International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

کشف يکی از سدهای دوران کورش بزرگ  

حقايق تازه  ای از سدسازي و شهرسازي دوره هخامنشي آشکار شد

     با اتمام فصل دوم کاوش در سد هخامنشي تنگ حنا واقع در شمال شرق پاسارگاد و کشف ساختار معماري شامل کانالهاي بزرگ و کوچک وحوضچه تعبيه شده در تاج سد حقايق تازه اي از سدسازي و شهرسازي دوره هخامنشي آشکار شد.

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گردشگري_ به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، علي اسدي سرپرست هيات ايراني دومين فصل کاوش سد هخامنشي تنگ حنا با اعلام اين خبر اين سد را يکي از هشت سد احداث شده اوايل دوره هخامنشي بر شاخه هاي مختلف رودخانه پلوار در 30 کيلومتري پاسارگاد خواند و گفت: بررسي هاي صورت گرفته بيانگر آن است که دو سد از جمله تنگ حنا داراي ساختار پيچيده تري نسبت به بقيه اند.

     اين باستان شناس گفت: مطالعه و بررسي سدهاي هخامنشي موجود در پاسارگاد مي تواند ديدگاه ما را نسبت به شهرسازي اوايل دوره هخامنشي و کشاورزي اين دوره به کلي دگرگون کند.

به گفته وي اين سد در دوران کوروش بزرگ به منظور ايمن سازي شهر پاسارگاد و جلوگيري از تخريب آن به وسيله سيلابهاي رودخانه پلوار با استفاده از هسته هاي رسي در بدنه و پشتيبان هاي قلوه سنگي در سمت داخلي و بيروني به طول تاج 600 متر و ارتفاع 12متر ايجاد شده است.

     اسدي ساختار معماري جالب در بخشي از تاج سد را از جمله پيچدگيهاي اين معماري عنوان کرد و گفت: اين بنا داراي سه بخش شامل يک کانال بزرگ به ارتفاع 1.5 عرض 70 سانتيمتر، 6کانال کوچک و حوضچه اي به ابعاد 10 در 8 متر است که آب از درياچه سد پس از وارد شدن به کانال بزرگ و پس از آن به کانالهاي کوچک به حوضچه اي هدايت مي شود.

    سرپرست هيات ايراني دومين فصل کاوش سد هخامنشي تنگ حنا کوچکتر شدن ابعاد شش کانال کوچکي که آب را به حوضچه هدايت مي کند را از نکات جالب معماري اين سد برشمرد و افزود: اين امر موجب مي شود آبي که از کانال بزرگ به کانالهاي کوچک وارد مي شود با فشار بيشتري به سوي حوضچه جريان يابد.

     وي هدف فصل دوم کاوش را اطلاع از چگونگي ساختار اين حوضچه بيان کرد و اظهار داشت هرچند که براي اعلام نظر قطعي بررسيهاي بيشتري لازم است اما احتمال دارد حوضچه جهت شستشوي مواد معدني و يا نوعي توليدات کشاورزي ايجاد شده باشد.

    اسدي همچنين احتمال استفاده از فشار آب موجود در راه اندازي نوعي از آسياب هاب بادي را دور از ذهن نمي داند.

    سرپرست هيات ايراني دومين فصل کاوش سد هخامنشي تنگ حنا در خصوص ويژگيهاي اين بنا گفت: اين حوضچه با دقت فوق العاده زياد و همانند ديگر ساختارهاي معماري دوره هخامنشي با بلوکهاي سنگي به وزنهاي مختلف از 1 تن تا 4 تن، کانال بزرگ و کانالهاي کوچک که درون آنها با اندودي از قير که حکم عايق بندي دارد ساخته شده است.  اين سنگها با بست هاي دم چلچله اي بوسيله  ميله هاي آهني و سرب مذاب مستحکم شده اند.

     فصل دوم کاوش در سد تنگ حناي پاسارگاد به صورت مشترک با هياتي از باستان شناسان فرانسوي انجام شد. سرپرست غير ايراني اين هيات دکتر رمي بوشارلاست.

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50470