International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

دژ باستانی چکاب سال هاست در دست غارتگران است

گزارش و عکس از: شاهين گزين پور، خبرنگار کميته بين المللی نجات

 در فاصله  سه كيلومتري شهر خرامه فارس كوهي قرار دارد  كه بنا به گويش مردم منطقه چكو نام  دارد كه بر قله آن دژی قرار دارد که به دژ چکاب مشهور است. برای رفتن به اين دژ تنها يك راه وجود دارد که به صورت پلکانی تا بالا می رود. در دامنه اين کوه دخمه هاي زيادي به چشم می خورد كه بسياري از آنها  در چند سال گذشته مورد دستبرد غارتگران قرار گرفته و در اطراف و بالاي آن  هزاران هزار تكه سفال خرد شده ديده می شود. اين تکه ها از اشيايي است که در وقت غارت شکسته شده اند.

بر بالاي اين دژ نيز اتاقك هاي كوچك و بزرگ و ديواره هاي سنگ و ساروجي ديده ميشود كه هنوز و همچنان بسيار باشكوه هستند.   

تا همين سه چهار سال گذشته درياچه بختگان و طشك از بلندای  اين  منطقه به طور زيبايي خودنمايي مي كرد كه ديگر متاسفانه اثري از ان جز بيابانی خشك به چشم نمي خورد. اهل فن معتقدند که اين دژ به احتمال زياد متعلق به دوره ی ساسانيان است که برای ديده بانی جاده ها از آن استفاده می شده است.  به نظر می آيد اين ديدبانی به دليل امکان در نظر داشتن کل منطقه از بالا يکی از ديدبانی های با اهميت بوده است.

متاسفانه تا به حال هيچ گونه اطلاع رساني در مورد اين بنا از سوی سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری در اختيار عموم قرار داده نشده است. و با اين که بارها مردمان محل به اين سازمان گزارش غارتگری ها را داده اند هنوز هيچ نوع پوششی برای حفظ آثار باستانی آن جا نيست. مردم محل می گويند بارها ديده اند که اجساد و يا اشيايي بزرگ و کوچک از اين منطقه برده می شود ولی هيچ کسی به حرف آن ها توجهی نمی کند. نه سازمان ميراث فرهنگی و نه ماموران آن منطقه

 

عکس ها بخش هايي از اين دژ و دخمه و گذرگاه هايش را نشان می دهد:

 

 

 
       
 

 
       
   
       
   
       
   
       
   
       
   
       
 

 
       
   
       
 

 
       
       

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com