International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

دکتر شهلا عبقری

استاد دانشگاه ـ کوشنده اجتماعی

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

دکتر شهلا عبقری: از ابتدای تاسیس کمیته نجات پاسارگاد من با آن همکاری داشته ام  و سعی نموده ام که در اطلا ع رسانی فعالیت های کمیته و کمک به اجرای برنامه های مختلفی که هر ساله کمیته برگزار می کند، مثل روز کورش، در ایالت خودمان، موثرباشم

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

دکتر شهلا عبقری: بنطر من در آستانه قرن بیست ویکم که عصر تکنو لوژی وسرعت می باشد انسان ها بیشر احتیاج به این چنین فعالیت  های فرهنگی دارند زیرا  این فعالیت ها است که انسان ها را از بی هویتی و احساس بی ریشگی  رها می سازد و آنان را بیشتر متوجه  جامعه  و محیط اطراف خود می کند.

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمینمان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟ 

 دکتر شهلا عبقری: به اعتقاد من کمیته نجات پاسارگاد که پس از مدت کوتاهی  بنیاد بین المللی میراث پاسارگاد  هم به آن اضافه شد،  توانست سهم به سزایی در بالا بردن آگاهی ایرانیان و جهانیان در اهمیت دادن  به میراث  تاریخی و باستانی ما داشته باشد. نهادی که خود پس از مدت کوتاهی دریافت که ضرورت  گسترش فعالیت هایش،  از  نجات محوطه ی پاسارگاد، به  نجات و پاسداشت  کل میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان وجود دارد ، توانست  با این تشخیص به موقع قد م های موثر برای نجات  ميراث پر ارزش  ما بردارد 

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

دکتر شهلا عبقری: دولت و حکو مت ایران ريشه در آسمان  دارد  و تلاش دارد که فرهنگ آسمانی مختص خود را تبلیغ و ترویج کند ، بنا براین بدیهی است که هر پدیده زمینی را که مورد علاقه مردم باشد در تقابل با خود می بیند و با خشم برای نابودی اش تلاش می کند.  

من فکر کنم به همین دلیل است که پاسداری و زنده نگاه داشتن میراث فرهنگی ما،  که تقویت " جان و خرد است" نیز نمی تواند مورد قبول چنین حکومتی باشد  و این حکومت  مدام در نابودی این فرهنگ می کوشد.   

بیهوده نیست که دنیای غرب زمانی به سرعت به سوی افق های نوين فرهنگ و تمدن پيشرفته ی بشری پیش رفت که حکو مت ها و دولت هاشان از آسمان ها به زمین فرود آمدند .     

 

کمیته نجات:  توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

دکتر شهلا عبقری:  فرهنگ در هر جامعه ای   می تواتد  در پیشرفت های  اجتمایی اثرگذار باشد . دلیلش هم  این است که فرهنگ در ذات خود امری پویا و پیشرونده  است.  ولی  اگر به دلایلی به آن پرداخته نشود، یعنی اجازه رشد و نوشدن نداشته باشد ایستا و منجمد می ماند و  جامعه را هم از پیشروی و پیشرفت های اجتماعی باز میدارد.در عین حال توجه و شناخت هویت تاریخی و فرهنگی یک کشور می تواند به ما کمک کند که جنبه های غیرضروری و ناخوشایند آن را کنار گذاشته و بخش های زنده و امروزی اش را شناسایی کنیم و در رشد آن بکوشیم. چنین برخوردی با فرهنگ به طور قطع به پیشرفت جامعه نیز کمک می کند

 

کمیته نجات: به نظر شما مهم ترين مشخصه ی هويت فرهنگی ايرانيان چيست؟

دکتر شهلا عبقری: اهمیت خرد، و ارزش های  انسانی در فرهنگ تاریخی ایرانیان  بسیار با اهمیت است  و همین است که مهمترین شاخصه هویت فرهنگی ما را در خود دارد.

 

آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

دکتر شهلا عبقری:  راه انداختن کار زاری جهانی برای پاسداری میران فرهنگی و اینکه چرا حکومت اسلامی ایران به جای حفاظت میراث باستانی ایران همواره تلاش در تخریب آن دارد بسیار مهم است. و همین طور  تلاش بیشتر برای جلب افراد ، گروه ها و سازمان ها به همکاری با کمیته نجات

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

دکتر شهلا عبقری: خاطره ها بسیار است که شاید نتوان یکی را برجسته کرد. اما بطو ر کلی استقبالی که جوانان ایران برای نجات میراث فرهنگی و باستانی خود در این سال ها نشان دادند  برایم بسیار قابل تقدیر  و خاطره انگیز است.همچنین بالا رفتن اگاهی مردمان ایران و جهان در  مورد میراٍث فرهنگی  ایران را تا حدود زیادی مدیون اقدامات این کمیته می دانم.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com