International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

چهره ی زن پنج هزار ساله شهر سوخته باز سازی می شود

 زن پنج هزار ساله دارای چشمی مصنوی است که از نظر تکنيکی فوق العاده است

 از: حسن ظهوري

گروه باستان‏شناسي شهر سوخته با همکاري مرکز فوق تخصصي چشم پزشکي نور و متخصصين درجه يک چهره‏پردازي در دنيا، صورت زن صاحب چشم مصنوعي شهر سوخته را به صورت علمي و دقيق بازسازي مي‏کنند.

 

دکتر "سيد منصور سيد سجادي"، سرپرست هيات باستان‏شناسي شهر سوخته با اعلام اين خبر به خبرنگار CHN گفت: «براي نخستين بار و طي يک کار صد در صد علمي، صورت زن صاحب چشم مصنوعي که در کاوش‏هاي باستان‏شناسي شهر سوخته و در سال 1385 کشف شد، به طور کامل و دقيق بازسازي مي‏شود.»

 

چشم مصنوعي شهر سوخته با قدميت حدود 5 هزار سال اثري منحصر به فرد است که طي کاوش‏هاي باستان‏شناسي، هنگامي که هنوز سر جاي خود روي جمجه باقي مانده بود کشف شد.

مطالعات باستان‏شناسي روي اين اثر نشان مي‏دهد که از نوعي قير در ساخت آن استفاده شده و مفتول‏هاي طلايي به قطر موي سر به جاي مويرگ‏ها، تزئين کننده اين چشم بوده است.

 

به گفته دكتر سجادي طراحي صورت زن صاحب چشم مصنوعي با همکاري مرکز فوق تخصصي چشم پزشکي نور در تهران انجام مي‏شود و در حال حاضر مراحل عکاسي از جمجمه به پايان رسيده است.

 

دكتر سجادي در توضيح اين مطلب به CHN گفت: «حدود 3700 عکس به قطر شش دهم ميليمتر از جمجمه اين زن گرفته شده است. هم اکنون اين تعداد عکس در حال پردازش هستند و قرار است در ادامه با کمک برخي متخصصين درجه يک چهره‏پردازي چهره اين زن را بازسازي کنيم.»

 

وي درباره تکنيک عکاسي از اين جمجمه گفت: «دقيق ترين عکاسي که در جهان متصور هستيد و خوشبختانه امروز در ايران هم قادر به انجام آن هستيم در اين عکاسي استفاده شده است. در اين عکاسي از نوعي سي تي اسکن استفاده شده است که عکس ها را به کوچکترين واحدي که امروز مورد تصور است در مي آورد. اين عکس هاي کوچک دوباره از طريق رايانه و با استفاده از متخصصين درجه يک مورد پردازش و بازسازي قرار مي‏گيرند. در اين بازسازي حتي بخش‏هاي عضلاني صورت اين جمجمه نيز مشخص مي‏شود.»

 

 

دكتر سجادي تاکيد کرد که اين بازسازي صد در صد علمي بوده و حتي شکل بافت عضلاني صورت اين زن نيز تشخيص داده مي‏شود.

 

سجادي درباره ويژه‏گي هاي چشم مصنوعي به خبرنگار CHN گفت: «چشم مصنوعي شهر سوخته کهن ترين نمونه در دنيا است. اين چشم از نظر تکنيکي يک شي فوق العاده است. مويرگ‏هاي تزئيني آن با طلايي به ضخامت و قطر کمتر نصف موي سر در 5 هزار سال قبل درست شده و اين اصلا شوخي نيست.»

 

وي افزود: «امروز در بازار طلا فروش‏ها و با پيشرفت ها و تجربيات بدست آمده هنوز قادر نيستند اين کار را با دست انجام دهند. ما براي مشاهده اين مويرگ‏هاي تزئيني از ميکروسکوپ استفاده مي کنيم در حالي که آن زمان ميکروسکوپي وجود نداشته است.»

 

دكتر سجادي با بيان اين موضوع که شگفتي چشم مصنوعي بر اهميت صاحب آن مي افزايد به CHN گفت: «وقتي يک چنين اثري در صورت يک زن کار شده است بايد آن اهميت داد. به همين علت سعي شده تا در بازسازي چهره اين خانم کاري صد در صد علمي صورت گيرد.»

 

گروه باستان شناسي شهر سوخته پس از پردازش عکس هاي گرفته شده در ايران، با استفاده از روش هاي رايانه‏اي، همانگونه که چهره فراعنه و يا خاندان "دمي نسي" در فلورانس ايتاليا بازسازي شدند، صورت زن صاحب چشم مصنوعي شهر سوخته را بازسازي مي‌کنند.

 

دكتر سجادي در پايان گفت: «اگر در اين کار موفق شويم با چهره 95 درصد واقعي آدم 5 هزار سال قبل آشنا مي‏شويم. بر همين اساس قصد داريم اين کار را پس از موفقيت يک گروه از اسکلت هاي مرد، زن و کودک شهر سوخته انجام دهيم.»

شهر سوخته محوطه‏اي باستاني در شرق فلات ايران و در مسير جاده زابل زاهدان واقع شده است. کاوش‏هاي باستان شناسي در اين محوطه باستاني نشان داده است که مردم ساکن در اين محوطه از تمدن منحصر به فردي برخوردار بوده نبض تجارت بين المللي زمان خود در 5 هزار سال پيش بودند.

 http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50115