International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

موزه کارناواله یا موزه تاریخ پاریس

از: مهستی شاهرخی

موزه کارناواله هیچ ربطی به موزه کارناوال و یا لباس و ماسک ندارد. موزه کارناواله، موزه تاریخ شهر پاریس است که از ترکیب دو بنا (دو هتل) شکل گرفته است؛ چون در فرانسه قدیم به اقامتگاه یا خانه می گفتند: "هتل"! صاحب یکی از این خانه ها نامش، اسمی شبیه به کارناوال بوده که به مرور ایام، آن نام تغییر پیدا کرده و تبدیل شده به "موزه کارناواله".

 

موزه کارناواله در وسط شهر قرار دارد و به غیر از طبقه همکف، دو طبقه دارد. این موزه از طریق نقشه ها و طراحی ها و ماکت ها و تابلوها و اشیاء و مبلمان تاریخی تاریخ تحولات شهر پاریس را تا امروز نشان می دهد. تاریخ پاریس، از دوران گلووازها و رومیان گرفته و از قرون وسطی گرفته تا دوران لویی ها و بالاخره دوران اقامت مادام دو سوینه بانوی خانه در قرن هفدهم (1677-1696) همه را در برمی گیرد.


مادام دو سوینه و مکاتباتش در تاریخ ادبیات فرانسه جایگاهی ویژه دارد. او در خلال سی سال، هفته ای سه تا چهار نامه به دخترش فرانسواز دو سوینه می نوشت و نامه های او که بعدها توسط نوه اش انتشار یافت شاهدی از زمانه و فضای ادبی و هنری دوران اوست.


پس از دوران لویی پانزدهم و لوئی شانزدهم، بخش مهمی از موزه کارناواله به انقلاب فرانسه و تسخیر زندان باستیل تعلق دارد و با تصاویری از پاریس در روزهای انقلاب کبیر و نقاشی ها و اشیاء و اسناد به یاد مانده از آن واقعه بزرگ تاریخی ، تاریخ شهر را نشان می دهد.


تحولات شهر پاریس در قرن نوزدهم و همچنین در قرن بیستم از طریق آثار هنرمندان و انعکاس و حضور شهر در آثار هنرمندان، بخش دیگری از موزه کارناواله را تشکیل می دهد. دیدن موزه کارناواله برای دانشجویان معماری و شهرسازی بسیار ضروری است و برای شناختن شهری قدیمی چون پاریس بسیار مفید. پاریس مکانی برای محافل ادبی و گردهمایی هنرمندان بوده است و موزه کارناواله، برخی از اشیاء و اسناد هنرمندان را نیز نشان می دهد؛ که از جمله انتقال ا
تاق مارسل پروست نویسنده "در جستجوی زمان از دست رفته"، به موزه کارواناله را می توان ذکر کرد. آیا ما ایرانیان هم روزی موزه ای برای شهر تهران یا برای شهر شیراز یا اصفهان خواهیم داشت؟ آیا تاریخ هر شهری در حافظه جمعی حفظ خواهد شد؟

http://chachmanbidar.blogspot.com/

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

 www.savepasargad.com