International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

شكايت مردم از سازمان متروی اصفهان

به گزارش روزنامه ایران، اختلاف نظر بر سر تعيين مسير مترو اصفهان بعد از گذشت نزديك به ۶ سال همچنان ادامه دارد. عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسى يكى از مهم ترين وقايع ميراث فرهنگى اصفهان طى چند سال اخير است. كارشناسان معتقدند كه در صورت عبور مترو، احتمال وارد آمدن خسارت هاى جبران ناپذير به مدرسه چهارباغ، كاخ هشت بهشت و ديگر آثار تاريخى اصفهان زياد خواهد بود. اين در حالى است كه يونسكو نيز قصد دارد تا محور تاريخى- فرهنگى اصفهان را كه خيابان چهارباغ عباسى و عناصر تاريخى درون يا مجاور آن بخشى از اين محور را تشكيل مى دهد در فهرست ميراث جهانى به ثبت برساند اما در صورت مخدوش شدن اين محور و رعايت نشدن ضوابط جهانى، اين امر محقق نمى شود. بر همين اساس، در تازه ترين اقدام سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى اصفهان با گشودن پرونده اى اقدام به شكايت از سازمان قطار شهرى اصفهان كرده است. همچنين نزديك به دو هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان اصفهان و اعضاى تشكل هاى غيردولتى حامى ميراث فرهنگى از حدود سه سال قبل شكايتى در همين رابطه در شعبه ۵ بازپرسى دادگسترى اصفهان مطرح كردند كه پرونده آن همچنان گشوده است.

 احمد امين پور، رئيس سازمان ميراث فرهنگى اصفهان در اين خصوص به مهسا جزينى خبرنگار «ايران» گفت: مسئولان متروى اصفهان از ۳ سال پيش وارد محدوده خيابان چهارباغ بالا و پائين شده اند و در اين محدوده حفر تونل رو به پايان است.

عليرضا روحانى، سخنگوى ائتلاف ملی حامیان ميراث فرهنگى اصفهان نيز گفت: با پيگيرى وكيل جديد پرونده، شكايت مردمى از مسئولان مترو اصفهان و به منظور اثبات اين موضوع كه مترو از زير چهارباغ عباسى عبور كرده است، صورت گرفته است. بازپرس شعبه پنج دادگسترى اصفهان، طى دستورى از پليس قضايى خواست تا كروكى عبور مترو از زير خيابان تاريخى چهارباغ را تهيه كند.

 شاه محمدى، بازپرس شعبه پنج دادگسترى اصفهان در اين خصوص به خبرنگار "ایران" گفت: اين پرونده كه هم اكنون تعدادى شاكى خصوصى دارد، در مرحله تحقيقات مقدماتى و كارشناسى است. وى در رابطه با جزئيات پرونده گفت: تحقيقات در مرحله مقدماتى كاملاً محرمانه است به همين علت نمى توانم جزئيات بيشترى تا زمان تكميل تحقيقات اعلام كنم.

بر اساس آخرين مصوبه شوراى عالى ترافيك كشور، مسير عبور مترو اصفهان از محل دروازه دولت با يك تغيير مسير به سمت راست- خيابان شمس آبادى- تعيين شده است، اين در حالى است كه سازمان قطار شهرى اصفهان و شهردارى تونل مترو را مستقيم همچنان از خيابان چهارباغ عباسى عبور داده اند. مستندات حاكى از اين است كه تونل مترو با گذر از زير چهارباغ از پياده رو غربى و به موازات مغازه ها و مراكز تجارى، با فاصله ۲۶ مترى از مدرسه چهارباغ (كه احتمال آسيب رسيدن به آن مهم ترين عامل مخالفت با عبور مترو از چهارباغ بود) گذر كرده است. همچنين با پشت سر گذاشتن ميدان انقلاب، وارد زير بستر زاينده رود شده و با شكستن حريم سى و سه پل از فاصله ۳۰ تا ۴۰ مترى آن در حال حركت است.
بر پايه اين مستندات تونل قطار شهرى با يك خميدگى و به فاصله
۵۰ متر از جبهه شمالى پل و همچنين با فاصله ۳۴ متر از جبهه جنوبى در حال حفارى است.

اختلاف بر سر تعيين مسير مترو اصفهان به علت عبور تونل از بافت تاريخى اصفهان و حساسيت هايى كه اين مسئله مى توانست به دنبال داشته باشد، از سال ۸۱ آغاز شد، به خصوص كه وجود آثار تاريخى ارزشمندى چون مدرسه چهارباغ حساسيت مسئله را دوچندان كرده بود. كارشناسان اعتقاد داشتند كه نه تنها حفر تونل باعث سست شدن خاك سطحى خيابان چهارباغ مى شود كه عبور مترو نيز شدت اين اتفاق را دوچندان مى كند. نخستين بار، شوراى ترافيك استان رأى به عبور مترو از چهارباغ داده بود اما اين رأى با اعتراض سازمان ميراث فرهنگى و با استناد به نظرات ابراز شده توسط كارشناسان در همايشى تخصصى كه توسط تشكل هاى غيردولتى حامى ميراث فرهنگى برگزار شده بود، توسط شوراى عالى ترافيك كشور نقض و انتخاب مسير شمس آبادى تصويب شد. صدور اين مصوبه مقارن با روى كار آمدن منتخبين دومين دوره شوراى اسلامى شهر اصفهان و در پى آن تغيير شهردار بود. اما با گذشت زمان و شنيدن زمزمه هايى مبنى بر اين كه تيم جديد شهردارى اصفهان تصميم بر عمل كردن به اين مصوبه ندارد سبب شد تا در واپسين روزهاى بهار ۸۵ بيش از ۲ هزار تن از شهروندان اصفهانى از مسئولين درگير در اين پروژه شكايت كرده و پرونده اى در همين رابطه در شعبه پنجم بازپرسى دادسراى عمومى و انقلاب اصفهان باز شود.

