International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

 

   اعتراض مدنی صدها تن از مردم سمنان برای جلوگيری از تخريب جنگل ابر

 

در پي توقف عمليات راه‌سازي‌ در حريم جنگل ابر به دستور استاندار سمنان، گروهي از دوستداران طبيعت تحت عنوان ستاد مردمي حمايت از جنگل ابر در حمايت از اين دستور‌ با تجمع جلوي فرمانداري شاهرود از اين اقدام حمايت كردند

گزارش‌هاي دريافتي حاكي از آن است كه تجمع‌كنندگان كه تعداد آنها بيش از ششصد نفر برآورد مي‌شد با حمل پلاكارد و صدور بيانيه‌اي از مسئولان ارشد نظام خواستند اجازه ندهند جنگل ابر قرباني منافع گروهي اندك شود.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: « از رئيس‌جمهوري محترم، هيات دولت، مجلس شوراي اسلامي، دادستان كل كشور و... مي‌خواهيم به مسئوليت خطير خود در حفاظت از ميراث طبيعي ارزشمندمان عمل نمايند، پاسخگوي نسل‌هاي آينده باشند و به راي و نظر كارشناسان دلسوز و متعهد كشور احترام بگذارند.

ضمن تاكيد بر لزوم توسعه پايدار از دولت  مي‌خواهيم در سال اصلاح الگوي مصرف به جاي صرف بودجه‌اي صدها ميليارد ريالي در جهت تخريب ثروت ملي و طبيعي، آن را در جهت ايجاد اشتغال و درآمد د‌ر منطقه ،‌ نظير صنايع وابسته به كشاورزي صرف نماييد.

از وزارت محترم راه و ترابري مي‌پرسيم در حالي كه تهران تنها با دو محور به شمال مرتبط است و شاهرود هم‌اكنون  محور مواصلاتي فعال به شمال دارد، لزوم محور پنجم را چگونه توجيه مي‌كنيد؟ در حالي كه محور خوش ييلاق در حال تبديل به آزادراه چهاربانده است، يك راه روستايي جديد (به قيمت تخريب جنگل ابر) چه لزومي دارد؟ آيا بهتر نيست به جاي افزودن بر تعداد جاده‌هاي بي‌كيفيت و پرخطر بر كيفيت جاده‌هاي موجود بيفزاييد؟

 

از سازمان محترم حفاظت محيط‌زيست و هيات محترم دولت مي‌خواهيم با توجه به اهميت و ارزش جهاني جنگل ابر و بي‌نظير بودن آن در كشور با تبديل آن به پارك ملي حفاظت از اين امانت الهي را جدي بگيرند.حمايت بي‌دريغ خود را از سازمان‌هاي حفاظت محيط‌زيست و منابع طبيعي اعلام داشته و به‌وجود كارشناسان وطن‌دوست و سرافرازي چون دكتر پيمان يوسفي (مديركل جنگل‌هاي خارج از شمال) افتخار مي‌كنيم.»

اين گزارش مي‌افزايد: در حال حاضر كارگروه مشترك سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور پيگير ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده هستند. مسئولان ذي‌ربط مي‌گويند به‌زودي اين طرح به تصويب وزير جهاد كشاورزي مي‌رسد. بدين ترتيب ديگر نگراني براي تخريب اين زيست‌بوم ارزشمند وجود نخواهد داشت.

همشهری

فرستنده احمد، کميته بين المللی نجات پاسارگاد، از تهران

عکس از: شاهواردات نت