International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Farsi Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

  

آلودگی آب و هوا مردم  تهران را خواهد کشت

کارخانه های خصوصی و يا وابسته به دولت و دولتيان که بدون استاندارد هستند برای سود بيشتر با فرو ريختن زباله های خطرناک و سمی خود در آب و گازهای سمی  کارخانه ها به هوای تهران کشتاری عمدی بوجود آورده اند

 

حدود يک سال پيش پس از اعلام آلودگی خطرناک و کشنده هوای تهران  و پس از اين که همه ی گزارشات دولتی خبر ازاين می داد که اين آلودگی ها همه  از اتومبيل های کهنه و قديمی است،  شميم خبرنگار کميته بين المللی از تهران گزارش داد که اين آلودگی همه اش از اتومبيل ها نيست بلکه بيشتر آن متعلق به کارخانه هايي است که دور تا دور تهران را گرفته اند. در اين گزارش می خوانيم که: «از آنجايي که بيشتر اين کارخانه های دولتی و يا متعلق به افراد با نفوذ حکومتی است محيط زيست، وزارت بهداشت، و حتی شهرداری کمتر درباره اين کارخانه ها می گويند. گويي طبق قراری از پيش تعيين شده ، و به خصوص در يک سال گذشته، بی صدا از کنار هزارها کارخانه  ای که دور تا دور شهر تهران را گرفته اند می گذرند و گناه همه ی آلودگی هوای تهران را به گردن دود اتومبيل ها می انذارند. ..کارخانه هاي شيميايي و داروسازی  اطراف تهران با حجم توليد انبوه و آلودگی شيميايي بسيار بالا  هوای تهران را آلوده می کنند.»

اکنون پس از يک سال روشن می شود که اين کارخانه های وابسته به دولت و يا دولتيان نه تنها هوای تهران را آلوده کرده اند بلکه آب تهران را هم گرفتار آلودگی کرده و مردم را به آسانی به کشتن می دهند.

در زير دو گزارش را در ارتباط با اين فاجعه ی زيست محيطی که هر روز تعداد بيشتری از مردم تهران و حومه را در خطر بيماری های سخت و مرگ قرار می دهد ملاحظه کنيد.

 

 

رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران هشدار داد

نگراني از وجود نيترات در آب تهران

رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران گفت؛ وقتي معاون وزير نيرو به مردم پيشنهاد مي دهد از آب هاي معدني استفاده کنند، نشان دهنده اين است که آب شرب تهران بهداشتي نيست. معصومه ابتکار روز گذشته در جلسه علني شوراي شهر تهران در جريان ارائه گزارش در مورد وضعيت شبکه آبرساني تهران تاکيد کرد؛ در حال حاضر مشکلات بي شماري از جهت وجود نيترات در آب و برداشت از آب هاي زيرزميني وجود دارد. وي با اشاره به اينکه اخيراً معاون وزير نيرو از مردم خواسته از آب معدني در روز استفاده کنند، افزود؛ اين اظهارنظر معاون وزير مبهم است چراکه اگر آب شرب تهران سالم است، چرا بايد چنين توصيه يي به شهروندان شود؟ رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به بازديد از آزمايشگاه هاي شرکت فاضلاب يادآور شد؛ در اين بازديد وعده دادند آزمايشگاه ها را به دستگاه و پارامترهاي جديد و استاندارد مجهز کنند چراکه خيلي از نگراني هاي فعلي با تجهيز آزمايشگاه ها برطرف مي شود. او ادامه داد؛ اگر قرار است برداشت از آب هاي زيرزميني استمرار داشته باشد، بايد براي آن فکري شود چراکه بقاياي نيترات در آب تا زماني که شبکه فاضلاب تهران و کشور تکميل نشده، ادامه دارد. به گفته ابتکار نمي توان با پارامترهايي که متعلق به دو يا سه دهه قبل بوده، سلامت آب را تضمين کرد. به گزارش ايلنا معصومه آباد عضو کميسيون اجتماعي- فرهنگي شوراي شهر نيز تاکيد کرد؛ در حال حاضر ناهنجاري هاي جنيني به دليل وجود نيترات در آب يکي از عوامل اثبات شده در مادران باردار است.همچنين شوراي شهر تهران پيشنهاد تامين اعتبار 766 ميليارد توماني براي تامين بودجه مورد نياز شرکت آب و فاضلاب در سال 1389 جهت ارائه خدمات آبرساني به شهروندان تهراني را به دولت و مجلس ارائه کرد. رسول خادم رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در اين مورد گفت؛ در اين طرح پيشنهاد تامين اعتبار سه هزار و 513 ميليارد توماني به دولت ارائه شده است. او با اشاره به اينکه سال گذشته نيز پيشنهاد تامين اعتبار 160 ميليارد توماني به دولت و مجلس براي بخش آب و فاضلاب ارائه شده بود، گفت؛ از اين مقدار تنها 16 ميليارد تومان به اين بخش اختصاص يافته است و هم اکنون بيش از 140 ميليارد تومان از برنامه در نظر گرفته شده در سال اول عقب هستيم. مديرعامل سازمان آب و فاضلاب استان تهران هم گفت؛ کيفيت آب استان تهران با حساسيت بسياري کنترل مي شود. در قاره آسيا مردم از 81 درصد آب شرب و 48 درصد فاضلاب استفاده مي کنند در حالي که در تهران 98 درصد از آب شرب و حدود 20درصد از آب فاضلاب برخوردارند و سرانه استفاده از آب مصرفي براي هر نفر 380 متر مکعب است

