International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

بر اثر بی توجهی عمدی سازمان ميراث مسجد کبود  تبريز در حال ويرانی است

 

مسئول سابق مرمت مسجد كبود با اشاره به اينكه اوضاع مسجد كبود وخيم‌تر از گذشته است، گفت:« هر روز وضعيت مسجد خراب‌تر مي‌شود و كسي هم به فكر نيست چنانكه ستون‌هاي چوبي سقف مسجد درحال فروريختن است و كارگاه مرمتي مسجد نيز تعطيل است. لذا بعيد مي دانم تا يكي دو سال ديگر اثري از ستونهاي چوبي سقف مسجد باقي بماند.»

 

ليلا حاجوي با تاكيد براينكه مسئولان ميراث استان اهميتي به مسجد كبود نمي‌دهند، افزود:« در محوطه مسجد كبود روي پايه ساخت و ساز شده است چنانكه در قسمتي از محوطه كه مهمترين آثار هم در آنجا واقع است، تنها يك كوچه دو متري براي عبور و مرور و رسيدن به سايت مسجد باز است و مابقي در تصرف برج ابريشم درآمده كه روي محوطه سه هزار ساله ساخته شده است.»

 

به گزارش CHN مسجد كبود يا گوي مسجد از آثار ابوالمظفر جهانشاه بن قرا يوسف از سلسله تركمانان قراقويونلو است كه در 870 هجري قمري به همت و نظارت جان بيگم خاتون، زن جهانشاه بن قرايوسف قره قويونلو، پايان يافته است.

 

گوي مسجد به شکل مجموعه اي از بناهاي مذهبي و عام المنفعه مثل مسجد، آرامگاه، کاروانسرا، حمام، بازار ساخته شد. ساخت اين مجموعه در اين مکان تصادفي نبود. در واقع تداوم قداست محلي است که از گذشته ها وجود داشته است. قبرستان گوي مسجد 9 متر پايين تر از سطح کنوني مسجد، محل تدفين انسان هايي بوده که از 3200 سال پيش در اينجا با آييني خاص به خاک سپرده شده اند.

 

اما در سال 1376 ساخت مجتمع تجاري ابريشم در حريم سايت مسجد كبود بيش از 80 درصد قبرستان تاريخي سه هزار ساله را نابود كرد.

 

حاجوي، مسئول سابق مرمت مسجد كبود با اشاره به اينكه بحث حفظ حريم در مورد مسجد كبود كاملا منتفي است، يادآور شد:« پاساژ و برج و ديگر سازه هاي غيرمجاز حاشيه مسجد كبود در حريم اثر ساخته نشده بلكه اينها كاملا در عرصه و بر روي محوطه باستاني ساخته شده و پايه بناهاي جديد بر روي قبرها اطراف مسجد گذاشته شده است.»

میراث خبر

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com