International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

آخرين نفس های تالاب پريشان

   با احداث مجتمع پتروشيمی به پايان خواهد رسيد

دکتر اسماعيل کهرم، کارشناس محيط زيست:

از پنج هزار هکتار وسعت درياچه پريشان فقط هزار هکتار مانده که آن هم با کارخانه پتروشيمی نابود خواهد شد

 

كلنگ احداث مجتمع پتروشيمي در حريم درياچه پريشان در حالي به زمين زده مي‌شود كه كارشناسان محيط‌

 زيست معتقدند اين كار، ميخ آخر را به تابوت اين درياچه خواهد زد.

به گزارش مهر، درست يك‌هفته پس از آنكه 100‌هكتار از مراتع و نيزارهاي اطراف درياچه در يك آتش‌سوزي گسترده سوخت، كلنگ احداث مجتمع پتروشيمي‌كازرون در روستايي در يك كيلومتري اين تالاب زده مي‌شود.

در اين‌باره پايگاه اينترنتي سبزپرس نوشته است كه صبح سه‌شنبه دعوتنامه‌هايي از سوي پتروشيمي كازرون براي رسانه‌هاي محلي اين منطقه ارسال شد كه خبر از اجراي مراسم كلنگ‌زني 2 طرح مجتمع پتروشيمي در شهرستان كازرون مي‌داد و در آن از اصحاب رسانه براي پوشش خبري اين مراسم دعوت شده بود.

به نوشته اين سايت در اين دعوتنامه‌ها زمان كلنگ زني مجتمع پتروشيمي كازرون در روستاي « آب كنارو» كه در يك كيلومتري تالاب پريشان قرار دارد را ساعت 15:16‌امروز و زمان آغاز مراسم ويژه مجتمع پتروشيمي در شهر«نودان» كه به لحاظ وجود جنگل‌هاي بلوط در منطقه از موقعيت ويژه‌اي برخوردار است را ساعت‌18 امروز اعلام كرده است.

اسماعيل كهرم، استاد و كارشناس محيط زيست درباره اين موضوع گفت: با توجه به نياز فراوان مجتمع‌هاي پتروشيمي به ميزان قابل توجهي آب، احداث پتروشيمي در فاصله يك كيلومتري درياچه پريشان اين درياچه را براي هميشه نابود خواهد كرد.

براساس گزارش‌هاي رسيده از كازرون، ساعت 18 روز گذشته كلنگ احداث مجتمع پتروشيمي كازرون در روستاي آب كنارو كه در فاصله يك كيلومتري درياچه پريشان واقع شده است با حضورنوذري وزير‌نفت به زمين زده شده است.

دكتر كهرم در ادامه با انتقاد از عدم‌انجام ارزيابي‌هاي كارشناسانه و زيست محيطي براي احداث اين مجتمع پتروشيمي عنوان كرد: من در يك ماه اخير در بازديدي كه از درياچه پريشان داشتم متوجه شدم كه از 5 هزار هكتار وسعت اين درياچه، تنها يك هزار هكتار باقي مانده است و مطمئنا با اين كار اين مقدار نيز در 2 يا 3سال آينده از بين خواهد رفت.

براساس اخبار اعلام شده محل احداث اين 2 مجتمع پتروشيمي كه در سفر اول هيأت دولت به مردم شهرستان كازرون وعده داده شده بود، به‌دليل آنچه عدم‌انجام كارهاي كارشناسي و مكان‌يابي خوانده شده اعلام نشده بود كه روز گذشته و يك روز مانده به دومين سفر هيأت دولت به استان فارس اعلام شد.

پيش‌بيني مي‌شود درصورت تامين اعتبار اين مجتمع پتروشيمي كه ظرفيتي برابر با 300 هزار تن خواهد داشت در سال 1390 به بهره‌برداري برسد و محصولات آن نيز ۴۰۰‌هزار تن منواتيلن گلايكول، 40 هزار تن دي‌اتيلن گلايكول و 8/2 هزار‌تن تري اتيلن گلايكول در سال خواهد بود كه كاربرد اين محصولات به‌عنوان حلال و مواداوليه در صنايع شيميايي است.

اين گزارش مي‌افزايد:ميزان آب‌مصرفي براي يك مجتمع پتروشيمي 300 هزار تني در شرايط عادي روزانه بيش از ‌ده هزار مترمكعب خواهد بود كه اين ميزان با مصرف آب‌روزانه يك شهر 60 هزار نفري برابري مي‌كند

همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته نجات، از تهران.