http://www.etemaad.ir/Released/88-08-27/213.htm#166048

 

آب شرب تهران با کیفیت‌ترین یا آلوده‌ترین آب‌ دنیا؟

معضل آلودگی آب تهران به نیترات و فلزات سنگین مشکل جدیدی است که گریبان مسئولان را گرفته است.

حسین صرافی: در حالی که مسئولان شهری تهران با غول ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، معضل آلودگی آب تهران به نیترات و فلزات سنگین مشکل جدیدی است که گریبان مسئولان را گرفته است.

تا جای که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در دویست و سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش در مورد وضعیت شبکه آب‌رسانی تهران تأکید کرد: «در حال حاضر مشکلات بی‌شماری از جهت وجود نیترات در آب و برداشت از آب‌های زیرزمینی وجود دارد. »

او ادامه داد: «‌اخیراً معاون وزیر نیرو از مردم خواسته تا از آب معدنی در روز استفاده کنند؛ این اظهار نظر معاون وزیر مبهم است، چرا که اگر آب شرب تهران سالم است، چرا باید چنین توصیه‌ای به شهروندان شود؟ چون با آزمایشگاه‌هایی که استاندارد دو یا سه دهه قبل را دارند نمی‌توانند سلامت آب را تضمین کنند و تاوان این ناتوانی را شهروندان در ناهنجاری‌های جنینی می‌پردازند.»

کارشناسان محیط زیست و بهداشت آب با ابراز نگرانی از ادامه روند آلودگی آب تهران، معتقدند وجود کارخانه‌های صنعتی در اطراف تهران، استفاده از مواد سرطان زا در تصفیه آب، استفاده بی‌رویه از پودرهای رختشویی و کودهای شیمیایی و فقدان سیستم فاضلاب از دلایل آلودگی آب پایتخت است.

آب شرب تهران جزو باکیفیت‌ترین آب‌های دنیاست
وزارت نیرو با ارسال نمابری درخصوص مباحث مطرح شده در مورد کیفیت نامطلوب آب تهران توضیحاتی ارائه کرد: با اطمینان اعلام می‌کنیم آب شرب شهر تهران هنوز هم یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین آبهای شرب مورد استفاده نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا است و تلاش مسئولان وزارت نیرو بر افزایش سطح کیفی آب شرب مورد تمامی شهرهای کشور به ویژه شهروندان عزیز تهرانی است.

در پایان این نمابر آمده است: ضمن دعوت از مردم عزیز و فهیم کشورمان در زمینه استفاده بهینه از منابع با ارزش آب که میراث گذشتگان و سرمایه آیندگان است، از عزیزانی که غیر مسئولانه و با اظهارنظرهای غیر کارشناسی موجبات تشویش افکار عمومی و نگرانی مردم را فراهم می‌آورند تقاضا داریم با ارائه پیشنهادها و ارائه راهکارهای کارشناسی به خدمتگزاران خود در وزارت نیرو امکان عرضه خدمات مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر را اعطا کنند.

دلایل آلودگی آب پایتخت
کلانشهر تهران با جمعیتی در حدود 12 میلیون نفر به میزان زیادی آب احتیاج دارد تا نیازهای روزمره شهروندان تأمین شود. مسئولان شهری و سازمان آب تهران برای تأمین 70 درصد آب شرب تهران از سدهای کرج، لار، لتیان و طالقان و 30 درصد از منابع آب‌های زیرزمینی در تهران و اطرافش تأمین می‌کنند.

