International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

زمين خواران و آپارتمان سازها جنگل ابر را نابود خواهند کرد

نگذاريد فاجعه ميانگذر انزلي در ابر تكرار شود

از: اسد افلاکی

« عمليات جاده‌سازي‌ جنگل ابر متوقف شد » اين خبر كه از قول استاندار سمنان در اولين روز ماه جاري در همين صفحه منعكس شد از يك سو با استقبال طرفداران محيط‌زيست مواجه شد و از سوي ديگر، واكنش تند برخي مسئولان حامي اين جاده را برانگيخت.

«آنان كه جلوي اين جاده را گرفتند، جهالت كردند.» اين اظهارنظر، يكي از صريح‌ترين واكنش‌هاي حاميان جاده نسبت به تلاش‌هاي پيگير مسئولان منابع طبيعي و دستور بالاترين مقام استان بود كه مدير اداره راه سمنان بي‌پروا درشبكه سيماي استان بر زبان آورد.

نكته جالب آنكه طي ده روزي كه از اين دستور منطقي و معقول مي‌گذرد برخي مقامات ديگر استان ساخت جاده را محكوم كردند. از جمله رئيس اداره ميراث فرهنگي و گردشگري سمنان با اشاره به اهميت جنگل ابر، تاكيد كرد:«درصورت اجراي اين طرح(احداث جاده) بايد اين موضوع در محاكم قضايي مطرح و پيگيري شود.»

اما با وجود قاطعيت مسئولان محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع در جلوگيري از ساخت اين جاده، هنوز برخي از صاحب‌نظران نسبت به اجراي احداث جاده در اين زيستبوم بي‌نظير نگرانند.

دكتر اسماعيل كهرم، مدرس محيط‌زيست در اين باره به همشهري گفت: درحال حاضر 6 راه اصلي و چهار راه شوسه، دسترسي استان سمنان را به مناطق همجوار تامين مي‌كند. چهار جاده از اين جاده‌ها از شاهرود مي‌گذرد.

مسئله‌اي كه وجود دارد، احداث اين جاده، از قول‌هاي انتخاباتي است كه به ساخت ميانگذر درتالاب بين‌المللي انزلي منجر شد و حيات اين تالاب را با خطر جدي مواجه ساخت. به همين دليل است كه مسئولان محيط‌زيست، منابع طبيعي و ميراث فرهنگي آن را محكوم كرده‌اند؛ چرا كه مي‌دانند با احداث اين جاده ديگر چيزي از جنگل ابر باقي نخواهد ماند.

وي افزود: مردم علي‌آباد كتول و ده ابر بدانند. اگر ابري وجود دارد، اگر چراگاهي وجود دارد، اگر آبي وجود دارد، مديون و مرهون همين جنگل است اما آنان‌كه جلوي دماغشان را فقط مي‌بينند به‌خاطر يك نفع زودگذر اقتصادي حاضرند اين جنگل را قرباني كنند.

 

زمين‌خواران كمين كرده‌اند

اين استاد دانشگاه درباره فاجعه ناشي از احداث جاده گفت: مدت‌هاست دستورالعملي براي راه‌سازي‌ تدوين شده كه بيست و هفت كشور عضو جامعه اقتصادي اروپا كه مهم‌ترين و صنعتي‌ترين كشورهاي جهان هستند خود را ملزم به رعايت اين دستورالعمل مي‌دانند؛ اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از اين دستورالعمل شش صد صفحه‌اي به جاده سازي در جنگل اختصاص دارد.

اين نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه جنگل اهميت دارد.كهرم تاكيد كرد: جاده، نقطه الف (علي‌آباد كتول) را به ب (روستاي ابر) وصل مي‌كند اين ارتباط به قيمت قطع يك بخش جنگل از بخش ديگر تمام مي‌شود و سبب مي‌شود هيچ حيواني از اين طرف جاده به آن طرف نرود. افزون براين، مانع رويش گياهي و قطع پوشش يكدست گياهي در منطقه مي‌شود؛

به‌عبارت ديگر يك اكوسيستم بزرگ به چند اكوسيستم كوچك تبديل و جنگل شكننده‌تر مي‌شود؛ نتيجه آنكه پايداري جنگل از دست مي رود و در پي آن شمارش معكوس براي نابودي جنگل آغاز مي‌شود.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: خطر ديگري كه با احداث اين جاده متوجه جنگل ابر مي‌شود اين است كه با بهره‌برداري از اين جاده، تمام جاده‌هاي فرعي و روستايي كه در مسير وجود دارد به اين جاده وصل خواهد شد و در پي آن، شبكه‌اي ايجاد مي‌شود كه يكي از پيامدهاي نامطلوب آن تقسيم زيستگاه‌ها به مناطق كوچك است.

از همه مهم‌تر، با ساخت اين جاده زمين‌خواران به اين منطقه هجوم خواهند آورد؛ نتيجه آنكه در كمتر از يكسال اين زيستبوم ارزشمند به جنگلي از ويلا و آپارتمان تبديل خواهد شد.

همچنان‌كه در كلاردشت و نمك آبرود، كمتر نشاني از جنگل به‌جاي مانده و هرچه هست ويلا و آپارتمان است. كهرم در پايان افزود: اين تجربه تلخي است كه در هر منطقه جنگلي كه جاده‌اي احداث شده بلافاصله ويلا و آپارتمان مثل قارچ از دل جنگل سر برمي‌آورد.

بنابراين، انتظار آن است كه مسئولان ارشد اجازه ندهند جنگلي كه متعلق به همه مردم ايران و نسل‌هاي آينده و تمام جهانيان است، اينگونه قرباني شود. اين نه به صلاح كشور است و نه به صلاح مردم منطقه

از:همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته بين المللی نجات، از تهران

 

 

در ارتباط با اين مطلب

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com