International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 بيانيه کميته بين المللی نجات پاسارگاد به مناسبت يلدا

در تاريک ترين شب سرزمين مان پيروزی روشنايي را باور کنيم

 

اگرچه بيشتر جشن های ايرانی، بر دو اصل مهم، يعنی ـ از يکسو ـ آرامش و شادمانی انسان و ـ از سوی ديگر ـ بزرگداشت طبيعت و حفظ محيط زيست و اثر آن بر زندگی او تاکيد دارند، اما در ميان آنها جشن يلدا ، شايد مهم ترين جشنی باشد که مجموعه ی برداشت های خردمندانه ی انسان ايرانی در فرهنگ هزاران ساله اش را در خود و با خود حمل می کند.

«اهميت پاسداری از مهر، دوستی و پيمان»، « اهميت احترام به نظم و قانون» و «باور به پيروزی بدون ترديد روشنايي بر تاريکی» گوهر تفکری است که بزرگداشت يلدا را برساخته و به انسان ايرانی اين توانايي و نيرو را بخشيده است که هميشه مقابل ظلمت، زشتی، بدی، پيمان شکنی و بی قانونی بايستد، و مطمئن باشد که نتيجه ی اين ايستادگی پيروزی است. چنين باوری است که ساختار فرهنگ و آرزوهای مردمانی را شکل داده که در طول تاريخ سخت ترين حمله ها و تجاوزها و مشکلات را تحمل کرده و از سر گذرانده اند؛ مشکلاتی که بسياری از ملت ها را به نابودی کشانده و جز نام و يادی از آن ها در تاريخ باقی نمانده است. فرهنگی که به ايرانيان امکان داده که همچنان زنده، مصمم و با طراوت و سرسبز به مبارزه با ظلمت ادامه دهند. 

اما نکته در آن است که اکنون يلدای باستانی، برای ايرانی قرن بيست و يکم، ديگر تنها به عنوان تولد ميترا، خدای مهر و روشنايي، و يا به عنوان استوره ای برآمده از ارتباط انسان با طبيعت نيست، بلکه به عنوان يک باور متمدنانه و امروزی است که می تواند با حقوق بشر نيز همسانی داشته باشد. او،  هر ساله با جشن و شادمانی به استقبال خورشيد گرمابخش، آن فاتح تاريکی، می رود و بر اين اصل انسانی تاکيد می کند که آدمی شايسته ی روشنايي، آزادی، برابری، شادمانی و سبزی و تازگی است و تاريکی، اندوه، جهل و بيداد را  شايسته ی او نمی داند.

و امسال، همزمان با فرا رسيدن يلدایی ديگر، شاهد يکی از حساس ترين لحظه های تاريخی سرزمين مان هستيم. و معنا و مفهوم يلدا اکنون به صورتی روشن و آشکار در مقابل ما زنده  و روشن قرار گرفته است.

هزاره ها است که ما هر شب يلدا را با سرود و آواز و آتش افروزی تا صبح بيدار می نشسته ایم تا پيروزی تقويمی خورشيد را بر ظلمت زمستانی گرامی بداريم، اما امسال شاهد پيروزی آشکار خورشيديم و به روشنی می بينيم که هزاران هزار خورشيد مهرآفرين گرما بخش، در سراسر سرزمين مان، در زندان ها و کوچه ها و خيابان ها، برای بيرون راندن ظلمت و برودتی که سايه ی سياه خود را بر سرزمين مان انداخته، و برای گشودن درهای روشنايي و خرمی  بيدار و در تلاش اند.

 

کميته ی نجات پاسارگاد، ضمن شادباش گویی به خاطر فرارسيدن يلدای مهر و روشنايي، و باور به پيروزی بی ترديد روشنايي بر ظلمت، همگان را برای برگزار کردن هر چه با شکوه تر و زيباتر مراسم يلدای امسال فرا می خواند.

همچنين، همزمان با يلدا، فرا رسيدن کريسمس، هوناکا، و ديگر جشن های مربوط به اين روزها را به باورمندان آنها در سرزمين مان و در کل جهان تبريک می گويد.

 

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

از سوی کميته بين المللی نجات پاسارگاد

 دسامبر 2009 (يلدا)

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com