International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

روستای تاريخی ابيانه در حال ويرانی است

سازمان ميراث فرهنگی با دادن مجوز براي ساخت هتل در بخش شرقي ابيانه، سبب تخريب ابيانه می شود

عباس شاکری دبير انجمن خانه مردم ابيانه:

وقتی سازمان های دولتی به تخريب مجموعه های تاريخی می پردازند از مردم عادی نبايد انتظار حفاظت از آثار تاريخی را داشت

 

یه گفته‌ي دبير انجمن خانه‌ي مردم ابيانه، اين روستاي تاريخي نوروز امسال مانند سال‌هاي گذشته، بدون هيچ امكانات بهداشتي و زيربنايي، پذيراي مهمانان نوروزي بود.

عباس شاكري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: مشكلات سال‌هاي پيش، امسال نيز در ابيانه وجود داشتند و كسي به فكر حل‌وفصل آن‌ها نيست. شورا و دهياري‌ ابيانه نيز امكانات حل مشكلات و توانايي آن را ندارند.

وي مشكل اصلي را نبود يك مديريت واحد در ابيانه دانست و گفت: ابيانه مديري ندارد كه مسايل و مشكلات را بتواند پي‌گيري كند، سازمان‌هاي دولتي نيز اين كار را انجام نمي‌دهند.

او با اشاره به تخريب قديمي‌ترين درمانگاه روستايي ايران كه 60 سال پيش در ابيانه ساخته شده بود و حدود ده روز پيش از آغاز سال جديد توسط اداره‌ي بهداشت و درمان نطنز تخريب شد، اظهار داشت: روستاي تاريخي ابيانه به حال خود رها شده و درحال تخريب است. زماني كه سازمان‌هاي دولتي به تخريب يك مجموعه‌ي تاريخي مي‌پردازند، از مردم عادي نبايد انتظار همكاري و حفاظت از آثار تاريخي را داشت.

شاكري بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم‌عقيده با مردم روستاي ابيانه، با تخريب اين درمانگاه مخالف بود و قصد داشت با مرمت درمانگاه، آن را به‌شكل گذشته‌اش حفظ كند؛ ولي از آنجا كه اداره‌ي بهداشت و درمان شهرستان نطنز قصد ساخت خانه‌اي ويلايي را براي پرسنل خود در اين مكان داشت، حدود  ده روز پيش از آغاز تعطيلات نوروز، بدون داشتن مجوز تخريب، با لودر اين درمانگاه را خراب كرد.

وي كه خود نيز اهل ابيانه است، تأكيد كرد: سازمان‌هاي دولتي مسؤول تخريب ابيانه‌اند. از يك سو، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با تخريب اين درمانگاه قديمي مخالفت مي‌كرد و از سوي ديگر، با دادن مجوز براي ساخت هتل در بخش شرقي ابيانه، سبب تخريب ابيانه شد.

او افزود: حدود سال 1330 مردم ابيانه با هزينه‌ي خود، اقدام به ساخت يك كارخانه‌ي برق در روستا كردند كه آن هم چند سال پيش توسط مسؤولان نطنز تعطيل و تخريب شد. هم‌چنين گردشگراني كه بي‌محابا به ابيانه وارد مي‌شوند، خود عامل ديگري براي تخريب اين روستاي تاريخي‌اند.

دبير انجمن خانه‌ي مردم ابيانه ادامه داد: متأسفانه مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آن‌قدر ضعيف شده است كه ديگر سازمان‌ها و نهادها، به حرف اين دستگاه توجه نمي‌كنند. ابيانه تا چند سال ديگر، به مرور از بين مي‌رود و تخريب مي‌شود و تنها عاملان آن، مسؤولان دولتي هستند.

وي درباره‌ي وضعيت هتل‌هاي ساخته‌شده در ابيانه، توضيح داد: مردادماه سال گذشته، نماينده‌ي رييس‌جمهور از هتل درحال ساخت در شرق روستاي ابيانه ديدن و اعلام كرد كه اين هتل خلاف قانون ساخته شده است و زمين‌هاي آن بايد به اموال بيت‌المال بازگردانده شوند. به‌دنبال آن، نامه‌اي نوشت كه آن نامه هنوز متأسفانه در سيستم اداري دفتر رياست جمهوري است و به نتيجه‌اي نرسيده است. به همين دليل، امسال انجمن خانه‌ي مردم ابيانه خود را از انجام كارها درباره‌ي بازديد مسافران نوروزي از ابيانه كنار كشيد و كاري انجام نداد.

ايسنا

فرستنده، ثريا ابهری، تهران.