International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 29  آگوست ششمین سالگشت کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

29  آگوست ششمین سالگشت تاسیس

 

کوشندگان فرهنگی و اجتماعی  در گرامیداشت سالگرد کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

 

   دکتر هرمز حکمت ـ آمریکا

 حقوقدان ـ سردبیر نشریه ایران نامه 

کمیته نجات: از چه زمانی با کمیته بین المللی نجات يا بنیاد میراث پاسارگاد آشنا شده اید و آیا خودتان هم با آن همکاری داشته اید؟

 دکتر هرمز حکمت:        اگر خطا نکنم، نزدیک به چهار سال پیش با کمیتۀ بین المللی نجات پاسارگاد و فعا لیت هایش آشنا شدم  و در حدود سه سال پیش افتخار همکاری با کوشندگان ارجمند بنیاد و کمیته  را یافتم.

 

 دکتر هرمز حکمت:           در ششمین سالگشت تاسیس کمیته نجات پاسارگاد فکر می کنید که آیا اصولا این نوع فعالیت های فرهنگی در زمانه ما، یعنی در آغاز قرن بیست و يکم، ضروری است؟

 دکتر هرمز حکمت:        به نظر من این گونه فعالیت های فرهنگی نیاز به زمان و دوران خاصی ندارند. در همۀ چوامع پیشرفته جهان پاسداری و بهره جوئی هرچه بیشتر از فرهنگ و میراث فرهنگی، هنری، تاریخی و طبیعی انسان ها امری بدیهی و  هدفی پذیرفته شده است.  از رهگذر انقلاب اسلامی و تسلط کسانی که نه اعتقادی به هویت ملی و فرهنگی مردم ایران دارند و نه انس و الفتی با مظاهر و نمادهای ارزنده و ماندگار تمدن و فرهنگ کهن میهن ما، چنین فعالیت هائی همانقدر ارزنده و ضروری اند که تلاش برای رهائی ایران و ایرانی از حکومتی که در دشمنی با ایران و  میراث و  فرهنگ و هویت ایرانی همتائی در تاریخ نداشته است. بدون تلاش جمعی، خطیر و خطرخیز هم میهنان فرهیخته و ایران دوست در ایران چه بسا آسیب هائی که به چنین میراثی می رسید جبران ناپذیر می شد. آغراق نیست اگر بگویم تلاش پی گیر  کمیتۀ نجات پاسارگاد، و همتایان آن، در  آگاه ساختن هرچه بیشتر  همۀ ایرانیان در هر جای جهان به ضرورت مشارکت در چنین فعالیت هائی به نظر من اهمیت و ارزشی تاریخی داشته است.    

 

کمیته نجات:  گذشته از ضرورت يا عدم آن، با توجه به این که کمیته نجات اولین کمیته بین المللی برای حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی و طبیعی سرزمینمان است، به نظر شما چقدر توانسته است که در آگاه سازی  مردمان نسبت به  فرهنگ ایرانی، که میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان بخشی از آن است، نقشی داشته باشد؟ 

 دکتر هرمز حکمت:        ارزیابی چنین نقشی در زمان حاضر چندان آسان نیست. تنها آن هنگام که آفتاب عمر منحوس حکومت جباران به لب بام رسد، نسیم جان بخش آزادی فضای کدر و سنگین میهن را از نو روشن و روح پرور کند و پرده های ضخیم دروغ و تحریفی را که حاکمان بر ویرانگری ها و دشمنی های ی بی حساب خود کشیده اند فرو فکند، آن هنگام است که می توان به ابعاد و ژرفای خطرهائی که در کمین میراث ما بوده است پی برد و نقشی را که کمیتۀ نجات پاسارگاد در خنثی کردن نقشه های اهریمنی و کوتاه کردن دامنۀ ویرانگری ها ایفا کرده است واقع بینانه ارزیابی کرد.

 

کمیته نجات: به نظر شما چرا این نوع فعالیت های فرهنگی، که در همه ی جای دنیا از سوی دولت ها تشویق می شود، در ایران اکنون مورد بی توجهی و گاه حتی خشم دستگاه های دولتی است.

 دکتر هرمز حکمت:       به این دلیل ساده که نه دوستان بلکه دشمنان کینه توز ایران و فرهنگ ایران بر سرزمین ما حاکم شده اند.

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com