International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

جنگل و چشمه و محيط زيست

تنگاب خرامه در خطر است

از: شاهين گزين پور، خبرنگار کميته بين المللی نجات

 

 

 

 

 
   
   

     

    در شمال شرقي شهر خرامه فارس دره اي واقع شده كه به تنگاب معروف است و مردم از آن به عنوان تفريحگاه استفاده می  كنند و هم چنين دام ها و عشاير منطقه از مراتع سرسبز آن و آب های زلالش بهره مند می شوند. دليل نام گزاري اين منطقه جوي آب باريكي است كه از شمال اين منطقه سرازير شده، از چندين چشمه كوچك و بزرگ تغذيه کرده و به سوي جنوب پيش می رود. و اين نام به دليل باريكی و تنگی جوی شهرت پيدا کرده است.

دره تنگاب از طرف شرق در احاطه ی كوه بزرگي به نام رخ  است. و جنگل هاي زيباي بنه (پسته وحشي)و بادام كوهي و ديگر درختان كهن سال در انجا خود نمايي مي كنند. اين دره از لحاظ زيستگاهي تا قبل از انقلاب داراي جانوراني چون پلنگ خرس، قوچ و پازن و آهو وغيره بوده كه اكنون جانوراني نظير روباه، راسو، خرگوش، لاك پشت كوهي، و انواع خزندگان و پرندگاني مانند كبك و تيهو وهوبره و سهره و بلبل و سار و پرندگان شكاري مانند انواع شاهين و عقاب و جغد در ان زندگي ميكنند لازم به ذكر است تعدادي اسب وحشي نيز در انجا هست. متاسفانه چند سالي است كه عده اي از زمين داران طي ادعانامه اي خواستار گرفتن زمين هاي دشت تنگاب براي كشاورزي شده اند که اگر اين اتفاق بيفتد اين طبيعت زيبا كه يكي از معدود مناطقي است كه در اطراف خرامه بكر و دست نخورده باقي مانده به تباهي كشانده و تبديل به بيابان خواهد شد.

  زمين داران خواستار 1500 هكتار از اين زيستگاه طبيعی شده اند.  لازم به گفتن است که طي چند سال اخير اداره منابع طبيعي و رياست آن در منطقه جلوي اين اقدامات را گرفته اند و حتی كساني كه به قسمتي از اين زمين ها و پوشش گياهي آن آسيب رسانده اند جريمه شده اند اما مدتي است كه زمزمه هايي مبني بر راي دادگاه به تفكيك و تقسيم اراضي دشت تنگاب به نفع سود جويان به گوش ميرسد كه وضعيت خطرناكي را در رابطه با ميراث طبيعي و محيط زيست هشدار ميدهد

www.savepasargad.com