International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

تخريب يک اثر باستانی با ارزش  ديگر در شوش

وضعيت آثار سنگی رها شده در کنار کاخ آپادانا وخيم است

از: حسن ظهوري

 بخشي از يک سرستون گاو، متعلق به کاخ هخامنشي آپادانا در شوش به تاز‌گي تخريب شده است. طي اين تخريب بخشي از گردن اين سر ستون خرد شد.

 

به گزارش CHN بخشي از گردن يک سرستون گاو، متعلق به دوره داريوش اول که در گوشه‌اي از کاخ آپادانا شوش کنار ديگر سنگ‌هاي کاخ گذاشته شده بود؛ تخريب شد.

 

به گفته انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي در شوش، اين سرستون سنگي هنگام بازديد ايام عيد سالم بود و اين تخريب طي يک هفته گذشته انجام گرفته است.

 

ميزان تخريب حدود 30 تا 50 سانتي‌متر از گردن گاو را شامل مي‌شود. اين درحالي است که اين سرستون امکان مرمت و بازسازي داشته است.

 

به گفته انجمن‌هاي دوستدار ميراث فرهنگي وضعيت باقي آثار سنگي رها شده درکنار کاخ آپاداناي شوش نيز وخيم است و از آنجاکه نگهباني درستي براي مراقبت از اين آثار نمي‌شود، امکان تخريب آن آثار نيز وجود دارد.

 

همچنين گفته مي‌شود که بخش زيادي از محوطه کاخ آپادانا را خار و خاشاک دربرگرفته است.

 

از زمان کاوش فرانسوي‌ها در کاخ آپادانا شوش تاکنون اين آثار در گوشه کاخ دپو شده و به حال خود رها شده‌اند. هرچند اين آثار سنگي ناقص از زير خاک بيرون آورده شده‌اند اما هنوز امکان بازسازي و مرمت آن‌ها وجود دارد.

 

درکنار حوادث بي‏شماري که هر روز محوطه‏ هاي باستاني کشور را تهديد مي‏کند، اتفاقاتي که بر سر محوطه باستاني شوش آمده بي‏مانند است. حفاري غيرمجاز، ساخت و سازهاي غيرقانوني، تعرض به عرصه و حريم محوطه و غارت آثار باستاني ازجمله اتفاقاتي است که طي صد سال گذشته محوطه باستاني شوش را تحت و شعاع خود قرار داده و بخشي از آن هنوز هم ادامه دارد.

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50415

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin