International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

تخريب محوطه های اشکانی و ساسانی  رامهرمز به وسيله آموزش و پرورش

از: حسن ظهوری

اداره آموزش و پرورش رامهرمز تسطيح تپه اشکاني و ساساني "سيد محمد دولت‌مند" را در حالي آغاز کرده است که بارها درباره تاريخي بودن اين تپه باستاني، به اين اداره تذکر داده شده است. اين تپه به صورت موقوفه در اختيار اداره آموزش و پروش قرار داده شده است.

 

به گزارش CHN تپه "سيد محمد دولت‌مند" ميان باغي در شهر رامهرمز واقع شده است. تسطيح اين تپه باستاني نخستين‌بار توسط شهرداري رامهرمز در سال 1384 آغاز شد. در آن زمان فعاليت شهرداري با نمايان شدن آثار باستاني متوقف شد اما از آن تاريخ تا کنون اين تپه بارها مورد هجوم تيغ بولدوزرها قرار گرفته است.

 

مجتبي گهستوني دراين‌باره گفت: «مالک زميني که تپه باستاني سيد محمد دولت‌مند در آن واقع شده است، بدون آگاهي از تاريخي بودن اين تپه آن را به طور موقوفه به آموزش و پرورش جهت ساختن مدرسه داده است. به همين علت از سال 1384 تا کنون بارها اين تپه تسطيح شده است.»

 

بر اساس شواهد باستان‌شناسي درون اين تپه تاريخي بنايي اشکاني و ساساني وجود دارد که احتمالا پايه‌هاي اوليه آن به دوره هخامنشيان مربوط مي‌شود.

 

آجرهاي اين بناي باستاني با ابعاد 40 در 40 و 38 در 38 نمايان شده است. همچنين ديوارهاي قطور اين بنا به قطر 2 متر است که در آن آجرهاي ممهور دوره هخامنشي، اشکاني و ساساني قابل مشاهده است.

 

گهستوني درباره اقدامات انجام گرفته از سوي انجمن‌هاي ميراث فرهنگي و سازمان ميراث فرهنگي گفت: «نخستين بار انجمن‌هاي ميراث فرهنگي نسبت به تسطيح اين تپه باستاني اعتراض کردند. اين اعتراض در پي کشف تعدادي اشياء باستاني مانند يک گاو مادي از بخش تسطيح شده تپه بود.»

 

همچنين در پي تخريب تپه توسط آموزش و پرورش نيز انجمن‌هاي ميراث فرهنگي با اعتراض خود سازمان ميراث فرهنگي را وادار کردند تا جلوي تسطيح آن گرفته شود.

 

به گفته وي طي هفته‌هاي اخير اداره آموزش و پرورش دوباره کارگاه خود را براي تسطيح تپه تجهيز کرده و احتمالا قصد فعاليت مجدد دارند. به همين علت انجمن‌هاي ميراث فرهنگي خواستار نظارت بر فعاليت اداره آموزش و پرورش شده‌اند.

 

در حال حاضر گفته مي‌شود که بخشي از فعاليت تسطيح تپه از سر گرفته شده است و اين خطر وجود دارد که آثار باستاني مدفون در زير خاک به زودي تخريب شود.

 

www.savepasargad.com

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin