International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

شهرداری شوش هم به جمع ويرانگران پيوست

در تازه ترين اقدام شهرداری  بر محوطه ای شناخته شده و باستانی يک تابوت سفالی کهن  نابود شد.

 

از: حسن ظهوري

شهرداري شوش طي اقدام تازه‌اي به منظور گسترش کارخانه آسفالت که درست روي محوطه باستاني حسين آباد ساخته شده است، بخشي از آثار باستاني اين محوطه را تخريب کرد. در پي اين تخريب يک تابوت سفالي نيز از بين رفت.

 

«اکبر عزيزي»، سرپرست محوطه باستاني شوش با اعلام اين خبر به CHN گفت:« کارخانه آسفالت شوش درست روي محوطه باستاني حسين آباد ساخته شده است و در سال 1367 طي ابلاغيه‌اي از شهرداري خواسته شد تا اين کارخانه را جمع‌آوري کند. اما از آن تاريخ تاکنون نه تنها اين اتفاق نيفتاده است که در تازه‌ترين اقدام شهرداري قصد افزودن مخازن جديد قير به اين کارخانه را داشته است که بر اثر گودبرداري آثار باستاني تپه را تخريب کرده است.»

 

اين اقدام شهرداري بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي خوزستان يا پايگاه ميراث فرهنگي شوش انجام گرفته است.

 

عزيزي گفت:« در پي گودبرداري براي ايجاد فضاي مخزن قير، يک تابوت سفالي که هنوز مشخص نيست به چه دوره‌اي تعلق دارد تخريب شد. همچنين با کنده شدن زمين مقداري ديوار و خشت نمايان مي‌شود که تمامي آن‌ها به شدت تخريب شده‌اند.»

 

هنوز مشخص نشده است که اين خشت‌ها به کدام دوره ايلامي و هخامنشي تعلق دارند.

 

به‌گفته عزيزي اين تخريب‌ها در عمق سه متري بوده و از آن‌جايي که در داخل کارگاه صورت مي‌گرفته، يگان پاسداران شوش متوجه آن نشده است.

 

باوجود اخطار‌هاي مسئولان پايگاه ميراث فرهنگي شوش به شهرداري، دوباره ساخت مخزن قير ازسر گرفته شد که هم اکنون با حضور نيروهاي پليس 110 فعاليت شهرداري متوقف شده است.

 

عزيزي گفت:« مسئولان کارخانه آسفالت از ورود ما به کارگاه ممانعت کرده بودند که با حضور پليس 110 مجبور به باز کردن درها شدند.»

 

هم اکنون صورت جلسه اين تخريب توسط پليس 110 در حال نوشته شدن است.

 

پيش از اين و در پي بررسي و شناسايي شهر شوش، مشخص شد که اين شهر درست روي محوطه‌هاي باستاني شوش ساخته شده است و به همين علت از اين پس تمام ساخت و سازهاي شوش بايد از سازمان ميراث فرهنگي استعلام شود.

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50454