International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

زندان يا باغ وحش؟!

دکتر اسماعيل کهرم، مدرس حيات وحش:

باغ وحش تهران مشابه باغ وحش 50‌ سال پيش كابل است

وضعيت باغ وحش های ايران نه انسانی است و نه جاذبه ای برای توريست ها دارد

 

وضعيت باغ وحش‌هاي كشور به اندازه‌اي نامناسب است كه بهتر است مسئولان اين مراكز را تعطيل كنند

اين گفته دكتر اسماعيل كهرم، مدرس حيات وحش در واكنش به مرگ يك قلاده شير در
باغ وحش دزفول است كه خبر آن در همين صفحه منتشر شد.

وي در گفت‌وگو با همشهري، مرگ شير مذكور بر اثر گرسنگي را غيرمحتمل دانست و گفت: در باغ وحش دزفول 4‌ قلاده شير ديگر هم نگهداري مي‌شوند. اگر اين شير بر اثر گرسنگي تلف شده باشد پس چرا 4 شير ديگر به اين سرنوشت مبتلا نشده‌اند؛ ضمن آنكه مدير باغ وحش هم اين موضوع را منتفي اعلام كرده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه تهيه غذا براي شيرها نه كار دشواري است و نه هزينه آنچناني دارد، افزود: الاغ‌هاي از كار افتاده را با قيمت 20‌الي‌30 هزار تومان مي‌خرند و با انتقال به باغ وحش و ذبح هر الاغ، غذاي 2 الي 3‌هفته يك شير را تهيه مي‌كنند؛

بنابراين مشكل، تهيه غذا نيست بلكه شيوه نامناسب و غيراصولي نگهداري حيوانات در اين مراكز به‌اصطلاح گردشگري است. براي نمونه، يك شير را كه به‌دليل ويژگي‌هاي رفتاري‌‌اش بحق سلطان‌جنگل لقب گرفته در قفسي به ابعاد 3 الي 4‌متر مربع نگهداري مي‌كنند؛

قفسي كه به اندازه بدن حيوان است. كف قفس هم براي سهولت در نظافت كاشي يا سراميك است در نتيجه حيوان امكان افت و خيزندارد و در همين فضاي اندك سر مي‌خورد.

كهرم وضعيت امروز باغ وحش تهران را مشابه باغ وحش 50‌سال پيش كابل توصيف كرد و گفت: امروز خرس‌ها و شامپانزه‌ها هم در باغ وحش تهران وضعيت بسيار اسفباري دارند.

وي با تاكيد بر اينكه وضعيت كنوني باغ وحش تهران در‌شأن پايتخت نيست، خاطر نشان كرد: كل مساحت باغ وحش تهران 5/5 هكتار است؛ فضايي كه براي نگهداري حيوانات موجود در اين مركز مناسب نيست به همين دليل ناگزير حيوانات را در قفس‌هاي كوچك و نامناسب و اغلب كثيف نگهداري مي‌كنند.

با اين‌حال نبايد منكر زحمات كاركنان اين مركز شد زيرا به‌رغم همه اين مشكلات ما شاهد زادآوري درناي تاج دار آفريقايي و برخي گونه‌هاي منحصر به فرد در همين باغ وحش بوديم كه اين حاكي از توانمندي كاركنان اين باغ‌وحش است  وي در پايان گفت: اگر قرار است باغ وحشي داشته باشيم بهتر است براي مكان‌يابي مناسب و درخور نگهداري اين حيوانات، چاره‌اي انديشيده شود وگرنه همان بهتر كه از خير اين مراكز در تهران و ساير شهرها بگذريم.

در آستانه تعطيلي

دكتر آل داوود، رئيس انجمن حمايت از حيوانات هم ضمن انتقاد از وضعيت نامناسب باغ‌وحش‌هاي كشور به همشهري گفت: روش نگهداري حيوانات در باغ وحش‌هاي ما مطابق با معيارهاي جهاني نيست در نتيجه وضعيت باغ وحش‌ها بسيار نامناسب و استقبال از اين مراكز به حد قابل توجهي كاهش يافته است.

از همين رو، اين مراكز به‌دليل وضعيت نامناسبي كه دارند درآمدزا نيستند. اين رويكرد سبب شده تا مسئولان باغ وحش در سراسر كشور هزينه‌ها را كاهش دهند نتيجه آنكه از يك‌سو، غذاي حيوانات كم و نامرغوب شده و از سوي ديگر قفس‌ها كوچك و به‌طور كلي محل نگهداري حيوانات نامناسب و رقت بار شده است.

به گفته وي، در باغ‌وحش تهران حتي چاه‌هاي دفن مدفوع و لاشه حيواناتي كه تلف‌مي‌شوند با چاه آب خوراكي حيوانات بسيار به هم نزديك است و اين طبعا مشكل‌زاست.

نكته ديگري كه آل داوود به آن اشاره مي‌كند نگهداري حيوانات گرمسيري و سردسيري در فضاي مشابه هم است ؛ همچنان‌كه حيواناتي كه زيستگاهشان دشت بوده با حيواناتي كه در كوه يا در جنگل زيست مي‌كرده‌اند در يك فضا نگهداري مي‌شوند، اين شيوه نگهداري اثر نامطلوبي در حيوانات دارد.

براين اساس استقبال عمومي بسياركم است چرا كه نه تنوع زيستي حيوانات قابل توجه است و نه شيوه نگهداري و نه فضاي باغ وحش براي بازديد مجدد، رغبتي در بازديد‌كننده ايجاد مي‌كند.

رئيس انجمن حمايت از حيوانات با تاكيد براينكه ساختار باغ وحش‌هاي كشور بسيار قديمي و نيازمند تجديد نظر جدي است، تصريح كرد: در حال حاضر اغلب باغ‌وحش‌هاي كشور مثل باغ‌وحش صفه اصفهان و باغ‌وحش مشهد يا تعطيل شده‌اند يا به‌دليل ورشكستگي در آستانه تعطيلي قرار گرفته‌اند.

به همين دليل اگر به صاحبان اين مراكز اجازه تغيير كاربري داده شود حتي يك روز هم براي تبديل اين مراكز درنگ نمي‌كنند.

شهرداري وارد گود شود

دكتر اسماعيل كهرم معتقد است: نه شيوه نگهداري حيوانات در باغ وحش‌هاي كشور مطابق با ضوابط و استانداردهاي جهاني است و نه از نگاه انساني مناسب است. از همه اينها بدتر فضاي رقت‌انگيز قفس و محل نگهداري حيوانات است؛

آيا اينها جاذبه‌اي براي گردشگر دارد؟ اين نه زيباست نه انساني و نه جاذبه‌اي براي توريست دارد و نه مي‌تواند به بچه‌ها طريقه دوست‌داشتن حيوانات را ياد بدهد. مجموعه‌اي است كه روي دست ما مانده و اكنون با ضرر اداره مي‌شود.

براي برون‌رفت از اين وضعيت اسفبار بهتر است شهرداري وارد گود شود و با تمهيداتي باغ وحش را به استاندارد قابل‌قبولي ارتقا دهد؛ در غير اين صورت اين مراكز را تعطيل كنند؛ نبودشان بهتر از بودنشان است.

همشهری

فرستنده احمد، همراه کميته بين المللی نجات، تهران

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com