 در نهايت شوراى عالى ترافيك دولت نهم نيز در اسفندماه ۸۵ مصوبه جديدى در رابطه با مسير قطار شهرى اصفهان به تصويب رساند. در اين مصوبه مقرر گرديد خط يك قطار شهرى اصفهان در مسير شمالى - جنوبى حدفاصل ميدان امام حسين تا ميدان انقلاب با فاصله گرفتن از محور چهارباغ به سمت خيابان شمس آبادى عبور نمايد. اما باز شنيده شد كه تونل قطار شهرى وارد حريم چهارباغ عباسى شده است. مهندس عباس حاج رسولى ها، رئيس شوراى اسلامى شهر اصفهان درخصوص عبور مترو از چهارباغ عباسى گفته است: چون تونل مترو به يك باره نمى تواند انحراف پيدا كند، به ناچار به زير خيابان چهارباغ عباسى وارد خواهد شد و به مرور به سمت شمس آبادى انحراف پيدا مى كند. اتفاقى كه هيچ وقت رخ نداد. جالب اين كه محمود محمدى، كارشناس شهرسازى و عضو شوراى شهر كه از مخالفان عبور مترو از خيابان چهارباغ است، در اظهارنظرى گفته است: گويا دوستان ما در شهردارى و سازمان قطار شهرى اصفهان به اين نتيجه رسيده اند كه منظور از اين مصوبه گذر مترو از زير پياده رو چهارباغ است كه اين به نظر من يك مقدار لفاظى و سبك كردن تصميمات گرفته شده است. وقتى ما مى گوييم خيابان چهارباغ، منظور بخش سواره رو، پياده رو و نيز بخش ميانى چهارباغ است كه همگى جزئى از اين خيابان به شمار مى روند و از اين بدنه تا بدنه ديگر را در بر مى گيرد.

استاد شهرسازى دانشگاه هنر اصفهان در ادامه با اشاره به فاصله و قوس ۱۸۰ تا ۲۰۰ مترى مطرح شده از سوى كارشناسان جهت عبور مترو از كنار سى و سه پل گفت: نظر من به عنوان يك شهرساز و ساير كارشناسان اين بود كه اگر قرار بر اين است كه چنين فاصله اى ايجاد شود، بهتر است از دروازه دولت به سمت شمس آبادى اين قوس ايجاد شود كه هم شيب كمترى داشته باشد و هم در نهايت به چهارباغ و سى و سه پل آسيبى وارد نشود چرا كه فاصله خيابان چهارباغ تا شمس آبادى نيز چيزى در همين حدود است. با اين حال طى دو سال گذشته مديران سازمان قطار شهرى و شهردارى اصفهان چندان به روشنى پاسخگوى سؤالات و ابهاماتى كه بخصوص از سوى رسانه ها در رابطه با تعيين مسير تونل مترو مطرح مى شده، نبوده اند. مجرى يا مديرعامل جديد سازمان قطار شهرى اصفهان نيز تاكنون بارها از گفت وگو با خبرنگاران در رابطه با وضعيت مسير مترو امتناع كرده است. غلامرضا زعفرانيه در پاسخ به يكى از تماس هاى تلفنى خبرنگار ایران اعلام كرد كه به علت حضور در جلسه امكان گفت وگو ندارد. وى در تماس مجددى كه خبرنگار با او داشت، گفت: من مصاحبه نمى كنم، به هيچ سؤالى هم پاسخ نمى دهم. او پيش از اين اعلام كرده بود كه تنها مسئول مسائل داخلى شركت و سازمان قطار شهرى است و در رابطه با مسير بايد استاندار و شهردار پاسخگو باشند.

در نهايت بايد گفت كه طى ۶ سال گذشته عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسى بارها از سوى سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى مورد مخالفت قرار گرفته است. در اين مدت تمامى كارشناسان سازه، زمين شناسى، معمارى، اساتيد دانشگاه صنعتى اصفهان كه در چهارباغ آزمايشاتى انجام داده بودند، عبور مترو از زير اين خيابان تاريخى را مخاطره آميز اعلام كرده و آن را براى آثار تاريخى اين خيابان خطرناك دانستند. همچنين چندين همايش، ميزگرد، جلسات كارشناسى، جلسات حقوقى براى مترو اصفهان برگزار شده و در تمامى اين جلسات، افراد حاضر در جلسه، از كارشناسان گرفته تا انجمن هاى دوستدار ميراث فرهنگى و بسيارى از مسئولان كشورى، با عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسى مخالفت كرده اند. همزمان با سفر رئيس جمهور به استان اصفهان، ۲۸ نفر از خبرنگاران دوستدار ميراث فرهنگى با ارسال نامه اى خواستار جلوگيرى از ساخت و سازهاى بى رويه، عبور مترو از زير خيابان چهارباغ و تخريب ميراث فرهنگى اصفهان شدند.

اما مسئولان دخيل در اجراى عمليات تونل قطار شهرى اصفهان بدون توجه به اين نظرات تنها در زمانى كمتر از دو سال تونل مترو را به راحتى از زير خيابان چهارباغ عبور دادند.

روابط عمومی ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان

www.savepasargad.com

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin