International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

 

جرم محمدعلی دادخواه ، دادخواهی است!

 

 

از: نگار صالحی زاده

نزديک به يک ماه است  که دکتر محمدعلی دادخواه در زندان است. زندانی بودن هيچ کسی اين روزها تعجب آور نيست. در روزهای اخير هر آن کسی که در کوچه و خيابان بوده اين بدشانسی را داشته که دستگير يا حتی زخمی يا کشته شود. اما دستگيری بعضی از آدم ها مثل دکتر محمددادخواه که در دفترش نشسته بود و سرش گرم کارهای وکالتی اش بود خيلی حيرت انگيز است. هيچ کسی نمی داند شخصی مثل ايشان به چه جرمی بايد دستگير شود. من با دکتر دادخواه به خاطر چندين مصاحبه که برای کميته بين المللی نجات با ايشان داشتم آشنا شدم. و خيلی زود و مثل همه ی کسانی که ايشان را می شناسند ايشان را شخصيتی با اخلاق،  شريف، عاشق ميهن، و خيرخواه تشخيص دادم. دکتر دادخواه هم به عنوان يک کوشنده ی حقوق بشر و هم به عنوان يک وکيل شرافتمند بی وقفه و خستگی ناپذير دفاع از بسياری از ايرانيان را بر عهده داشت. ايشان همچنين برای حفظ میراث فرهنگی و طبیعی ایران زحمات بسیار ارزنده ای کشید و باپذیرفتن وکالت رايگان هزاران ایرانی برای جلو گیری از به آب بستن سد سیوند، تخريب منظر ميدان نقش جهان، و جلوگيری از عبور مترو از چهارباغ نشان داد که تا چه اندازه نسبت به منافع ملی علاقه و احترام قايل است.

اکنون این شخصیت برجسته ایران در زندان جمهوری اسلامی است ، چرا؟ چرايش را هيچ کسی نمی داند جز اين که شايعه است که  ايشان را به خاطر وکالت از چند زندانی دستگير کرده اند. اگر اين طور باشد بايد گفت که ايشان را به جرم عدالت خواهی، و دادخواهی که شغل قانونی ايشان است دستگير و زندانی کرده اند.

واقعا که در کشور ما جای همه چيز عوض شده است. زندان، که بايد جای قاتلين و جنايت کارها و تبه کارها و دزدها و کلاه بردارها باشد جايگاه مردمان شريف و وطن دوست شده. قاتلين مصونيت دارند اما وکلايي که بايد در کار دادخواهی و وکالت از بيگناهان  مصون باشند به زندان می افتند. واقعا چه می شود کرد؟  جز آرزوی روزی که ما هم  دولتی دلسوز و دستگاه های قضايي سالم و درستی داشته باشيم.

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com