International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

يک سد ويرانگر ديگر!

 

آب گیری سد کارون 4 و قربانی نمودن 200 هزار درخت کهنسال

از: هومان خاکپور

   کارون 4 یکی از پنج سد برق آبی پیش بینی شده در استان چهارمحال و بختیاری است که بر روی رودخانه کارون احداث گردیده است ( شروع عملیات اجرایی سال 1379 بوده و بر اساس برنامه زمانبندی طرح، شروع آبگیری در پایان سال 1387 پیش بینی شده بود )    

   این سد در دامنه ی سلسله جبال زاگرس و در محلی به نام کتولا ( مرز با استان خوزستان ) و حدود چهار کیلومتر پائین دست محل تلاقی رودخانه های بازفت و ارمند و در فاصله حدود 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد واقع شده و فاصله ی آن از مصب رودخانه ی کارون بزرگ در خلیج فارس 670 کیلومتر می باشد.

   بالغ بر 80 درصد اراضی حوزه آبخیز این سد دارای تیپ کوهستانی وبا تشکیلات آهکی و مارنی حساس به فرسایش می باشند. میانگین فرسایش در این حوزه 25 تن در هکتار در سال بوده که در برخی مناطق رقم 50 تن در هکتار در سال نیز گزارش شده است.        

   حدود 3 میلیون واحد دامی در اراضی مرتعی و جنگلی این حوزه ی 5/1 میلیون هکتاری در حال تعلیف بوده، در حالیکه وضعیت مراتع ضعیف و گرایش آنها پس رونده است.   

    اعتبارات عمرانی احداث سد بالغ بر 900 میلیارد تومان اعلام شده است. اولین سوال اینجاست که با عنایت به میزان فرسایش و رسوب گذاری حوزه، سهم اقدامات بیولوژیکی به منظور تثبیت خاک و جلوگیری از رسوب در پشت سد، از محل این اعتبارات چقدر بوده است ؟ ( شوربختانه تا حالا هیچ ! )

   نکته اساسی دیگر ذبح شدن درختان کهنسال بلوط و بنه در دریاچه پشت این سد می باشد.   

s

   مساحت دریاچه پشت سد حدود 3000 هکتار بوده که 2300 هکتار آن جنگل های بلوط - بنه می باشند که با آب گیری سد، بالغ بر 200 هزار اصله درخت کهن سال بلوط و بنه غرق و نابود خواهند شد. در این میان اظهار نظر اخیر دکتر یوسفی ( مدیر کل دفتر جنگل های خارج از شمال ) از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر مخالفت با آبگیری این سد و نابودی درختان بلوط، آن هم در این زمان که کار از کار گذشته، جالب و تأمل بر انگیز است ! ( پیمان خان ! . . .آمدی جانم به قربانت، ولی حالا چرا . . . )

   واقعأ نمی دانم پاسخ مسئولین در خصوص ملاحظات زیست محیطی این پروژه ی پر هزینه و هم چنین عدم برنامه ریزی روی پوشش گیاهی برای تثبیت خاک در مناطق بالادستی، جلوگیری از رسوب گذاری و افزایش عمر مفید این گونه سازه ها و اقتصادی نمودن چنین سرمایه گذاری های بزرگی چه خواهد بود ؟

http://hoomankhakpour.blogfa.com/post-16.aspx

 

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com