International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

 

هشدار جعفر مهرکيان، دبير انجمن علمی آياپير:

 

شاهکار جاده سازی دوران ساسانی را تخريب می کنند

 

از: حسن ظهوري

سازمان مردم نهاد آياپير نسبت به ساخت جاده‌اي در تنگه "بند بريده" به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هشدار داد. به اعتقاد کارشناسان اين انجمن علمي؛ ساخت اين جاده نه تنها مسير ساساني اين تنگه را به طور کامل تخريب مي‌کند که باعث تخريب نقش برجسته ناصرالدين شاه نيز مي‌شود.

 

«جعفر مهرکيان»، دبير سازمان مردم نهاد آياپير در اين‌باره گفت:« چنين به نظر مي‌رسد که جاده‌سازان براي حل مشکل رفت و آمد خودروها از تونل قديمي وانا، در 65 کلومتري مسير آمل به تهران، به جاي احداث تونل برزگ‌ و مدرن‌تر ديگري، کرانه باختري رود هراز در تنگه بند بريده در وانا را نشانه گرفته‌اند.»

 

وي در ادامه گفت:« در تنگه بند بريده شاهکاري از جاده‌سازي کوهستاني _ تاريخي ايران، احتمالا متعلق به دوره ساساني وجود دارد که سنگ فرش است و با احداث جاده جديد از اين تنگه به طور کامل تخريب مي‌شود.»

 

مهرکيان در ادامه گفت:« در اين منطقه باستاني آثار ديگري نيز وجود دارد. بر فراز کوه و دره شاهان دشت و پناهگاه‌هاي صخره‌اي که احتمالا قدمت ديرينه‌اي دارند، جاي وجود دارد که به دستور ناصرالدين شاه، جاده مازندران از آن نزديکي گذشته است و نقش شاه به همراه صاحب‌منصبان نيز بر ديوار کوه نقش شده است.»

 

به‌گفته مهر کيان اين نقش برجسته که بي‌شباهت به نقش‌هاي دوره اشکاني نيست در بستري مستطيل شکل آراسته به اشعاري در قاب‌هاي سجا ده‌اي ديده مي‌شود. در اين تصوير ناصرالدين شاه سوار بر اسب کنار ملازمين کشوري ولشکري ملبس با پوشاک رسمي" سرداري" که در ترنج‌هاي نزديک به هر يک معرفي شده‌اند و در دوسوي او به نمايش درآمده‌اند؛ ديده مي‌شود.

 

دبير انجمن آياپير در ادامه گفت:« اين نقش برجسته در تاريخ 1295 هجري قمري واحتمالا در سفر ناصرالدين شاه به مازندران حجاري شده است و اکنون با ساخت جاده تهديد به تخريب مي شود.»

 

زماني که فتحلي شاه در دربار زند بود، بارها از نقش برجسته‌هاي ساساني و هخامنشي تخت جمشيد و نقش رستم ديدن کرده بود و به همين علت بيش از ديگر شاهان زمان خود به ساخت نقش برجسته اهميت داد. پس از فتحلي شاه ناصرالدين شاه از جمله شاهان قاجار بود که به ساخت نقش برجسته دست زد و نقش برجسته وانا تنها نقش باقي‌مانده از اوست.

 

مهرکيان تاکيد کرد:« سازمان تخصصي و مردم نهاد آياپير بدين وسيله با هشدار به مسوولان ميراث فرهنگي کشور خواهان بررسي و درصورت صحت موضوع به هر ترتيب پيشگيري از اين برنامه مخرب است.»

 

به گفته اين کارشناس راه‌هاي باستاني؛ جاذبه هاي تاريخي و اسلامي دور و نزديک اين منطقه همچون قلعه شاهان دشت وجلوه‌هاي زيبا شناختي طبيعي در دامنه ستيغ آسمان‌ساي دماوند و چشمه‌هاي آب معدني لاريجان به بازنگري و مطالعات همه جانبه در راستاي طرح جامع گردشگري نيازمند است.

 

بر اين اساس سازمان مردم نهاد آياپير اعلام مي‌کند که عبور جاده از تنگه وانا سه اتفاق ناگوار را به همراه دارد. نخست تخريب طبيعت و ساختار‌هاي بکر منطقه، دوم تخريب جاده باستاني و ساساني تنگه بند بريده و سوم تخريب نقش برجسته قاجاري که از اهميت زيادي برخوردار است.

 

درحال حاضر اداره راه و ترابري بخشي از سنگ‌هاي تنگه بند بريده را علامت‌گذاري کرده است و قصد عبور جاده جديد از اين مسير باستاني را دارد.

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50567

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

 www.savepasargad.com