International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

پرویز هراتی نژاد

ژورنالیست ـ سردبیر سایت کورش

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

پرویز هراتی نژاد: همکاری من با کمیته بین المللی نجات از زمان شروع به کار این مجموعه بوده است.

از همان ابتدا نیز به صورتی پیگیر در انتشار اخبار و گزارشات آن فعال بوده ام.همچنین در تولید طرح ها و بنرهای آن همیشه همکاری داشته ام

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

پرویز هراتی نژاد: آری، فعالیت فرهنکی و بویژه در پیرامون میراث باستانی یک ضرورت است که خوشبختانه توسط این کمیته پیگیری می شود. نبود چنین نهادهایی باعث فراموشی این میراث  و در نهایت تحریف  گذشته ایران در آینده خواهد بود.

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین پرویز هراتی نژاد: این نهاد به مانند پلی در میان کنشگران داخلی و برون مرزی عمل کرده است و نقش آن تا این زمان بی بدیل بوده است.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

پرویز هراتی نژاد:جمهوری اسلامی در پی راه اندازی امپراطوری تشیع است و وجود تاریخ و پیشینه و آثار باستانی  ایران  مانند سدی در مقابل آن است.  جمهوری اسلامی از هویت ایرانی نگران است و تلاش دارد با تحریف و انکار نقش هویت ایرانی، این نقش را کمرنگ کرده و  به اهداف شیعه گری خود نزدیک شود.

 .     

کمیته نجات:  توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

پرویز هراتی نژاد: ملتی که با گذشته و هویت فرهنگی خود آشنا نباشد ، طعمه ای خواهد بود برای دریافت باورها و مطامع دیگران

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

پرویز هراتی نژاد: بزرگترین مشخصه ی هویت فرهنگی ایرانیان وجود تسامح و تساهل در آیین آنان است که به طور مشخص در فرمان کوروش در ورود به بابل تجلی یافته است.

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

پرویز هراتی نژاد: پیشنهاد من برای کمیته پدید آوردن یک شبکه ی وسیع ماهواره ای است که بتواند به تولید برنامه و مستند سازی در باره پیشینه هویتی و فرهنگی ایران به گونه ای تخصصی عمل کند.

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

پرویز هراتی نژاد: بیشترین خاطرات من در باره کمیته بین المللی نجات پاسارگاد  فراگیر کردن جریان آب گیری  سد سیوند و در نهایت تشکیل این کمیته است. این کمیته با ایده و تلاش و پیگیری خانم میرزادگی و آقای نوری علاء توانست در زمانی کوتاه پلی ارتباطی میان ایرانیان درون و برون کشور به وجود آورده و حساسیت در مورد میراث باستانی را به موضوع روز مبدل کند.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com