International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

تخريب جنگل ابر، اين بار به بهانه انتقال آب

 

از: اسد افلاكي

چهارشنبه گذشته، خبري مبني بر توقف پروژه جنجالي احداث جاده علي‌آباد - شاهرود در همشهري منتشر شد.

اين خبر از آن رو اهميت داشت كه طي آن، وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه اين طرح(احداث جاده) توجيه اقتصادي ندارد خواستار توقف اين پروژه شده بود. وي اجراي هر طرحي در اين زمينه را منوط به مطالعات زيست‌محيطي دانسته و اعلام كرده بود اين وزارتخانه در حال مطالعه مسير ديگري است كه در آينده  نزديك نتيجه آن اعلام می شود.

اما به‌نظر مي‌رسد تخريب جنگل ابر، تمامي ندارد. اجراي طرح انتقال آب چشمه‌هاي قطري به شاهرود، كه عمليات اجرايي آن يكسال پيش آغاز شده در گذر از جنگل ابر، بخشي از اين منطقه جنگلي بي‌نظير را به ويراني مي کشاند.

دكتر امير حسين وليان، دبير جمعيت ديده‌بان طبيعت، در اين باره به همشهري گفت: قرار است با خطوط لوله قطور، آب چشمه‌هاي قطري به شاهرود منتقل شود. مشاور طرح با مطالعاتي كه انجام داده مدعي 400 ليتر دبي آب در اين چشمه‌ها شده و براساس اين توجيه عمليات اجرايي طرح از يكسال پيش آغاز شده است، اين در حالي است‌كه هيچ كارشناسي حتي يك دهم اين ميزان آب را تاييد نكرده است.

وي ضمن انتقاد از بي‌توجهي مسئولان محيط‌زيست نسبت به اجراي طرح‌هاي عمراني در منطقه جنگلي ابر، افزود: بخشي از پروژه به طول 40 كيلومتر با لوله‌هاي قطور در مناطق بياباني و دشت‌هاي كشاورزي به اجرا در آمده، اما از آنجايي كه متوليان پروژه دريافته‌اند كه آبي براي انتقال به شاهرود وجود ندارد و مقدار آن بسيار كمتر از مقداري است كه مشاور طرح اعلام كرده، به همين دليل خريد چاه‌هاي كشاورزي را در دستور كار قرار داده‌اند، در مواردي نيز به‌ويژه در اراضي پايين دست اقدام به حفر چاه كرده‌اند تا از اين طريق آب مورد نظر را تامين و پروژه را توجيه كنند.

باوجوداين،آنچه در اين ميان باعث نگراني است اينكه براساس طرح موجود، خطوط لوله از بلندترين نقطه جنگل عبور مي‌كند و اكنون مجري در ادامه عمليات لوله‌گذاري به منطقه پوشيده از درختان جنگلي و به نقطه‌اي رسيده كه حتي در قرار داد اجرايي هم به صراحت ذكر شده است كه هر گونه عملياتي در اين منطقه بايد بدون استفاده از ماشين‌آلات و صرفا با استفاده از نيروي انساني صورت گيرد؛

زيرا به‌دليل شيب تند، عمليات با ماشين آلات مكانيكي سبب تخريب گسترده پوشش جنگل و قلع و قمع وحشتناك درختان مي‌شود. اما شواهد حاكي از آن است كه پيمانكار با اعلام اينكه عمليات اجرايي با نيروي انساني غيرممكن است در حال زمينه‌سازي‌ براي استفاده از بولدوزر و بيل مكانيكي است.

منابع طبيعي مخالف هر گونه تخريبي است

مهندس زماني، رئيس اداره منابع طبيعي شاهرود درباره اين طرح به همشهري گفت: به‌دليل حساسيت منطقه و همچنين به حداقل رساندن تخريب‌ها، مديران ذيربط از منطقه مورد نظر بازديد كرده و ضمن بررسي، خط فني كار (مسير عبور لوله) را اعلام كرده‌اند.

اين مسئول محلي در پاسخ به اين سؤال كه آيا منابع طبيعي موافق اجراي چنين طرحي است، عنوان كرد: بحث تامين آب، يك پروژه ملي و حياتي براي منطقه است و در اين زمينه مسئولان ارشد استان تصميم مي‌گيرند و براين اساس به سادگي نمي‌توان گفت اين طرح نبايد اجرا شود اما آنچه مسلم است بايد در اجراي هر طرح عمراني به‌ويژه در منطقه جنگلي ابر، ملاحظات زيست‌محيطي با دقت تمام رعايت شود تا خسارات احتمالي به حداقل ممكن كاهش يابد.

زماني، در واكنش به اين نكته كه كارشناسان معتقدند دبي آب چشمه‌هاي قطري كمتر از يك دهم ميزاني است كه مشاور اعلام كرده، تصريح كرد: اجراي اين طرح بيش از ده ميليارد تومان هزينه دارد و براي فاز مطالعاتي آن هم مقدار قابل‌توجهي هزينه شده كه البته اين مسائل ربطي به منابع طبيعي ندارد؛

بنابراين اگر هم مشكلي وجود دارد مشاور بايد به دستگاه‌هاي ذيربط پاسخگو باشد. آنچه به منابع طبيعي مربوط است حفظ وصيانت از عرصه‌هاي طبيعي و پوشش گياهي و جنگل است، بر همين اساس، با هر پروژه و طرحي كه باعث تخريب پوشش گياهي و جنگلي شود به‌شدت مخالفيم و در حيطه مسئوليت خود و براساس ضوابط تعريف شده با آن مقابله خواهيم كرد، كما اينكه در حال حاضر عمليات لوله‌گذاري در منطقه جنگلي متوقف و منوط به اجراي لوله‌گذاري به شكل دستي شده است؛ چرا كه اجرا به شيوه دستي باعث كاهش شصت درصدي تخريب‌هاي احتمالي مي‌شود.

رئيس اداره منابع طبيعي شاهرود در پايان تاكيد كرد: منابع طبيعي در اين زمينه هيچ مجوزي صادر نكرده و مجري و متوليان طرح، مجوز‌های لازم را از اداره محيط زيست اخذ کرده اند.

از:همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته بين المللی نجات، از تهران

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com