International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

به بهانه اکتشاف پارک ملی استثنايي کوير را نابود می کنند

 

توسعه به چه قيمتی؟

آيا نیشکر خوزستان ارزشي بالاتر از تالاب شادگان دارد؟

 آيا تولیدات معدن مس سونگون بيش از جنگل منحصر به فرد هیرکانی ارسباران ميارزد؟

از: سيد محمد مجابي

مدت مديدي است كه بحث اجراي پروژه اكتشاف نفت در گرمسار مطرح است آنچه مرا به نگارش اين موضوع وا مي‌دارد تاسف عميقي است كه از نحوه مديريت بر منابع طبيعي كشور دارم

 

توسعه حق غير قابل انكار همه جوامع بشري است ولي كدام توسعه و به چه قيمت؟

 

ما در زمره محدود كشورهاي جهان هستيم كه در قانون اساسي، اصلي براي حفاظت محيط زيست داريم و در اين اصل به تعريف علمي توسعه پايدار پرداخته‌ايم ولي متاسفانه هنوز در كشور بعضی افراد نه تنها به دنبال توسعه پايدار نيستند بلكه توسعه بدون پايه را دنبال مي‌كنند[حفاظت از طبيعت؛ توسعه پايدار]

 

آيا تصميم‌گيران براي پروژه‌هاي بزرگ هيچ توجهي برميزان اثرات تصمیم خود دارند؟ آيا هزينه‌های یک پروژه تنها هزينه‌هاي اجرائي است و هزينه‌هاي زيست محيطي جزو هزينه‌ها به حساب نمي‌آيد؟

 

 آيا پس از اين همه سال که از اجراي پروژه‌هاي بزرگي كه خسارات وسيع زيست محيطي داشته‌اند گذشته توانسته‌ايم  اثار تخريب و آلودگي را جبران نمائيم؟

 

آيا پروژه آلمينيوم سازي اراك به محل ديگري منتقل شد؟ آيا نیشکر خوزستان ارزشي بالاتر از تالاب شادگان دارد؟ آيا تولیدات معدن مس سونگون بيش از جنگل منحصر به فرد هیرکانی ارسباران ميارزد؟ [جنگل‌زدایی به بهانه توسعه] كه امروز به دنبال تصويب اكتشاف نفت در يكي از مناطق 9 گانه ذخيرگاه ژني در ايران هستيم؟ آيا در صورت وجود نفت در اين منطقه امكان فرار نفت و عدم برداشت آن در آينده وجود دارد؟ آيا در كشور توانسته‌ايم منابع مشترك با ساير كشورها را مديريت نمائيم تا از آنها عقب نمانیم که بدنبال  برداشت از اين منابع جديد در چنین مناطقی هستیم؟

 

متحيرم كه چگونه مي‌توانند تنها به بهانه اكتشاف، اكوسيستم ارزشمند يك پارك ملي را كه هرگونه تغيير اكوسيستم بر اساس ماده هشت آئين‌نامه اجرائي قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست در آن ممنوع است برهم بزنند!

 

آيا تصميم‌گيران در جريان نيستند كه چنين عملي بر اساس ماده دوازده قانون شكار و صيد جرم تلقي مي‌شود؟

 

پارك ملي كوير يكي از نمونه هاي منحصر به فرد اكوسيستم‌هاي بياباني ايران است كه به لحاظ دارا بودن مهم‌ترين معيارهاي اتحاديه‌هاي جهاني حفاظت از طبيعت از هزار و سيصد و چهل و هشت در عالي‌ترين سطح يعني پارك ملي مديريت مي‌شود. [اعتراض كارشناسان به تداوم عمليات نفتي در پارك ملي كوير]

 

بر اساس ماده 2 آئين نامه اجرائي قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست پارك‌هاي ملي بايد در شرايط كاملا طبيعي تحت حفاظت قرار گيرند.

 

همچنين پارك ملي كوير به لحاظ دارا بودن معيارهاي يونسكو براي ذخيره‌گاه‌هاي بيوسفر به عنوان يكي از ذخيره گاه‌هاي بيوسفر 9 گانه كشور در سال 1354 انتخاب شد.

 

ذخيره‌گاه‌هاي بيوسفر با هدف حفظ نمونه‌هاي يونيك اكوسيستم‌هاي طبيعي و جوامع بومي مرتبط با آن و براي استفاده‌هاي آموزشي و ترويجي در مناطق منحصر به فرد اكولوژيكي تعيين مي‌شوند.

 

پارك ملي و منطقه حفاظت شده كوير زيستگاه بسياري از گونه‌هاي گياهي و جانوري منحصر به فرد جهاني است.

 

به طوري كه از 34 گونه پستانداران اين منطقه، 29 گونه جزو گونه‌هاي حمايت شده جهاني هستند. از جمله يوزپلنگ آسيائي، گورخر آسيائي و . . . همچنين 155 گونه پرنده كه 18 گونه آن حمايت شده هستند و 34 گونه خزنده و يازده گونه ماهي در آن به ثبت رسيده‌اند. گونه‌هاي گياهي اين مناطق 355 مورد است كه 20 گونه آن اندميك (منحصر به فرد) هستند.

 

متاسفانه فعاليت‌هاي اكتشاف و اقدامات بعدي صنعت نفت در اين منطقه بسياري از كاركردها و ارزش‌هاي اين مناطق حفاظت شده را مختل و حتي نابود خواهد كرد و لذا توصيه كارشناسي، اجتناب از توسعه عرصه اكتشاف به داخل پارك ملي و منطقه حفاظت شده كوير مي‌باشد.

 

جناب آقاي رئيس جمهور شما بر اساس قانون حفظ و بهسازي محيط زيست رییس شورايعالي محيط زيست هستيد و برطبق قانون اساسي ناظر بر حسن اجراي قانون اساسی هستيد.

 

به جنابعالي اعلام مي‌نمايم بارها و بارها اصل پنجاهم قانون اساسي مورد كم توجهي و بي‌توجهي قرار گرفته است ولي اثر اجراي اين طرح كه منجر به از بين رفتن پارك ملي كوير مي‌شود اثري غير قابل جبران دارد.

 

آيا شعار عدالت محوري ايجاب نمي‌كند كه حقوق آيندگان را پاس بداريم تا آنان نيز از مواهب الهي بهره مند باشند؟

 

آيا ناديده گرفتن حقوق آيندگاني كه نيستند تا از حقوق خود دفاع كنند مي‌تواند معناي عدالت داشته باشد؟ از صميم قلب آرزو مي‌كنم مسئولين دولت بدانند چه تصميم مهم و سرنوشت سازي را اتخاذ مي‌كنند و بدانند كه اگر گونه‌اي منقرض شود هيچ چيز نمي‌تواند پاسخگوي آن باشد ياد شعری از شیخ مجتهدشبستري در گلشن راز افتادم در پايان آنرا می‌نویسم تا از تلخي اين نوشتار بكاهد

 

جهان چون چشم و خال و خط و ابروست  

 

كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست

 

اگر يك ذره را برگيري از جاي

 

جهان جمله خلل يابد سراپاي

 

 

همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته نجات، از تهران.

 

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com