International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 پدر انقلاب سبز جهان از ميان ما رفت

مردی متفاوت که جان ميليون ها انسان را از گرسنگی نجات داد و تلاش می کرد به ستارگان دست يابد

 

از: پيام جهانگيری

حافظۀ فراموشکارِ ما انسان ها، برای از یادنبردنِ معنای انسان، براستی نیاز به تمرین، بازخوانی و بازسازیِ تصویر انسانیت دارد. هرچند عمیقاً فراموشی را یک درمان می دانم تا یک درد، اما از یادبردنِ انسان های بزرگ، بیماریِ بزرگ و مزمن شده ایست که شاید در دوران مدرن همه گیریِ آن بیشتر شده است.

اما مرگ نورمان بورلاگ (Norman Borlaug) به مثابۀ شوکی بود که مرا از این آلزایمرِ دردناکِ ویرانساز به خود آورد و همچون ناقوسی پر طنین، از همزیستیِ با فرومایگان برحذر داشت.

او را پدر «انقلاب سبز» نامیده اند. دانشمندی که با تلاش ها و پژوهش خود در حوزۀ کشاورزی و اصلاح غذایی توانست جان ملیون ها انسان را در مکزیک، چین، هند، پاکستان، خاورمیانه، آفریقا و دیگر مناطق دنیا از گرسنگی نجات دهد.

او که در بین جوایز بیشمارش، در 1970 برای "خدمت به انسانیت" جایزۀ صلحِ نوبل را بدو بخشیدند و کنگرۀ ایالات متحده در سال 2007 بالاترین نشان افتخار شهروند آمریکا را به او داد، شب گذشته در دالاسِ آمریکا، در منزل اش و در آرامی، به دلیل سرطان، در 95 سالگی درگذشت تا ما را با سرطانِ فرومایگی و انگلِ روزمرگی که بدان دچاریم وابگذارد.

زندگیِ این انسانِ بزرگ، نمونه ایست برای زیستنی متفاوت، که در آن، زندگی، معنای فرصتی بنظور تلاشی عملی برای کاستنِ از دردهای بشریت به خود می گیرد.

حالا نورمان بورلاگ جدای از تلاش های حیات بخش اش برای ما یک جملۀ نجات بخش نیز به یادگار گذاشته است:

«تلاش کن به ستارگان دست یابی. هرچند هرگز آن ها را لمس نخواهی کرد، اما اگر سخت کوشش کنی، در اين راه به اندکی از  ذرات ستارگان خواهی رسيد.»

Reach for the stars. Although you will never touch them, if you reach hard enough, you will find that you get a little 'star dust' on you in the process.

اندیشیدن به او، راه و هدف اش، که ایجاد جهانی بهتر برای ما بود آرامش بخش ذهن خستۀ من است.

شنبه 22 شهریور

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com