International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

1
 

پيوند به صفحه اصلی

آلودگی خليج فارس فاجعه ای انسانی بوجود خواهد آورد.

آلودگی ناشی از هزاران مترمکعب پسمانده های صنعتی و هزاران ليتر آب سنگين در سواحل خليج فارس بيماری های خطرناک و مرگ آور را به دنبال دارد.

 

بيش از 5 هزار متر مكعب پسماندهاي صنعتي و هزاران ليتر آب سنگين صنعتي از ابتداي فعاليت مجتمع پسماندهاي صنعتي مبين در سواحل خليج‌فارس بدون هيچ فرايند پاكسازي‌ رها‌سازي‌ شده است.

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران (ايرن) واحد تصفيه پساب‌هاي صنعتي مبين در فاز يك پتروشيمي در عسلويه واقع شده است. مجتمع مبين در كنار بزرگ‌ترين پتروشيمي‌هاي دنيا (مجتمع پتروشيمي برزويه بزرگ‌ترين توليد‌كننده آروماتيك دنيا، مجتمع پتروشيمي جم بزرگ‌ترين توليد‌كننده الفين دنيا و مجتمع پتروشيمي زاگرس بزرگ‌ترين توليد‌كننده متانول دنيا) قرار دارد كه پسماندهاي مجتمع‌هاي مذكور آغشته به انواع مواد صنعتي خطرناك است.

اسماعيل كهرم، اكولوژيست و استاد دانشگاه در اين مورد گفت: آلودگي‌هاي ناشي از رهاسازي پسماندهاي صنعتي بدون خنثي‌سازي‌ مواد خطرناك آن، فاجعه‌اي انساني را به‌وجود خواهد آورد؛ در واقع با اين روند چرنوبيلي تازه در كشور به وقوع مي‌پيوندد.

وي با اشاره به اينكه عمده اين پسماندها سرشار از مواد راديواكتيو هستند، افزود: اين مواد بي‌ترديد موجب تغيير ژنتيك مي‌شوند و معضلات فيزيكي و رواني بسياري براي نسل‌هاي فعلي و آينده به‌وجود خواهند آورد.

به گزارش خبرگزاري محيط‌زيست ايران، وي از وجود فلزات سنگين در صنايع مرتبط با نفت و گاز و پتروشيمي خبر داد و اظهار داشت: وانديوم، جيوه و تركيبات سمي خطرناك ارسنيك در پسماندهاي اين صنعت باعث بروز بيماري‌هاي خطرناك و مرگ آور مي‌شود.

در كنار اين موارد كه بخشي از آلودگي‌هاي موجود در پسماندهاست، بدترين ماده سمي موجود روي كره زمين نيز در اين پسماندها وجود دارد به نام آسكارول. اين ماده سمي قادر است علاوه بر تغييرات ژنتيك در انسان، موجب تغيير ويژگي‌هاي اقليمي در برخي مناطق شود.

اسماعيل كهرم همچنين اشاره كرد: مسلما با رها‌سازي‌ آب‌هاي سنگين در خليج‌فارس بسياري از ماهيان خليج‌فارس آلوده مي‌شوند و درصورت مصرف، اين آلودگي به انسان‌ها نيز سرايت مي‌كند و موجب بروز بيماري‌هاي لاعلاج مي‌شود.

براساس اين گزارش، واحد تصفيه پساب‌هاي صنعتي واحد مذكور مشتمل بر 3قسمت است؛ قسمت COC كه وظيفه تصفيه پساب‌هاي توليد شده توسط مجتمع‌هاي منطقه را بر عهده دارد و قسمت POC با توجه به خطر بالاي روان‌آب‌هاي منطقه و آلوده بودن اين روان آب‌ها به انواع آلاينده‌هاي صنعتي اين قسمت وظيفه تصفيه اين روان آب‌ها را بر عهده دارد و قسمت زباله‌سوز كه در آن لجن‌ها و پسماند‌هاي حاصل از فرايند تصفيه يا به عبارت ديگر آلودگي‌هاي استحصال شده از پساب ورودي به واحد طي فرايند تصفيه سوزانده مي‌شود.
همچنين لجن‌ها و پسماند‌هاي استحصال شده طي اين فرايند نيز بايد در كوره‌هاي زباله‌سوز سوزانده شود و خاكستر حاصل از آن نيز با رعايت ضوابط زيست‌محيطي در محيط‌هاي ويژه و با ضريب ايمني بالا دفن شود؛

به‌گونه‌اي كه امكان نشت اين مواد به محيط پيرامون به حداقل ممكن برسد. اما در طول 2 سال گذشته هيچ اقدامي در جهت تصفيه پسماندها صورت نگرفته است؛

به‌طوري كه تمامي پسماند‌ها و لجن‌هاي استحصال شده طي فرايند تصفيه كه بايد پس از آبگيري در زباله سوز اين واحد سوزانده شود، به‌دليل تاخير در راه‌اندازي واحد زباله سوز در محيط پيرامون ساحل رها‌سازي‌ شده‌اند.

اگرچه مجتمع مبين موظف بود اين پسماندهاي فوق العاده خطرناك را تا راه‌اندازي زباله سوزهاي صنعتي در محلي ايمن نگه دارد اما متأسفانه با عقد قرارداد با پيمانكاران مختلف تعداد بيش از 500 تانكر از اين پسماند‌ها را به‌صورت شبانه از واحد خارج كرده و در زيستبوم‌هاي منطقه و كوه‌هاي اطراف و دريا رها كرده است.

هشدارهاي مختلف كارشناسان به مسئولان اين مجتمع نيز تاثيري نداشته و سازمان محيط‌زيست تاكنون و در طول 2‌سال فعاليت اين مجتمع هنوز نتوانسته است از اين فاجعه زيست‌محيطي جلوگيري كند.

اسماعيل كهرم در ادامه سخنانش اظهار داشت: اين فاجعه تنها مختص به نواحي جنوبي و مناطق نزديك به عسلويه نخواهد بود؛ به‌طوري كه در فاجعه چرنوبيل اثرات آن تا
6
هزار كيلومتر به سمت غرب ديده شد و در ايالت ولز انگلستان نيز اثرات مواد سمي مشاهده شد. مسلما در آينده شاهد فراگير‌شدن بيماري‌هاي مختلف كه ناشي از مواد سمي در مناطق نفتي است، خواهيم بود.

اين اكولوژيست و استاد دانشگاه تاكيد كرد: روزگاري رودخانه‌ها و سواحل درياها، محل شكل‌گيري تمدن‌هاي جديد بودند، اما امروزه به محل‌هايي تبديل شده‌اند تا كارخانه‌هاي آلاينده در كنار آنها ايجاد شوند و مواد سمي و خطرناك را به درون آنها بريزند.

وي گفت: اميدوارم كه خيلي زود براي اين فاجعه فكري شود، درغيراين‌صورت با توجه به مدارك مستند، ما بايد منتظر بزرگ‌ترين فاجعه 5 دهه اخير باشيم.

كهرم در پايان تصريح كرد: در اين ميان ، جالب است بدانيم كه برخي مسئولان منطقه  با افتخار اعلام مي‌كنند كه ما مي‌خواهيم استان مربوط به‌خودمان را به عسلويه‌اي تبديل كنيم؛ عسلويه‌اي كه اين روزها آلودگي‌هاي غير قابل جبراني دارد

همشهری ـ

فرستننده، احمد همراه کميته نجات از تهران.