International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

25 ادريبهشت 1388    (2548 سال پاسارگارد)   2009 May         ============      کميته نجات پاسارگاد هيچ گونه وابستگی مذهبی و سياسي ندارد

پيوند به صفحه اصلی

 

 

90 محوطه باستانی از دوره ی نوسنگی تا دوره قاجار کشف شد

آتشکده اسپاخو در شهرستان مانه و سلملقان

 

باستان‌شناسان به منظور بررسي و شناسايي محدوده 5 پروژه عمراني در استان خراسان شمالي، شهرستان مانه و سملقان را مورد بررسي قرار دادند که منجر به کشف 90 محوطه باستاني از دوره نوسنگي تا قاجار شد.

 

«محمدتقي عطايي»، سرپرست هيات بررسي و شناسايي شهرستان مانه و سملقان با اعلام اين خبر به CHN گفت:« در پي بررسي تمامي مناطق دشتي مانه و سملقان، حدود 90 محوطه، تپه باستاني و اثر تاريخي شناسايي شد. آثار شناسايي شده تقريبا به همه دوره‌هاي تاريخي کشور يعني از دوره نوسنگي تا قاجار تعلق دارد.»

 

وي در توضيح محوطه‌هاي شناسايي شده گفت:« حدود 70 درصد محوطه‌هاي کشف شده مربوط به دوره عصر مفرغ مياني و متاخر است. اين استقرارها عموما در نوک تپه‌هاي طبيعي به وجود آمده‌اند؛ به همين علت در نگاه اول تصور مي‌شود که با يک تپه باستاني مرتفع مواجه هستيم، اما بررسي‌ها نشان داد که از ارتفاع بين 20، 30 و حتي 50 متري تپه‌هاي شناسايي شده، تنها 2 تا 3 متر لايه باستاني وجود دارد.»

 

وي اظهار اميدواري کرد تا در فصل دوم بررسي و شناسايي شهرستان مانه و سملقان، ارتفاعات اين شهرستان نيز مورد بررسي و شناسايي قرار گيرد.

 

سرپرست هيات باستان‌شناسي درباره اهداف بررسي و شناسايي دشت مانه و سملقان گفت:« هدف از اين پروژه مطالعاتي پاسخ به استعلام سه پروژه عمراني، شامل ساخت سه سد، عبور لوله‌هاي گاز و همچنين احداث خطوط راه‌آهن انجام گرفت.»

 

به گفته وي پس از بررسي و شناسايي منطقه و تعيين نقاط تاريخي و باستاني روي نقشه به استعلام صورت گرفته پاسخ داده شد.

 

عطايي دراين‌باره گفت:« سه سد دربند، شيرين دره و قردانلو برخي آثار باستاني شهرستان مانه و سملقان را تهديد مي‌کند. طي بررسي و شناسايي انجام گرفته، تمامي محوطه‌هاي باستاني محدوده سد دربند آشکار شده است. همچنين از تعداد محوطه‌هاي شناسايي شده؛ آن ‌تعداد که پس از آبگيري سد غرق مي‌شوند يا در حاشيه درياچه سد قرار مي‌گيرند نيز به تفکيک مشخص شده است. تمامي اين اطلاعات پس از تعيين مکان دقيق محوطه‌ها روي نقشه مطالعاتي محدوده آبگيري سد دربند که توسط شرکت سدسازي در اختيار گروه باستان‌شناسي قرار داده شده بود ثبت شده است.»

 

وي در ادامه گفت:« مسئولان شرکت سدسازي ساخت دو سد شيرين دره و قردانلو که براي آبرساني به شهرستان مانه و سملقان در بجنورد احداث مي‌شوند نيز نقشه‌هاي خود را در اختيار گروه باستان‌شناسي قرار دادند. عمليات آبرساني اين دو سد که با احداث کانال‌هاي آبرساني همراه است، باعث تهديد چندين محوطه باستاني مي‌شود که به طور دقيق روي نقشه ارائه شده ثبت شده است. در صورتي که طبق نقاط مشخص شده خطر، مسير کانال‌هاي آبرساني يا تسطيح اراضي به درستي انجام شود، خطري محوطه‌هاي باستاني را تهديد نخواهد کرد.»

 

هيات باستان‌شناسي همچنين با گرفتن نقشه‌هاي مسير لوله‌هاي گاز، نقاط پرخطر و تهديدکننده آثار باستاني را به اطلاع شرکت گاز رسانده‌اند.

 

عطايي در ادامه يادآور شد:« يکي از مشکلات ما در اين بررسي و شناسايي، نقشه‌هاي غيرمطالعاتي شرکت راه‌آهن بود. اين شرکت تصاويري از نقشه عبور خطوط راه‌آهن را به هيات باستان‌شناسي ارائه کرد که امکان تعيين دقيق نقاط خطر روي آن تصاوير وجود نداشت و به زودي اين شرکت موظف است که نقشه‌هاي مطالعاتي خود را در مقياس 1:25000 براي پاسخ به استعلام صورت گرفته در اختيار گروه باستان‌شناسي قرار دهد تا هرچه زودتر نقاط پرخطر روي نقشه راه‌آهن قبل از انجام عمليات عمراني مشخص شود.»

 

به گفته وي در غير اين‌صورت هيات باستان‌شناسي عواقب اتفاقات و تخريب‌هايي که رخ مي‌دهد به عهده نمي‌گيرد و شرکت راه‌آهن پاسخ‌گوي تمام اتفاقات ناگوار خواهد بود.

 

عطايي در پايان يادآور شد گزارش نهايي بررسي و شناسايي شهرستان مانه و سملقان پس از پايان کار تحويل اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان شمالي داده شد.

 

اين شهرستان از سه شهر  آشخانه، پيش‌قلعه و قاضي تشکيل شده است که تعدادي دهستان نيز حومه اين شهرها را شکل داده‌اند.

 میراث خبر

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com