قوانین بین المللی. چگونه می شود از آن ها توقع داشت که میراث فرهنگی مردم را پاسداری کنند.

      

کمیته نجات:   توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

بدری صفوی:  تو جه به هویت فر هنگی درهر جامعه ای نشاندهنده رشد و پیشرفت آن کشور است

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

پروین ملک:  هویت فرهنگی ایرانیان مجموعه ای از زبان ها، سنت ها، مذاهب و اقوام مختلفی هستند که در سراسر سرزمین ما وجود دارند. هویت فرهنگی ما پالایش شده هزارها سال تاریخ است

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

بدری صفوی:  به راهتان ادامه دهید کوشش های شما و سایر دوستداران فرهنگ ایران بسیار ارزشمند و ضروری است.

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

بدری صفوی:   کمپین مخالفت با آبگیری سد سیوند و اعلام روز کورش بزرگ،  از سوی کمیته، و حرکت های پشت سر هم این کمیته برای نجات آثار فرهنگی و تاریخی هر کدامش  برای من خاطره ای با ارزش بوده اند

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com