International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

استاندار سابق خراسان رييس سازمان محيط زيست شد

صاحب  سیاه ترین کارنامه  رئیس سبزترین سازمان دولتی شد

محمدی زاده در دوران استانداری صاحب سیاه ترین کارنامه در زمینه حفظ محیط زیست بوده،

و رتبه اول تخریب منابع طبیعی به این استان تعلق گرفته است

 

از  شمیم، خبرنگار کميته بين المللی نجات

روز گذشته  محمد جواد محمدی زاده جانشین فاطمه جوادی در سازمان محیط کشور شد. این تغییر در حالی در دولت احمدی نژاد (تاکید می کنم این دولت مردم ایران نیست) صورت گرفت که محمدی زاده پیش از این استاندار خراسان رضوی بوده است و کارشناس ارشد بهداشت محیط است . در سابقه کاری محمدی زاده یک ساعت هم فعالیت مرتبط با محیط زیست دیده نمی شود . محمدی زاده در دوران استانداری صاحب سیاه ترین کارنامه در زمینه حفظ محیط زیست بوده است و رتبه اول تخریب منابع طبیعی به این استان تعلق گرفته است . نمونه ای از اقدامات غیر زیست محیطی او در دوران 4 ساله استانداری به این شرح است:

-    پروژه انتقال گاز از عسلويه به پارچين_ اين خط لوله از داخل عرصه وسيعي از منابع طبيعي و جنگل هاي دست كاشت در سبزوار و داورزن و هم چنين از بخشي از منطقه شكارممنوع شيراحمد سبزوار عبور كرده و عرصه اي به طول 22 كيلومتر و عرض 21 متر از تاغزارهاي منطقه را تحت تاثير قرار داده است.

   -     دو بانده كردن جاده گناباد به مشهد_ در اثر اجراي اين پروژه حداقل 70 هزار تاغ قطع مي شود. اين در حاليست كه راه قديمي گناباد به منظور دوبانده كردن اين جاده پيشنهاد شد ولي به علت هزينه بيشتر مورد توجه قرار نگرفت.

-      در اثر اجراي پروژه جاده دوغارون به تايباد نزديك به 16 هزار تاغ قطع شد.

-      افزايش حجم فعاليت معدن پلاسري سنگان خواف در منطقه حساس به فرسايش كه با صدور مجوز به افراد صاحب نفوذ صورت گرفت. امروز در اين منطقه يك عرصه تخريبي وسيع داريم كه بازسازي آن عملا غيرممكن است و به يك بودجه ميلياري نياز دارد. يعني این معدن به ميزان سودي كه در استخراج آهن داشته، خسارت محيط زيست ايجاد كرده است.

-      شهرك صنعتي تايبادِـ يكي از مديران منابع طبيعي به دليل ممانعت از واگذاري اراضي طبيعي براي احداث اين شهرك از كار بركنار شد. در نهايت 15 هكتار از اراضي طبيعي به شهرك صنعتي واگذار شد. جالب است كه بعد از گذشت دو سال از احداث اين شهرك صنعتي امروز بيشتر از 2 كارگاه فعاليت خود را در اين شهرك صنعتي آغاز نكرده اند.

-       استاندار خراسان رضوي در زمينه آماده سازي طرح آمايش سرزمين هيچ گونه كاري صورت نداده است.

-      در اثر اجراي پروژه اكتشافات وزارت نفت در منطقه شورلق و امان لق هزار درخت پسته وحشي نابود شد.

-      دوبانده كردن راه بجستان به فيض آباد كه نابودي عرصه وسيعي از تاغزارها را به دنبال داشت.

-      عدم حمايت استاندار از اقدام ملي بيابانزدايي

  -      کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات منابع طبيعي ( كه البته به نوعي مصوبه مجلس نيز هست)

-      غيرفعال شدن بسياري از تشكل هاي زيست محيطي به دليل عدم حمايت استانداري

-      طي سه سال مطالعه پروژه راه آهن مشهد_ گرگان حتي يك نامه به محيط زيست و منابع طبيعي فرستاده نشد و اين پروژه بدون هيچ گونه توجهي به منابع طبيعي به تصويب رسيد. بايد گفت در شمال خراسان عرصه هاي قابل توجهي از ارس و مراتع مشجر وجود دارد.

-      اجراي خط آهن سلطان آباد به سبزوار بدون توجه به نابودي منابع طبيعي

-       احداث شهرك صنعتي سبزوار در دل تاغزارهاي منطقه (كه البته اين تصميم هنوز رسما اعلام نشده است)

-      صرفا به دلايل سياسي و با هدف توسعه شهرستان هاي محروم، بسياري از معادن استان در رويشگاه ها و مناطق چهارگانه محيط زيست جا خوش كرده اند. الويت دادن به بخش معدن حذف پوشش هاي گياهي منحصر به فردي از جمله ارس، بنه، بادامشك، گون و پسته جنگلي را به دنبال داشته است.

-      معدن بزرگ مس تك نار در بردسكن از معادن قديمي بود كه با تخصيص اعتبارات استانداري مجددا آغاز به كار كرد.

-      اصرار بر فعاليت معدن سيليس تربت جام در يكي از رويشگاه هاي با ارزش ارس.

-      فعاليت معادن سنگ هاي تزييني در حريم 30 كيلومتري شهر مشهد.

-      بعد از چندين سال پيگيري سازمان محيط زيست موفق شد كه واحدهاي آبكاري را پلمپ كند_ تجمع آبكارها مقابل استانداري و دخالت استاندار و نمايندگان مجلس منجر به يك مهلت 18 ماهه براي استقرار اين واحدها شد. امروز اين مهلت رو به اتمام است ولي حتي يك واحد آبكاري آلاينده هم در محل مجاز خود مستقر نشده است.

-      وضعيت آلودگي آب، بحران فاضلاب، وضعيت بحراني دشت هاي استان و مسئله آب زيرزميني و بروز سيل را مي توانيد به عنوان نشانه هاي گويايي از اوضاع محيط زيست و منابع طبيعي استان خراسان در نظر آوريد. نشانه هايي كه در تمام آن ها اثر امضا و دستور استاندار به عنوان بالاترين مقام اجرايي اين منطقه به چشم مي آيد

نگاهی به کارنامه 4 ساله محمدی زاده معلوم می سازد که او نه تنها با محیط زیست پیوندی ندارد  بلکه عملکرد او طبیعت ستیزانه بوده است. در دوران ریاست فاطمه جوادی در برخی موارد بواسطه علاقه و اعتقاد مدیران زیر دست او بویژه در مراکز استان ها فعالیتهایی در جهت حفظ محیط زیست انجام می شد و در برابر هجوم صنایع مقاومت هایی صورت می گرفت اما به نظر می رسد با توجه به تغییرات صورت گرفته شاهد کاهش قدرت مدیران رده پائین خواهیم بود و محمدی زاده بر اساس تفکرات طبیعت ستیزانه اش دستورات مورد نظر مقامات بالا دستش را اجرا خواهد کرد !

در حالیکه بسیاری از وزاری کابینه احمدی نژاد بواسطه دوستی با او به وزارت رسیده  اند ، شنیده می شود محمدی  زاده از دوستان و نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی است و ظاهراً پس از کارنامه سیاه مشایی در سازمان میراث فرهنگی باید منتظر ردپای او در سازمان محیط زیست نیز باشیم

پی  نوشت : بخش های زیادی از اطلاعات این مطلب از وبلاگ "اشک های طبیعت" برداشته شده است.

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com