در ماه‌های اخیر حرف و حدیث‌های زیادی درباره آلوده بودن رودخانه‌های اطراف تهران مطرح شد. یکی از این رودخانه‌ها جاجرود است که به دلیل سرازیر شدن فاضلاب شهرک پردیس و آلودگی‌های آغشته به سیانور کارگاه‌های آبکاری به آن به شدت آلوده است. دکتر علیرضا پرداختی، استاد دانشگاه تهران و کارشناس آلودگی آب می‌گوید: «شهرک پردیس یکی از عوامل آلوده‌کننده آب‌های زیرزمینی و سطحی است که کشورهای خارجی حاضرند میلیون‌ها تومان هزینه کنند تا آن را به دست آورند. این شهرک با وجود جمعیت 54 هزار نفری، فاقد سیستم تصفیه فاضلاب است. این امر موجب شده که لوله‌های فاضلاب این شهرک به سمت مناطقی حرکت کند که خالی از جمعیت و منطقه مسکونی است. آب شرق تهران با فاضلاب شهرک پردیس در 18 کیلومتری شمال شرق تهران، که به رودخانه جاجرود می‌ریزد، آلوده می‌شود.»

دکتر بهروز بهزاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس بهداشت آب با اشاره به وجود کارگاه‌های آبکاری در اطراف این رودخانه می‌گوید: «آلودگی آبکاری‌ها در جاجرود از همه بیشتر است. البته خطرناک‌تر هم هست. چون سیانور دارند.»

این کارشناس بهداشت آب می‌افزاید: «1500 تا 1600 واحد صنعتی که در منطقه سیاه ‌سنگ و جاجرود وجود دارند به صورت پنهانی وان‌های حاوی مواد مختلف شیمیایی شان را به راحتی داخل جوی‌ها و کانال‌های آب می‌ریزند و کسی متوجه نمی‌شود، حتی فاضلاب‌ها را با تانکر خالی می‌کنند و کنترلی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.»

اما دکتر اسماعیل کهرم، استاد محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: «آب تهران بیش از هر شهری به نیترات‌ها و نیتریت‌ها و ازت آلوده است.»

کهرم تأکید می‌کند: «مادامی که مشکل شبکه فاضلاب در تهران برطرف نشود و این شهر به سیستم اگو تجهیز نشود، این وضعیت ناگوار ادامه خواهد داشت. اگر تصفیه آب و فاضلاب تهران با روند فعلی پیش برود، این کار بیش از صد سال به‌طول می‌انجامد.»

به گفته این استاد دانشگاه «منبع و منشأ آلودگی‌های سفره آب زیرزمینی تهران از تنوع برخوردار است و نمی‌توان فقط یک عامل را در این مسئله سهیم دانست. مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران چون دارای سیستم فاضلاب نیستیم، چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها) است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند. وقتی سطح آب‌های زیرزمینی بالا می‌آید، آب وارد چاه‌های جذبی شده و مقدار زیادی آمونیاک را به صورت ترکیب‌های مختلف با خود وارد آب می‌کند. افزایش مقدار آمونیاک و ترکیب‌های آن مانند نیتریت‌ها و نیترات‌ها، باعث بیماری‌های مختلف در بدن انسان، به ویژه کودکان تهرانی می‌شود.»

اما دکتر سیدغلامرضا میرکی، مدیر محیط زیست و توسعه کشاورزی جهاد کشاورزی استفاده از کودهای شیمیایی در مصارف کشاورزی را یکی از دلایل اصلی آلوده شدن خاک و آب عنوان می‌کند و می‌گوید: «ما متأسفانه در شهرهایمان سیستم فاضلاب نداریم و فاضلاب‌های خانگی در چاه‌های جذبی ریخته می‌شود. این باعث می‌شود که اول خاک آلوده شود و طبعاً غلظت نیترات آب‌های زیرزمینی که یکی از منابع اصلی تأمین آب است، بالا رود. از سوی دیگر ساخت و سازهای مسکونی و صنعتی در حریم رودخانه‌ها هم باعث آلوده شدن آب رودخانه‌ها و در درجه بعدی آب سدها می‌شود. استفاده از کودهای شیمیایی هم در زمین‌های کشاورزی تعادل نیترات طبیعی را به هم می‌زند تا آخرین عاملی باشد که به کمک دو عامل قبلی آلودگی‌های نیتراتی را بیشتر از حد استاندارد کند.»

