International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

مرگ تدريجي و خاموش تهراني‌ها

درارتباط با اين مطلب

 

ميزان آلاينده بنزن در هواي پايتخت حداقل بيش از 10 برابر استانداردهاي جهاني است.

به گزارش ايسنا، آلاينده بنزین از جمله آلاينده‌هاي خطرناکي است که اثر سرطانزايي آن به اثبات رسيده است به شكلي كه EPA ـ آژانس محيط زيست امريكا ـ اين آلاينده را در گروه A مواد سرطان زا طبقه‌بندي كرده و آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان (IARC) نيز اين آلاينده را به عنوان ماده سرطان‌زا براي انسان معرفي كرده است.

 اين در حاليست كه به نظر مي‌رسد سازمانهاي متولي اعم از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محيط زيست نه تنها هيچ برنامه مشخصي براي كاهش اين آلاينده در كلانشهر تهران ندارند بلكه حتي هيچ اطلاع‌رساني هم در اين خصوص انجام نمي‌دهند.

دكتر يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين خصوص با تاكيد بر اين كه اندازه‌گيري هيدروكربن‌هاي خاص در هواي تهران نشان مي‌دهد وضعيت اصلا مناسب نيست گفت: اندازه‌گيري‌هاي انجام شده در سال جاري نشان مي‌دهد ميزان آلاينده سرطانزاي بنزن در تهران حداقل 10 برابر استانداردهاي جهاني است.

وي با تاكيد بر اين كه سرطانزايي بنزن در دنيا به اثبات رسيده است، افزود: اين ماده براي افزايش عدد اكتان و بهسوزي بنزين اضافه مي‌شود كه علت اصلي افزايش ميزان اين آلاينده بخارات بنزين و ترافيك است.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران تاكيد كرد: در تمام دنيا براي جلوگيري از افزايش اين آلاينده بخارات بنزين را كنترل مي‌كنند به شكلي كه بنزين توليدي علي‌رغم دارا بودن عدد اكتان 95 تا 98 فراريت بسيار كمي دارد.

ميزان آلاينده سمي 1 و 3 بوتادين در پايتخت 4 برابر حد مجاز است

مهندس محمد علي نجفي، مدير بخش پايش و مدلسازي آلودگي هواي شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز با اشاره به اين كه از موارد مهم و بسيار خطرناک آلودگي هوا در تهران وجود هيدروكربنهاي خاص و سرطان‌زا نظير بنزن و 1 و 3 بوتادين است كه غلظت آنها بسيار بالاتر از حد استاندارد است، افزود: در كنار بنزن آلاينده 1 و 3 بوتادين يكي از آلاينده‌هايي است كه معمولا در مناطق صنعتي (صنايع پتروشيمي) وجود دارد، اما در مناطق شهري نيز در صورتي كه كنترل براي بخارات بنزين صورت نگيرد و به دليل احتراق‌هاي ناقص وجود خواهد داشت.

وي حد مجاز آلاينده 1 و 3 بوتادين را بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهاني 02/1 ppb در سال عنوان كرد و گفت: جديدترين اندازه‌گيري‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد ميزان اين آلاينده در تهران حداقل 4 برابر حد مجاز است.

نجفي نارسايي در كبد و كليه، توليد مثل و سرطان را از اثرات اين آلاينده دانست و افزود: ايستگاه‌هاي شهر ري، گلبرگ و اقدسيه در سال جاري، بيشترين ميزان آلاينده 1 و 3 بوتادين را به خود اختصاص داده‌اند به شكلي ميزان اين آلاينده در شهر ري 10 برابر حد مجاز است.

وي به اثرات بهداشتي بنزن اشاره كرد و گفت: عوارض عصبي مؤثر از استنشاق بنزن شامل خواب آلودگي، سرگيجه، سردرد، بيهوشي و رعشه از اثرات حاد اين آلاينده است از سوي ديگر بلع مقدار زيادي بنزن باعث سرگيجه، تهوع ، تشنج ، بي‌خوابي، تحريك معده و افزايش ضربان قلب، اغما و مرگ مي‌شود و تنفس بخارات آن نيز باعث سوزش پوست، چشم و مشكلات شديد تنفسي شده، همچنين تماس مستقيم با بنزن موجب قرمزي، تورم و تاول‌هاي پوستي مي‌شود.

