International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

دکتر آرام حسامی ـ آمریکا

استاد علوم سیاسی و فلسفه

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

دکتر آرام حسامی:  من از سال 2005 از طریق اینترنت و یک سلسله ایمیل از وجود این کمیته آشنا شدم اما متاسفانه در فعالیت های آن شرکتی نداشته ام

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

دکتر آرام حسامی:  البته این گونه کنشگری یکی از اساسی ترین و با ارزش ترین فعالیت ها، چه فرهنگی و چه غیر فرهنگی محسوب می شود. به خصوص در آغاز قرن بیست و یکم که پدیده جهانی شدن مردمان را قادر ساخته است که به صورتی موثرتر از همیشه به تغییر جهان دست بزنند. و در نجات گنجینه های منحصر به فردی که دارای ارزش جهانی اند بکوشند. کوششی که جزء شریف ترین فعالیت های بشری محسوب شوند.

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمینمان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟ 

دکتر آرام حسامی:  من اعتقاد دارم که این کمیته به تنهایی موفق شده است آگاهی در مورد هدف خود را در سطح جهانی ممکن سازد. از طریق کوشش های این کمیته جهانیان نسبت به نقش محوری ایران و به خصوص کورش بزرگ در گسترش حقوق بشر آگاه شده اند.  همچنین فکر می کنم که کمیته نقش موفقی در به نمایش گذاشتن اثر بنیادگرایی مذهبی به طور کلی و جمهوری اسلامی به خصوص در تخریب برخی از مهم ترین یادگارها و اشیای کره زمین بازی کرده است.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

دکتر آرام حسامی:  به طور ساده می توان گفت که روند انحصارطلبی در مورد میراث فرهنگی و نیروی مخربی که در گوهر بنیادگرایی وجود دارد مسئول این گونه گرایشات تخریبی در جمهوری اسلامی است.

 .     

کمیته نجات:  توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

دکتر آرام حسامی:  هر گونه پیشرفتی از آگاهی رسانی و گسترش دانش آغاز می شود. در نتیجه این گونه کوشش های فرهنگی برای هر گونه پیشرفت اجتماعی اساسی محسوب می شود. 

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

دکتر آرام حسامی:   هویت فرهنگی ما وابسته به نقشی است که به عنوان یکی از سازندگان اصلی تمدن جهانی بازی کرده ایم.

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

دکتر آرام حسامی:   متاسفانه من دارای دانش کافی برای ارائه نظری درست در این زمینه نیستم.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com