این کارشناس محیط زیست بار دیگر ضمن تأیید آلودگی آب تهران، میزان آلودگی را در مناطق جنوبی شهر، به دلیل توپوگرافی زمین، بیشتر از سایر نقاط دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولان برای جلوگیری از بحران آلودگی آب شد.

معاون وزیر نیرو و آب‌های معدنی آلوده
هر چند تاریخچه تأسیس اولین کارخانه‌های تولید آب معدنی در کشور به سال‌های پیش از انقلاب باز می‌گردد اما در سال‌های اخیر به دلیل نگرانی‌ها از آلودگی آب در برخی شهرهای بزرگ مصرف آب‌های بطری شده در کشور رواج بسیاری پیدا کرده و مشتریان آب‌های بطری شده که بیشتر با عنوان «آب معدنی» در ایران شناخته می‌شوند روز به روز افزوده می‌شود.

 خریداران با تصور پاک و سالم بودن، بهایی چندین برابر چرخاندن شیر آب شهری برای بطری‌های بسته‌بندی شده می‌پردازند و تصور نمی‌کنند که امکان آلودگی این محصولات نیز وجود دارد.

دکتر بهروز بهزاد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس بهداشت آب با اشاره به آزمایش‌هایی که بر روی نمونه‌های ارسالی از غرب تهران انجام شده می‌گوید: «از 23 نمونه ارسالی آب آشامیدنی بسته‌بندی و آب معدنی، 33 درصد آلودگی میکروبی داشتند.»

او می‌افزاید: «این بررسی‌ها که با توجه به استاندارد‌های مربوطه انجام گرفته این آلودگی را نشان می‌دهد، معاون وزیر نیرو که مردم را به استفاده از آب‌های معدنی تشویق می‌کند خود از ابعاد آلودگی این گونه آب‌ها بی‌خبر است.»

مرگ 35 هزار نفر
دکتر علیرضا مرندی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه «آلودگی آب تهران انکارناپذیر است» می‌گوید: «باید به خاطر بیاوریم که سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در ایران بسیاری از مردم - 35 هزار نفر - به ویژه کودکان بر اثر مبتلا شدن به بیماری‌هایی چون اسهال که ناشی از مصرف آب‌های آلوده بود جان خود را از دست می‌دادند.»

او می‌افزاید: «البته بعد از انقلاب با تلاش بیش از اندازه مسئولان وقت و تشکیل جهاد سازندگی، آب شرب مردم در روستا‌ها از این مشکلات بسیار جدی عاری شد و این بزرگ‌ترین گامی بود که در راستای بهداشتی شدن آب در آن سال‌ها برداشته شد. گر چه از آن روز‌ها سال‌های متمادی می‌‌گذرد اما به نظر می‌رسد آن چشم‌اندازی که برای آینده در آن سال‌ها ترسیم شده بود به دست فراموشی سپرده شد و اندکی مسئولان از این مهم غافل شدند.»

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: «در حال حاضر نه می‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نه می‌توان با اطمینان گفت این آب، آبی آلوده نیست. آب تهران اکنون با آلاینده‌ها و فلزات سمی برای جان مردم مضر خواهد بود و باید برای از بین بردن این آلودگی‌ها اقداماتی انجام شود. به جز آنکه انواع آلودگی‌ها از جمله میکروب‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها در آب تهران وجود دارد این آب به‌خوبی تصفیه نمی‌شود. در یک جمله کاملاً آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه انواع فلزات سمی وجود ندارد.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر سابق بهداشت در ادامه درباره بروز ناهنجاری‌های جنینی به دلیل وجود نیترات و فلزات سنگین در آب تهران می‌گوید: «شهروندان به آلودگی‌هایی که تأثیر آنی دارد توجه نشان می‌دهند و نسبت به آلودگی نیترات، ازت و فلزات سنگین که تأثیرش 15 سال بعد آشکار می‌شود بی‌توجه هستند. اما اثبات تأثیر نیترات و فلزات سنگین موجود در آب تهران بر روی ناهنجاری‌های جنینی، سرطان سینه و... نیازمند مطالعات مختلف است.»

http://www.khabaronline.ir/news-25667.aspx

www.savepasargad.com

کميته بين المللی نجات پاسارگاد