International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

سال 87، سال جدال چهارباغ  اصفهان و مترو بود

 

* رحيم مشايي برخلاف شعارهايش هيچ واکنشی نسبت به عبور مترو از زير چهارباغ نداشت

* شورای شهر برخلاف  رای شورای عالی ترافيک رای به عبور مترو از چهارباغ داد

* سازمان ميراث کارشناسان خود را از اظهار نظر و گفتگو با رسانه ها ممنوع کردند

* و سازمان مترو بی اعتنا به اعتراض مردم و کارشناسان تونل مترو را از زير چهارباغ عبور داد

 

از: حسن ظهوري

 مترو اصفهان قريب به يک دهه جزء خبرسازترين اخبار مربوط به ميراث فرهنگي اصفهان است. هرچند مديران قبلي سازمان ميراث فرهنگي کشور تلاش زيادي براي جلوگيري از عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي کردند اما بالاخره تونل مترو اصفهان در سال 1387 و در دوره رياست اسفنديار رحيم مشايي از زير خيابان تاريخي چهارباغ اصفهان عبور کرد.

 

يکي از شعارهايي که "اسفنديار رحيم مشايي"، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بارها تکرا مي‌کرد اين بود که اجازه عبور مترو اصفهان را از زير خيابان چهار باغ عباسي نمي‌دهد و حتي از اين شعار خود در جلسات و ملاقات‌هاي با خبرنگارها با افتخار ياد مي‌کرد. اما درست زماني که اين شعار داده مي‌شد، مسئولان مترو اصفهان بدون دغدغه‌اي در حال عبور از زير خيابان چهاراباغ عباسي بودند و هرگز به سخنان، تهديدها، اخطارها و ... سازمان ميراث فرهنگي توجه نکردند.

 

سال 1386 شوراي عالي ترافيک کشور راي خود را درباره عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي صادر کرد. طبق نظر اين شورا مترو اصفهان اجازه عبور از زير خيابان چهاراباغ را ندارد و بهتر است که از خيابان شمس‌آبادي و يا گلدسته عبور کند.

 

اين راي روشن و واضح بود و اجازه عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي را ممنوع مي‌کرد. ازسوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي با عبور مترو از زير خيابان گلدسته هم مخالفت کرد زيرا گمان مي‌شد که عبور مترو از زير اين خيابان منجر به برخورد با آثار باستاني مي‌شود.

 

اما مسئولان مترو با قرائتي ناباورانه از زير خيابان چهارباغ عباسي گذر کردند. آن‌ها در قرائت خود يادآور شدند که مسئولان شوراي عالي ترافيک خيابان شمس‌آبادي را براي عبور خطوط مترو پيشنهاد داده بودند و به اين ترتيب عبور تونل مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي بلامانع است.

 

وقتي اخبار مربوط به عبور مترو براي نخستين بار روي تلکس خبرگزاري‌ها و صفحات روزنامه‌ها رفت کارشناسان زيادي دراين‌باره اظهار نظر کردند و مجموع کارشناساني که تا کنون درباره مترو اصفهان مطالعه کرده و نظرات خود را رارائه دادند با عبور خطوط مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي مخالف بودند.

 

اين کارشناسان حتي اعلام کرده بودند که نبايد تونل مترو احداث شود و در هنگام احداث تونل امکان دارد که به مدرسه چهارباغ و کاخ هشت بهشت آسيب برسد.

 

اما سازمان يکبار حتي در مقابل ساخت و ساز تونل مترو ايستاد‌گي نکرد و حتي مطلع نشد. مترو اصفهان از بي اطلاعي سازمان ميراث فرهنگي براي احداث تونل استفاده کرد.

 

در سال 1387 مقرر شد که هيچ يک از معاونان و يا کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي حق مصاحبه درباره مترو اصفهان و تونل حفر شده را ندارند. مسئولان اين سازمان از جمله قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي تاکيد داشتند که هرگونه صحبتي باعث تاخير در روند بهبود شرايط موجود مي‌شود و به اين ترتيب براي آنکه "لج و لج‌بازي" نشود، بهتر است که کسي دراين‌باره صحبت نکند.

 

اما اين روند هرگز رو به بهبود نيست و نه تنها مسئولان مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي عبور کردند که در حال حاضر با انجام عمليات امکان‌سنجي خاک قصد دارند تا از 40 متري سي و سه پل عبور کرده و به اين ترتيب در حالي که به طرف پل مارنان مي‌روند از زير رودخانه زاينده رود عبور کنند.

 

البته هنوز سازمان ميراث فرهنگي نسبت به اين اقدام سکوت کرده است. گويي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي که دم از انجام پژوهش‌هاي کارشناسي و تاييد نظر کارشناسي مي‌زنند قصد ندارند به گفته‌هاي کارشناساني که البته "مغرضانه"! به موضوع نگاه مي‌کنند گوش بدهند.

 

اما مهمترين نکته درباره عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي ثبت جهاني اين خيابان است. مسئولان يونسکو اخطار داده بودند که در صورت عبور مترو از زير خيابان چهاراباغ عباسي، ثبت اين اثر در فهرست ميراث جهاني با مخاطره مواجه مي‌شود. اما گويي براي مسئولان مترو افتخارات جهاني که هر روز متوجه شهر تاريخي اصفهان است اهميتي ندارد و به راحتي کار خود را مي‌کنند.

 

به هر حال سازمان ميراث فرهنگي براي سال 1388 قول‌هاي زيادي داد که تونل مترو پر و تونل ديگري براي عبور قطار احداث مي‌شود. سال 1388 انتخابات رياست جمهوري را در پيش دارد و شايد ديگر مسئولان سازمان ميراث فرهنگي، مديراني که امروز هستند نباشند. پس در اين صورت چه اهميتي دارد که قولي هم درباره جلوگيري از عبور مترو داده شود. اما گويا سال 1388 سال خبرسازي درباره مترو اصفهان باشد...

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50285