International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

مسئولان کتمان حقیقت می کنند

نگراني فعالان میراث فرهنگی از سكوت خبري در مورد تونل متروي اصفهان

 در حالی که کمتر از دو هفته از زمان انتشار خبر ایجاد انحراف در حفاری تونل مترو اصفهان می گذرد، انتشار آن عکس العمل های متفاوتی در بین مسئولان شهر اصفهان داشت. به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان، این مساله در ابتدا از سوی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تکذیب شد، رییس قطار شهری اصفهان در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود ایجاد انحراف در تونل شرقی را تائید کرد و شهردار اصفهان در گفتگویی با سایت خبری شهرداری اصفهان برای کسانی که شهر را با شایعات دچار تشویش و نگرانی می کنند، ابراز تاسف کرد و گفت: روشن شدن موضوع انحراف دستگاه حفاری تونل مترو و كذب بودن شايعه آسيب رسيدن به سي و سه پل بي آبروگي شايعه پراكنان را در پي داشته است.

مسئولان کتمان حقیقت می کنند
در این زمینه، سپهر سلیمی فعال جامعه مدنی و عضو شورای مرکزی ائتلاف حامیان میراث اصفهان با بیان اینکه "وقتی فضا شفاف نباشد امکان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد" به خبرنگار ایلنا گفت: سال گذشته در حالیکه بسیاری از شهروندان اصفهانی و طرفداران میراث فرهنگی در سراسر ایران و حتی بازپرس سابق و وکیل پرونده مترو اصفهان و بسیاری از اعضای شورای شهر تصور می کردند بر اساس حکم قضایی صادر شده تونل مترو در ابتدای دروازه دولت متوقف است ناگهان خبر رسید که تونل مترو بر خلاف حکم قضایی و بر خلاف دو مصوبه شورای عالی ترافیک از محور چهارباغ عباسی عبور کرده است .
وی افزود: خبر انحراف تونل مترو در حاشیه سی و سه پل نیز تا وقتی توسط افرادی به بیرون درز نکرد، رسانه ای نشد و به عبارتی در سالهای گذشته مدیران مسئول شهری با قضیه مترو یا حقیقت را نگفته اند و یا با تاخیر و تحریف گفته اند.
سلیمی خاطر نشان کرد: در این سالها علیرغم همه قانون شکنی ها و تخلفات صورت گرفته شاهد برخورد با متخلفان نبوده ایم و گاهاً شنیده شده که بازرسان میراث فرهنگی از وضعیت مترو بی خبر هستند بنابراین در چنین شرایطی بی اعتمادی کامل بین شهروندان و مسئولان بوجود آمده است.

انحراف مترو بدتر است یا انحراف افکار عمومی؟؟
یکی دیگر از فعالان تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه میراث فرهنگی در اصفهان با اشاره به مساله انحراف تونل مترو اصفهان و احتمال آسیب رسیدن به سی و سه پل به خبرنگار ایلنا گفت: از مسئولین شهری اصفهان انتظار می رفت در مورد این مساله در فضای روشن و شفاف به اطلاع رسانی بپردازند و با صداقت و راستی، اطلاعات درستی را دراختیار جراید و خبرگزاری ها قرار دهند.
مجتبی کنعانی با طرح این سوال که "انحراف مترو بدتر است یا انحراف افکار عمومی" در ادامه افزود: متاسفانه هر زمانی که دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست با داشتن اطلاعات فنی کامل نسبت به نحوه اجرای پروژه های عمرانی از این دست، سوالات، شبهات و یا اعتراضاتی داشته اند، تمامی دستگاههای اجرایی که باید مطیع و پاسخگوی تک‌تک افراد جامعه باشند به شکلی با اتهامات واهی و پنهانکاری سعی در انحراف افکار عمومی و تغییر صورت مساله داشته اند.
وی تصریح کرد: در این زمینه سوالات جدی در ذهن دوستداران میراث فرهنگی وجود دارد و به راستی چرا هر بار به جای پاسخگویی به معترضان و دلسوزان میراث فرهنگی و محیط زیست، آنان را به افرادی مشکل دار جامعه تشبیه و تعبیر می نمایند؟ این همه پنهان کاری و گریز از پاسخ های شفاف برای چیست؟ چرا تا به حال سازمان قطار شهری که ادعای کارهای کارشناسی گسترده برای عملیات مترو داشته است یکی از این کارشناسان را یه مردم معرفی نکرده است؟چرا تا کنون این مدارک کارشناسی که ادعا می شود منتشر نشده اند؟
کنعانی در پایان افزود: مسلماً بی آبرویی برای مسوولان غیر کارشناس شهر به وجود آمده است که بعد از صرف زمان و منابع عظیم مالی، 6 متر انحراف مسیر در تونل داشته اند و بدون تردید مردم بهترین قضاوت کننده در این زمینه اند.

خاطیان پرونده مترو اصفهان را باید به عنوان جنایتکار فرهنگی معرفی کرد
سخنگوی ائتلاف حامیان میراث فرهنگی اصفهان نیز در گفت و گو با ایلنا از انتشار بیانیه انجمن های غیردولتی این شهر در مورد وقایع اخیر اصفهان خبر داد و افزود: «NGO های میراث فرهنگی اصفهان در نشست ها و جلسه های مختلفی در نهایت با انتشار بیانیه ای خواستار محاکمه پیمانکار این پروژه شده اند چرا که مقامهای مسوول در پروژه قطار شهری اصفهان نیز در نشست خبری شان به مسوولیت پیمانکار در این ماجرا اشاره کرده بودند. از سوی دیگر این NGOها خواستار انفصال تمامی مسوولان شهری و استانی مرتبط با این ماجرا از سمت های دولتی خود شده اند. »
علیرضا روحانی در ادامه افزود: خاطیان و مقصران پرونده مترو اصفهان را باید به عنوان جنایتکار فرهنگی معرفی کرد چرا که آنها با بی توجهی به میراث جهانی اصفهان مشکلاتی را به وجود آورده اند که تهدید بسیار اندک آن هم این میراث تاریخی ارزشمند را با صدمات جبران ناپذیری مواجه می کند.

 خبرگزاری ايلنا

مطالبی در همين ارتباط

چه کسی مسئول تخريب های ناشی از حفاری متروی اصفهان است

سخنان غير اصولی مديرعامل سازمان متروی اصفهان  در نخستين گفتگوی مطبوعاتی

مترو سی و سه پل را هم در خطر انداخته است

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com