International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

برخی از کوشندگان محيط زيست در گفتگو با راديو صدای  آلمان

 

برگی کوچک از کارنامه‌ی زیست‌محیطی محمود احمدی‌نژاد

 

دکتر اسماعیل کهرم،

استاد دانشگاه و کارشناس محيط زيست

 

کارنامه‌ی زیست‌محیطی احمدی‌نژاد مردود است

 

«از نظر بنده این کارنامه کاملا مردود هست. به خاطر اینکه در ابتدا اصلا جناب ‌آقای احمدی‌نژاد و اعضای کابینه‌شان هیچ نگرش و علاقه‌ای به محیط زیست نداشتند. ایشان آمدند در درجه‌ی اول خودشان را رئیس شورای عالی محیط زیست قلمداد کردند و بعد بلافاصله آن را به کل منحل کردند و به جایش بعد از مدتی کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست را قرار دادند که در آن سازمان حفاظت محیط زیست یک رأی بیشتر نداشت. یعنی در مقابل انواع یورش‌هایی که به مناطق حفاظت‌شده، پارک‌های ملی و طبیعت ایران می‌شد، سازمان حفاظت محیط زیست منفعلانه عمل می‌کرد و از طرف دیگر با گماشتن افراد نالایق و غیر متخصص در سمت‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست، متأسفانه ایشان هر چه بیشتر در تخریب محیط زیست طبیعی ایران کوشیدند که باعث تأسف است.»

 

 

دکتر شاهین سپنتا،

عضو هیئت امنای بنياد ميراث پاسارگاد

 

 عملکرد زیست‌محیطی دولت احمدی‌نژاد سیاه است

 

عملکرد دولت احمدی‌نژاد در زمینه‌ی حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی کشور به جای سبز بودن، سیاه است. اشتباه‌ترین کاری که در این مدت صورت گرفت، این بود که فردی بی‌تجربه و بدون تخصص لازم مثل خانم جوادی در رأس سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار گرفت. یکی دیگر از کارهای نادرست دولت آقای احمدی‌نژاد ادامه و توسعه‌ی سیاست غلط سدسازی غیر اصولی در نقاط مختلف کشور بود که موجب تخریب میراث طبیعی و فرهنگی کشور شد و ما امیدواریم  که این سوء مدیریت‌ها و سیاست‌های نادرست در دولت‌های بعدی ادامه پیدا نکند.

 

 

 

الهه‌ی موسوی،

روزنامه‌نگار و فعال زیست‌محیطی

 

 کارنامه‌ی دولت نهم در محیط زیست نه تنها مردود که منفی است

 

«کارنامه‌ی دولت نهم در محیط زیست نه تنها نمره‌ی مردود بلکه نمره‌ای منفی دارد و در اغلب وظایفی که طبق قانون برنامه‌ی چهارم توسعه‌ی اقتصادی ـ اجتماعی ـ فرهنگی تعریف شده این دولت سعی نکرده عمل کند و موفق نیست. این واقعیتی است که می‌شود با نگاهی اجمالی به آمارها و ارقامی که وجود دارد به آن دست پیدا کرد. کافی است نگاهی بیاندازیم به آلودگی هوای تهران و کلا‌ن‌شهرها،‌ پارک‌های ملی و جاده‌سازی‌ها و راه‌سازی‌های غیر اصولی، تصویب احداث صنایع آلاینده و بزرگی که طبق قانون صریحا در استان‌های شمالی ممنوع بود، زباله‌هایی که سامان‌دهی نشده‌اند، استفاده‌ی بی‌رویه از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی، صندوق ملی محیط زیست که در سال ۸۵ به آن پرداخته و بعد به حال خود رها شد‌، جنگل‌هایی که همچنان قربانی کارخانه‌ها و جاد‌ه‌ها و شهرک‌های صنعی می‌شوند، وضعیت زباله‌هایی که به دریاها می‌ریزند و رسیدگی نکردن به فاضلاب شهرهای جنوبی.»

 

 

 

دکتر ناصر کرمی،

سردبیر خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران

 

در این دولت شاهد هیچ تحولی در حوزه‌ی مدیریت محیط زیست نبودیم

 

«در دولت آقای احمدی‌نژاد حجم اجرای پروژه‌های خیلی مخرب در عرصه‌های طبیعی مناطق حفاظت‌شده کمتر از دوره‌های قبلی بود. اما به هر حال در این دولت هم ما شاهد هیچ تحول خاصی در حوزه‌ی مدیریت محیط زیست در روش‌های ناپایدار توسعه و پروژه‌های مخربی که در قالب‌های دیگر صورت می‌گیرد نبودیم. در راه‌سازی و سد‌سازی بدون ضابطه و غیر استاندارد و جریان جاری که سال‌ها ادامه دارد مثل جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی شاهد فعالیت خاصی نبودیم. مضاف بر اینکه طبیعت‌سوزی یعنی هزینه کردن از طبیعت برای ناپایدارترین روش‌های کشور همچنان ادامه داشت. برای مثال به خودروسازان داخلی کماکان اجازه داده شد که خودروهای غیر استاندارد بسازند که منابع سوخت ما را هدر داده و برای منافعی اندک هوای شهرها را به شدت آلوده می‌‌کند.»

  

نویسنده: فریبا والیات

تحریریه: مصطفی ملکان

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

 www.savepasargad.com