نجفي استنشاق مقدار مشخصي بنزن را در طولاني مدت يكي از عوامل اصلي اختلالات خوني در انسان عنوان و تصريح كرد: آزمايشات علمي نشان مي‌دهد تماس طولاني مدت با بنزن، تأثيرات مخربي را بر روي بافت‌هاي سازنده سلول‌هاي خون خصوصا سلولهاي مغز استخوان مي‌گذارد و مهمتر از همه در معرض بنزن قرار گرفتن به صورت طولاني موجب سرطان خون مي‌شود.

 

وي خاطرنشان كرد: اندازه‌گيري‌هاي انجام شده در خصوص ميزان آلاينده بنزن در سال جاري نشان مي‌دهد ميزان اين آلاينده حداقل 10 برابر حد مجاز است به شكلي كه به ترتيب ميزان اين آلاينده در ايستگاه‌هاي شهر ري، پارك رز، گلبرگ، ژئوفيزيك و اقدسيه بسيار فراتر از حد مجاز است به عنوان مثال ميزان اين آلاينده در برخي ايستگاه‌ها بيش از 20 برابر حد مجاز اندازه‌گيري شده است!

يكي از عوامل افزايش «سرطان خون» در پايتخت، آلاينده بنزن است

سرهنگ غلامرضا روشني، معاون آموزش راهور تهران بزرگ نيز چندي پيش در اين خصوص با تاكيد بر اين كه در بحث كاهش آلودگي هوا تعطيل هستيم و هيچ سازماني به وظيفه خود درست و حسابي عمل نمي‌كند، گفت: علاوه بر اين كه نقش گروه‌هاي طرفدار محيط زيست كمرنگ است، آموزش و افزايش آگاهي مردم نيز در سطح پاييني قرار دارد، به طوري كه بايد با افزايش آگاهي به مردم آموخت كه يكي از عوامل افزايش «سرطان خون» در پايتخت آلاينده بنزن است و آن‌ها بايد كمتر از خودروهاي شخصي استفاده و آلودگي هوا را جدي بگيرند.

سميت خوني و عصبي از عوارض آلاينده سرطان‌زاي شناخته شده بنزن است

دكتر عبداللهي، رئيس انجمن سم شناسي و مسموميت‌هاي ايران نيز منبع آلاينده بنزن را سوخت نامناسب خودرو برشمرد و به ايسنا گفت: سميت خوني و عصبي از عوارض اين آلاينده هواست.

وي با تاكيد بر ضرورت مراقبت ميزان آلاينده بنزن در هوا در ادامه به وجود استانداردهاي ERO (اتحاديه اروپا) براي حد مجاز اين آلوده كننده هوا اشاره و اظهار كرد: اين آلاينده هوا در حد مجاز در سراسر دنيا وجود دارد.

وي با بيان اينكه راه تنفسي 99 درصد موارد تماس با بنزن را تشكيل مي‌دهند، در ادامه راه‌هاي ديگر از قبيل جذب گوارشي و پوست را ناچيز دانست.

رئيس انجمن سم شناسي و مسموميت‌هاي ايران، از ويژگي‌هاي اين آلاينده هوا را تجمع در بافت چربي عنوان كرد و افزود: بي‌ترديد به علت تجمع بنزن در بافت چربي، اين ماده شيميايي مي‌تواند برخي از اندام‌هاي بدن را به صورت مزمن به عوارضي دچار كند.

عبداللهي ادامه داد: سميت بنزن در مرحله نخست بر روي مغز استخوان، سلول‌هاي خوني و تظاهر كم خوني و در مرحله دوم سميت عصبي و نهايتا سرطان زايي همراه است.

وي افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلب و عروق، كودكان و زنان باردار را از افراد در معرض خطر اين آلوده كننده شيميايي برشمرد.

وزارت بهداشت قرار بود همزمان با روز هواي پاك سال گذشته ـ 29 دي ماه ـ تعداد مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي تهران را اعلام كند كه تا امروز با گذشت يكسال علي‌رغم قول مسوولان اين وعده عملي نشده است و به نظر مي‌رسد علاوه بر اين آمار، امسال مسئولان بايد تعداد سرطان‌هاي ناشي از آلودگي هوا را نيز به پايتخت‌نشينان اعلام كنند.

از:همشهری

فرستنده، احمد همراه کميته بين المللی نجات، از تهران

 

 

درارتباط با اين مطلب

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com