International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

دکتر حمیدرضا رحیمی ـ آمریکا

استاد دانشگاه ـ نویسنده

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

دکتر حمیدرضا رحیمی: اندکی پس از اوائل کار

 

کمیته نجات:   در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

دکتر حمیدرضا رحیمی: در هرجا ضروری نباشد، برای ما که با حکومتی ضد فرهنگ و تاریخ مواجه هستیم، ضروریست

 

 

کمیته نجات: گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین مان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟   

دکتر حمیدرضا رحیمی: با پاسداشت فعالیت های هموطنان گرامی در داخل که اجرشان بیگمان محفوظ است،می اندیشم که نقش کمیته بدلیل برخورداری از انواع آزادی های برونمرزی، گسترده تر ، مؤثر تر و مکمل جنبش مشابه درونمرزی است.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

دکتر حمیدرضا رحیمی:   پاسخ بگمان من روشن است. عناصر تشکیل دهنده ی حکومت،به گوهر ضد فرهنگ،تاریخ و میراث برخاسته ازا آنست .تازه ترین نمونه و مدرک،ماجرای اخیر رحیم مشائی ست که در آن ، اشغالگران با آنکه سر خوان یغمای ایران نشسته اند ، اما ذکر نام صاحب اصلی این خوان یغما را که ایران باشد ، حتا از سوی یکی از مهره های خودی نیز، بر نمی تابند .سبب ، تقابل و تعارض هویت معتبر ایرانی با هویت جعلی آقایانست

 

کمیته نجات: توجه به هویت فرهنگی و کلا  فرهنگ در يک جامعه تا چه اندازه می تواند به پیشبرد پیشرفت های اجتماعی در آن جامعه کمک کند؟

دکتر حمیدرضا رحیمی: من فکر می کنم که هویت فرهنگی ، فرم ، محتوا و شکل آینده ی حرکت های اجتماعی جامعه را رقم می زند و توجه به آن وصول با پیشرفتهای اجتماعی را هموار تر می کند

 

کمیته نجات: آيا برای فعاليت های آينده ی  کميته پيشنهاد مشخصی داريد؟

دکتر حمیدرضا رحیمی:  زبان ،ادبیات و پیشینه ی تاریخی و  نیز و یژگیهای ملی و قومی

 

کمیته نجات:  در این شش ساله چه خاطره ای، از کمیته بین المللی نجات دارید، يا چه اقدامی از آن دیده اید که برایتان مهم و اثرگذار  بوده باشد. 

دکتر حمیدرضا رحیمی:  اخبار و اطلاعات علمی،و سودمند در موضوعات مرتبط ، پرداختن به نمودهای فرهنگی و تاریخی ایران ، برخی پیشنهادهای مفید همچون  پیشنهاد سال 1389 خورشيدی بعنوان «سال محیط زیست و میراث طبیعی ایران» و سرانجام افزودن یک صدای معترض در پیوند با خطرات بالقوه و بالفعلی که از حکومت مهاجم ،آگاهانه اتخاذ و اعمال می کند.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com