International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

ديروز           و امروز

 

درياچه ی اروميه در حال   نابودی است

و نمايندگان شورای اسلامی از قابليت های جهانگردی آن می گويند!

 

درياچه اروميه بزرگترين درياچه درون سرزميني ايران و دومين درياچه آب شور دنياست

كه متاسفانه به‌ دلايل متعدد وضعيت چندان مساعدي ندارد. اما با اين حال در كنار اين درياچه‏، جذابيت‌هايي ديگري نيز براي گردشگران وجود دارد.

در حالي كه برخي از نمايندگان استان آذربايجان غربي از جمله جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه با اشاره به افزايش شوري آب درياچه اروميه و به خطر افتادن اكوسيستم اين منطقه به دليل خشك شدن آن، خواستار رسيدگي مسئولان به وضعيت فعلي اين درياچه هستند، اما نمايندگاني نيز هستند كه همچنان معتقدند از همين ظرفيت‌هاي باقيمانده درياچه هم بايد به درستي استفاده كرد، ضمن اين كه تاكيد مي‌كنند قابليت‌هاي ديگري نيز در اين استان وجود دارد.

نماينده مردم پيرانشهر و سردشت در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: پتانسيل‌هاي بالقوه گردشگري آذربايجان غربي از جمله در درياچه اروميه، بايد بالفعل شوند.محمدعلي پرتوي با بيان اين مطلب افزود: آذربايجان غربي داراي پتانسيل‌هاي گردشگري زيادي است و اين پتانسيل‌ها بايد از طريق تبليغات و شناساندن ويژگي‌هاي استان و ايجاد انگيزه در گردشگران ايراني و خارجي مورد بهره‌برداري قرار گيرند.

وي آذربايجان غربي را منطقه‌اي وسيع، مرزي، خوش آب و هوا و داراي اكوسيستم‌هاي متنوع عنوان كرد و افزود: همه اين ويژگي‌ها نشان از قابليت تبديل اين استان به يك مركز ايرانگردي و جهانگردي دارد.

نماينده پيرانشهر و سردشت در خانه ملت گفت: آثار تاريخي و باستاني متعدد در سطح استان، از جمله محوطه تاريخي قالايچي بوكان با قدمت 3 هزار ساله، محوطه تاريخي «ربط» سردشت يكي از بزرگ‌ترين محوطه‌هاي باستاني شمال‌غرب كشور در 14 هكتار داراي رتبه اول كشوري و پنجم آسيا، مقبره شمس تبريزي در خوي، «قره كليسا»ي چالدران و «تخت سليمان» تكاب و قصر باغچه جوق ماكو و ده‌ها منطقه گردشگري ويژه ديگر، مناطق كم نظيري براي جذب گردشگر هستند.

وي به سهم كم استان در جذب گردشگر با وجود قابليت‌ها و فرصت‌هاي موجود اشاره و تصريح كرد: با استاندارد كردن جاده‌هاي بين شهري، ايجاد مراكز رفاهي بين راهي و شهري، ساخت جاده‌هاي ارتباطي و دسترسي مناسب به مناطق گردشگردي و تاريخي، احياي مراسم‌هاي ملي و مذهبي خاص در منطقه بايد ميزان اين سهم را افزايش دهيم.

پرتوي در پايان بر لزوم ساخت پلاژهاي مناسب، سكونت‌گاه‌ها و استراحتگاه‌ها در ساحل درياچه اروميه، احيا و ايجاد تاسيسات ايرانگردي و جهانگردي و تامين روشنايي در كناره درياچه اروميه تاكيد و اظهار كرد: در كنار تلاش براي اتمام پل ميان‌گذر درياچه اروميه و پيگيري انتقال آب رودخانه‌هاي بزرگ به اين درياچه بايد بحث راهكارهاي افزايش جذب گردشگر به اين منطقه نيز مورد توجه قرار گيرد.

اما در همين حال كه اين نماينده بر ظرفيت‌هاي گردشگري تاكيد دارد، اما جواد جهانگيرزاده همواره اين هشدار را مي‌دهد كه شرايط اين درياچه چندان مساعد نيست و بسياري از زمينه‌هاي توسعه، در آن از بين مي‌رود.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: درياچه اروميه به عنوان بزرگترين درياچه درون سرزميني ايران و دومين درياچه آب شور دنيا، به دلايل متعددي در حال نابودي و مرگ است و بسياري از ويژگي‌هاي زيستي خود را از دست داده است.

وي گفت: افزايش ميزان شوري آب درياچه و رسيدن آن به حد فوق اشباع موجب مرگ و مير پرندگان و اختلال در تردد شناورهاي دريايي و پديدار شدن زمين‌هاي شوره زار حداقل به ميزان 150 هزار هكتار و چسبيده شدن جزاير 9 گانه پارك ملي كه محل زاد و ولد گونه‌هاي مهم پرندگان مهاجر محسوب مي‌شود، شده است.

جهانگيرزاده اظهار داشت: تشكيل لايه‌هاي ضخيم نمك در كف و بستر درياچه از مشكلات جدي آن است و كويري شدن منطقه بيش از پيش خطر خود را به ما يادآوري مي‌كند. نماينده مردم اروميه در مجلس همچنين يادآور شد: كاهش 6 متر از تراز آب درياچه اروميه طي 13 سال نيازمند آگاهي و عزم ملي براي نجات اين اكوسيستم بحران‌زده است.

جهانگير زاده تصريح كرد: اگر وضعيت به اين منوال ادامه يابد شاهد كويري شدن منطقه، شور شدن خاك، خشكيدن قنوات و از بين رفتن كشت و زرع در منطقه و در نهايت از بين رفتن حيات و توسعه در سرزمين آذربايجان غربي و شرقي خواهيم بود. و اين در حالي است كه هم جاذبه اين درياچه از بين خواهد رفت و هم تاثيرات منفي بر بخش‌هاي ديگر استعدادهاي گردشگري استان بر جاي خواهد گذاشت

همشهری

فرستنده احمد، همراه کميته نجات، از تهران