International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

کشف 65  مجسمه گلی پنج هزار ساله در نزديکی شهر سوخته

 زنی باردار و مردی آراسته به زيور آلات و گردنبند در ميان مجسمه ها هستند

 از: حسن ظهوري

باستان‌شناسان با کاوش در تپه دشت زابل که در سه کيلومتري جنوب شهر سوخته واقع شده است شصد و پنج پيکرک گلي انساني و حيواني با کاربردهاي ناشناخته اما سمبوليک به همراه مقادير زيادي سفال کشف کردند.

 

به گزارش CHN کاوش در محوطه باستاني تپه دشت تا اوايل سال جاري ادامه داشت و پس از آن باستان‌شناسان شروع به مطالعه روي اشياء بدست‌آمده از اين محوطه باستاني کردند.

 

«مهدي مرتضوي»، سرپرست هيات کاوش در تپه دشت دراين‌باره گفت:« دو مجوز گمانه زني به منظور تعيين حريم و گمانه زني به منظور لايه‌نگاري موجب شد تا بخشي از تپه دشت مورد کاوش قرار گيرد. در اين کاوش‌ها با کشف مقادير بي‌شماري سفال به همراه 65 پيکرک انساني و حيواني، آشکار شد که اين محوطه باستاني يکي از تپه‌هاي اقماري شهر سوخته بوده که براي اين محوطه عظيم باستاني سفال و اشياء گلي تهيه مي‌کرده است.»

 

مرتضوي درباره پيکرک‌هاي گلي کشف شده گفت:« اين پيکرک‌ها در انواع مختلفي کشف شده‌اند. اکثر آن‌ها جزء پيکرک‌هاي دور ريز بودند و به همين علت بخشي از اين پيکرک‌ها به صورت شکسته به دست ما رسيده است. اما مطالعه روي اين پيکر‌ک‌ها بخشي از شمايل آن‌ها را آشکار کرده است.»

 

وي در ادامه گفت:« در ميان پيکرک‌ها يک زن باردار ديده مي‌شود و همچنين يکي از پيکرک‌ها مردي را نشان مي‌دهد که خود را به زيور آلات از قبيل گردنبند آراسته است.»

 

مرتضوي در ادامه گفت:« در ميان پيکرک‌ها نقش گاو سيستاني ديده مي‌شود که نشان از احترام به اين حيوان در پنج هزار سال قبل دارد.»

 

هيات باستان‌شناسي همچنين در کاوش‌هايي که انجام دادند موفق به کشف دو کوره، يکي متعلق به پخت سفال و ديگري احتمالا متعلق به پخت پيکرک نيز پيدا کردند.

 

مرتضوي دراين‌باره گفت:« چهار عامل مهم باعث شده است تا سه کيلومتري جنوب شهر سوخته براي تشکيل فضاهاي کارگاهي پخت سفال مورد استفاده قرار گيرد. نخست خاک رس منطقه است که بسيار مرغوب و غني بوده و اکنون مقداري از اين خاک در دانشگاه اصفهان مورد بررسي قرار گرفته است.»

 

وي در ادامه گفت:« مرغوبيت خاک منطقه به حدي است که هنوز براي پخت آجر نيز از خاک رس اين بخش استفاه مي‌شود.»

 

مرتضوي دليل دوم را وجود آب کافي دانست. وي دراين‌باره گفت:« در حفاري باستان‌شناسي و در لايه‌هاي نه چندان پايين‌تر تپه شواهدي از درياچه خشک بدست‌آمد که نشان از وجود آب کافي در منطقه دارد.»

 

همچنين وي عامل سوم را وجود نيزارهاي وسيع و کود حيواني براي روشن نگه داشتن کوره ها و چهارمين عامل استقرارا کوره‌ها را وجود بادهاي صد و بيست روزه براي برافروختن آتش عنوان کرد.

 

قدمت تپه دشت كه در بخش صحرايي شهرستان زابل در استان سيستان و بلوچستان واقع شده است،به حدود هزاره سوم پيش از ميلاد مي‌رسد و احتمالاً آثار دوره دوم و سوم شهر سوخته با آن يافت مي‌شود.

 

"تپه دشت" در دشت سيستان و در سه کيلومتري شهر سوخته واقع شده است و پيش از اين ايتاليايي‌ها آن را بررسي کرده بودند. ارتفاع تپه ميان هشت تا ده متر است و در رده محوطه رود بيابان مي‌توان از آن نام برد.

خبرگزاری ميراث فرهنگی

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

 www.savepasargad.com