International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

آلودگی رودخانه خرم آباد پنج برابر استاندارد است

ديرکل محيط زيست لرستان با بيان اينكه آلودگي رودخانه خرم آباد 5 برابر استاندارد است گفت: در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتي رودخانه خرم آباد، سلامت افراد به خطر مي‌افتد.

مهندس کاکاوند درخصوص وضعيت رودخانه خرم آباد در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: طبق دستورالعمل اجرايي که به محيط زيست استان ابلاغ شده است، بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه تمام پسماندهاي شهري ساماندهي و مکانيزاسيون دفع و جمع‌آوري زباله نيز انجام شود.

وي افزود: در راستاي مديريت پسماندهاي شهري در شهرهاي استان لرستان بويژه خرم‌آباد، اقداماتي انجام شده است؛ اما از نظر نحوه تفکيک و جمع‌آوري زباله تا رسيدن به حد مطلوب فاصله بسيار است.

وي يادآور شد: شبکه جمع‌آوري فاضلاب‌هاي شهر خرم آباد در تمام نقاط شهر به استثناي کرگانه انجام شده است و تنها تعداد محدودي از فاضلاب‌هاي شهري به رودخانه مي‌ريزند که در حال ساماندهي آن‌ها نيز هستيم.

کاکاوند متذکر شد: سيستم شبکه فاضلاب واحدهاي مسکوني که در امتداد رودخانه کرگانه قرار دارند، جمع‌آوري نشده است و به رودخانه مذکور ريخته مي‌شود. از طرفي، آب اين رودخانه در نزديکي‌هاي منطقه پل دارايي‌زاده به رودخانه شهر متصل شده است و تمام فاضلاب‌هاي نواحي کرگانه به صورت مهارنشدني وارد رودخانه خرم آباد مي‌شوند.

مدير کل محيط زيست لرستان تصريح کرد: فاضلاب‌هاي رودخانه خرم‌آباد به سمت تصفيه‌خانه شهري که مرحله اول تا سوم آن راه‌اندازي شده است، هدايت و تصفيه مي‌شوند.

کاکاوند اظهار داشت: شهرداري خرم‌آباد در عدم جمع‌آوري فاضلاب کرگانه مقصر است و بايد از ورود فاضلاب کرگانه به رودخانه خرم‌آباد جلوگيري کند.

وي با تاکيد بر اينکه فاضلاب‌هايي که وارد رودخانه شهر خرم‌آباد مي‌شوند، فاضلاب‌هاي انساني هستند؛ متذکر شد: ميزان واکنش‌هاي بيوشيميايي آب و واکنش‌هاي شيميايي آن در اين رودخانه 500ppm است. در حاليکه اين ميزان بايد زير ppm100 باشد و اين خود حاكي از آلودگي آب رودخانه است.

کاکاوند خاطرنشان كرد: در خرم‌آباد کارگاه‌هايي صنعتي و خدماتي وجود دارند که فاضلاب‌هاي توليد شده آن‌ها در قسمت جنوب شهر خرم‌آباد از منطقه خضر تا ويسيان، رودخانه را آلوده مي کنند. از آنجايي كه ميزان آلايندگي اين واحد سيار و واكنش‌هاي بيوشيميايي آب 38 هزار ppm است، اين ميزان آلايندگي بسيار نگران‌کننده است.

مديرکل محيط زيست لرستان به ايسنا گفت: فاضلاب‌هاي منتقل شده در جنوب شهر، به صورت سنتي توسط کشاورزان براي آبياري محصولات زراعي استفاده مي‌شوند. با توجه به افزايش جمعيت در خرم‌آباد و آلايندگي در رودخانه، استفاده از آب رودخانه در کشاورزي از نظر بهداشتي زيان‌هاي فراواني براي مردم به همراه خواهد داشت.

وي تصريح کرد: درخصوص استفاده کشاورزان از آب رودخانه خرم‌آباد، برخوردهاي شديدي با کشاورزان از سوي دانشگاه علوم پزشکي، فرمانداري و جهاد کشاورزي شده است.

کاکاوند افزود: محيط زيست استان لرستان به منظور سامان بخشيدن سيماي شهر خرم‌آباد، پيگيري‌هاي متعددي انجام داده است تا شهر خرم آباد به وضعيت مطلوب برسد.

وي اظهاراميدواري كرد: با فرهنگسازي در خصوص ساماندهي زباله‌ها و پرهيز از عدم پراکندگي آن‌ها در شهر، مردم مشارکت لازم را داشته باشند و مسوولان ذيربط نيز به منظور اجراي وظايف خود در راستاي ساماندهي زيست‌محيطي شهر خرم آباد اقدامات لازم را انجام دهند

همشری

فرستنده، احمد، همراه کميته نجات، تهران

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com