International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

مرمت آرامگاه کوروش که بارها مورد انتقاد کارشناسان واز جمله کارشناسان کميته نجات پاسارگاد قرار گرفته بود

مورد تاييد متخصصين ايتاليایی قرار نگرفت و

مرمتگران ایتالیایی سقف آرامگاه کوروش را  مرمتی دوباره می کنند

 

به گزارش خبرنگار مهر این گروه ایتالیایی را "استفانو تیلیا " فرزند" بریتا تیلیا" مرمتگر سنگ و رئیس سابق موسسه مطالعات آسیایی آفریقایی ایتالیا (ایزمئو) که اولین کارهای مرمتی و استحکام بخشی در پاسارگاد و تخت جمشید را انجام می دادند است.

استفانو تیلیا و گروه همراهش در چند روز گذشته به شیراز سفر کرده و طرحهای خود را برای انجام کارهای مرمتی به مسئولان بنیاد پارسه پاسارگاد ارائه کردند.

 این گروه علاوه بر این در زمستان سال گذشته به ایران آمدند و از تخت جمشید و آرامگاه کوروش و مرمتهای انجام شده در این دو محل بازدید کردند.

بنا بر اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار مهر این گروه ایتالیایی شهریورماه امسال در ابتدا یکی از درگاههای شمال شرقی سرستون تخت جمشید را که مدتی است داربست اطراف آن را احاطه کرده مرمت و پس از آن به پاسارگاد خواهند رفت.

بنا بود پیش از این این درگاه در تخت جمشید توسط حسن راهساز مرمتگر بنیاد پارسه پاسارگاد مرمت شود که طرح وی برای انجام کار مورد موافقت کارشناسان واقع نشد. حسن راهساز کار مرمت را به صورت تجربی نزد مرمتگران گروه ایزمئو و شخص بریتا تیلیا فرا گرفت و بعد از انقلاب نیز اغلب کارهای مرمتی مهم در بناهای تاریخی کشور را عهده درا شد اما کیفیت و نحوه کار او همیشه با انتقاد کارشناسان همراه بود. در آخرین مورد از کارهای انجام گرفته توسط راهساز می توان به مرمت سقف آرامگاه کوروش در پاسارگاد اشاره کرد که انتقادهای بسیاری را برانگیخت.

هم اکنون کارشناسان امیدوار هستند با سپردن کارهای مرمتی در تخت جمشید و آرامگاه کوروش به مرمتگران و پژوهشگران ایتالیایی که در دنیا به عنوان برجسته ترین متخصصان در این زمینه شناخته می شوند روند کارهای حفاظتی در بناهای باستانی کشور به حالت کارشناسی شده و تخصصی برگردد

   خبرگزاری مهر

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

 www.savepasargad.com