International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

يک اثر  ديگر از دوره ی اشکانی در رامهرمز تخريب شد

محوطه ی باستانی پاگچی در سال 1310 به ثبت آثار ملی رسيده بود

از: مجتبي گهستوني

در ادامه اجراي کانال هاي آبرساني سد انحرافي زيره زرد در رامهرمز، محوطه باستاني پاگچي (طالقاني3) که روي خرابه‌هاي شهر باستاني رامهرمز قرار دارد بدون استعلام از سازمان ميراث فرهنگي تخريب شد.

 

به گزارش CHN تخريب اين محوطه باستاني مربوط به دوره اشکاني در آغازين روزهاي فروردين ماه به منظور احداث کانال هاي آبرساني سد انحرافي زيره زرد باعث شد تا بخشي ديگر از مطالعه تاريخ رامهرمز از بين برود.

 

به گفته انجمن‌هاي ميراث فرهنگي رامهرمز اين محوطه باستاني در پايين دست قلعه "داوختر" و در کنار کانال‌هاي آبرساني زيره زرد که کانال‌هاي پايين دست سد تنظيمي رامهرمز محسوب مي شوند قرار دارد.

 

خرابه‌هاي شهر باستاني رامهرمز که محوطه پاگچي روي آن قرار دارد در سال 1310 به ثبت آثار ملي رسيد. اين محوطه به منظور تسهيل در ساخت کانال‌هاي زيره زرد توسط بيل‌هاي مکانيکي از پي تخريب شد و در حال حاضر تنها لايه‌هايي از ديوار خشتي، گچ بري و سفال را مي‌توان در آن مشاهده کرد.

 

اين محوطه باستاني در فاصله‌ايي نزديک به محوطه باستاني جوبجي و در کرانه شمالي رودخانه اعلا قرار دارد.

 

اين تخريب‌ها که در ادامه اجراي کانال‌هاي آبرساني سد انحرافي زيره زردانجام گرفته است تاکنون به محوطه هاي تاريخي – اسلامي زيره زرد، مولوچه، عباس علي، گوراب، غزو، گوش درد، تل گسر و در نهايت پاگچي آسيب وارد کرده و در ادامه اجراي طرح، محوطه‌هاي ديگر را به کلي نابود خواهد کرد.

 

www.savepasargad.com

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin