International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

ابی رنجبر ـ آمریکا

کوشنده فرهنگی و اجتماعی

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

ابی رنجبر: من از ابتدای فعالیت های کمیته  همکاری خودم  را با آن آغاز کرده و کما کان آن را ادامه میدهم

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

ابی رنجبر: به نظر من وجود چنین بنیادهایی در روند پیشرفت همه جوامع بسیار ضروری است.

 

کمیته نجات: گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟   

ابی رنجبر: آگاهی رسانی کمیته بسیار موثر بوده و هست و به سبب همین آگاهی دادن ها است که هر ساله مسافران به مناطقی که آثار تاریخی و فرهنگی در آن است زیاد می شوند و جوانان و بسیاری از مردم مملکت مان به تخت جمشید و پاسارگاد هجوم آورده و با چیدن سفره هفت سین در کنار آرمگاه کورش بزرگ آغاز بهار و سا ل نو  را که از جشن ها و سنت های ارزنده ما ایرانیان است گرامی می دارند.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

ابی رنجبر: به نظر من یک دولت اگر  ملی باشد نباید با ایجاد این قبیل نهادها مخالفت کند  مگر اینکه از آن مردم نباشد- این یک بنیاد کاملا فرهنگی است که در راستای منافع سر زمینمان فعالیت می کند . باید آگاهی دادن به مردم را گسترش داد تنها از این طریق است که احترام به ارزش های فرهنگی در بین همگان شناخته و ارزشمند می شوند

 

کمیته نجات: توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

ابی رنجبر:  بسیار زیاد.زیرا جامعه ای که رشد فرهنگی ندارد در همه ی زمینه ها گرفتار مشکل خواهد شد.

 

کمیته نجات: آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

ابی رنجبر:  در این زمینه باید فعالیت های کمیته بین المللی پاسارگاد را در ابعاد بزرگتر در داخل ایران گسترش داد و مردم هر چه بیشتر باید از وجود منابع و میراث های در حال انهدام مطلع نمود شاید بشود با همکاری و دلسوزی آن ها از ویرانی و نا بودی بسیاری ازآ ثارگرانبها و منحصر بفرد جلوگیری نمود. اطلاع رسانی به ایرانیان خارج کشور و ورسانه های موجود در برون مرزنیز در آگاهی دادن به درون ایران بسیار موثر است.

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

ابی رنجبر: اجرای برنامه های فرهنگی و جشن روز کورش بزرگ و به خصوص جمع آوری بیش از  سه هزار امضاء از دانشجویان و اساتید آمریکایی علاقمند به میراث های فرهنگی در مخالفت با آبگیری سد سیوند از خاطرات خوب همکاری من با کمیته بین المللی نجات است

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com